Technologia przyszłości - tak można nazwać BBW, ponieważ mimo dostępności takiego rozwiązania, nadal nie jest ono zaimplementowane na szeroką skalę w produkcji samochodów osobowych. Brake by Wire to projekt hamulca sterowanego elektrycznie, wzorowany na systemach lotniczych. Idea bierze się od technologii Fly by Wire, którą inżynierowie stosują w samolotach, umożliwiając wyeliminowanie udziału połączeń mechanicznych i hydraulicznych z procesu hamowania, sterowanego wtedy całkowicie elektrycznie. Pozwala im to na znaczące obniżenie wagi oraz zwiększenie skuteczności. Ideą przyświecającą BBW jest, aby siła hamowania na zaciskach hamulcowych była dobierana w oparciu o dane, które płyną z hamulca. Nie jest jednak łatwo wykorzystywać ten system w życiu codziennym.

Historia BBW

System Fly by Wire przykuł uwagę branży motoryzacyjnej na przełomie XX i XXI wieku. Prace nad własnym systemem hamulca sterowanego elektronicznie rozpoczęły się w 2000 roku, a prekursorem zmian był Mercedes. Wtedy projekt nosił nazwę SBS - Sensotronic Brake Control. Elektrohydrauliczny układ hamulcowy miał działać szybciej i bardziej efektywnie od tradycyjnego. W systemie SBS centralny sterownik układu hamulcowego współpracuje z pompą rozdzielającą, decydując o sile hamującej, którą należy przekazać do poszczególnych kół. Główna jednostka hydrauliczna decyduje o generowaniu odpowiedniego ciśnienia w układzie hamulcowym. Takie rozwiązanie, współpracujące z innymi systemami wspomagającymi hamowanie, jak ABS czy EBD, a także podlega jednemu sterownikowi i jednej pompie, co oszczędza miejsce wymagane na instalację.

W 2006 roku Mercedes zakończył wdrażanie systemu SBS. Powodem były mieszane opinie kierowców. Układ był zbyt zaawansowany, trudny w obsłudze serwisowej, a jego awaryjność generowała koszty, które były dosyć wysokie. Czasem nawet zatracała się siła hamowania, co doprowadzało do wypadków. Własną koncepcję BBW wdrożyła jednak w 2014 roku Formuła 1, stosując w tym sezonie system elektronicznej kontroli układu hamulcowego.

Jak działa BBW?

W celu odpowiedniego funkcjonowania BBW potrzebna jest konfiguracja samochodu, która może wyglądać w następujący sposób: pedał hamulca, czujnik pedału hamulca, symulator pedału hamulca, jednostka sterująca hamulca z tyłu i z przodu, siłowniki elektrohydrauliczne, przednie i tylne tarcze hamulcowe oraz tylny elektromechaniczny zacisk hamulcowy. Współcześnie rozwija się wiele koncepcji wykorzystania BBW na różne sposoby. Najczęściej spotykane typy to: elektrohydraulika oraz całkowita elektryka. Występują również przypadki łączenia obu wcześniej wymienionych opcji. Jednakże najbardziej tożsamym z pierwotnym rozwiązaniem Brake by Wire, do której się dąży, jest rezygnacja z tradycyjnych rozwiązań hydraulicznych. Tutaj pojawia się jednak problem związany z brakiem sprawdzonej i pewnej konstrukcji hamulców BBW oraz niepewnością kierowców, którzy nie są przekonani do rezygnowania z dotychczasowych rozwiązań technologicznych.

BBW - stosowanie

Mimo swoich wad i zalet, a także niepewności konstrukcyjnych, technologia BBW jest stosowana, lecz nie w sposób, do jakiego miałaby być przeznaczona. Przykładem może być wykorzystywanie Brake by Wire w hamulcach pomocniczych i postojowych. Wtedy wciśnięcie pedału lub przycisku uruchamia elektryczne silniczki, a te odpowiadają za zaciśnięcie klocków hamulcowych, pomijając pompę hydrauliczną. Przy takim rozwiązaniu pojawiają się jednak problemy związane z awaryjnością, takie jak zabrudzanie się silniczków lub brak styku na wiązce. Jest to również efekt mieszany, ponieważ w pełni elektronicznie działa tylko dla hamulców tylnych. Przednie nadal działają w oparciu o pompę.