Moc silnika to często jedna z najważniejszych informacji, na podstawie których każdy z nas może zdecydować o wyborze określonego samochodu. Dobrze by było, gdybyśmy zwrócili uwagę na jeszcze jedną rzecz. Jej działanie jest najlepiej odczuwalne podczas gwałtownego przyspieszania, gdy nasze ciało zdecydowanie mocniej niż zwykle odczuwa przyciąganie do oparcia fotela. Moment obrotowy silnika wyraża się w niutonometrach (Nm) i określa siłę wytwarzaną przez jednostkę napędową. Jest on iloczynem wartości siły, pochodzącej od ciśnienia gazów działających na tłok, i długości wykorbienia wału korbowego. Jeżeli w pojeździe jest wysoki moment obrotowy, oznacza to, że będzie bardziej dynamiczny. Przykładowo, prędzej wjedzie pod górkę, radząc sobie z masą i ładunkiem.

Moment obrotowy silnika zależny od rodzaju jednostki napędowej

Moment obrotowy silnika będzie inny nie tylko dla jednostek benzynowych w konfrontacji z dieslem. Różnić się będzie również w kręgach wewnętrznych. Teoretycznie, najmniej korzystnie wypadają pierwsze z wyżej wymienionych. W ich przypadku ilość Nm zawiera się w przedziale 120-200, a maksymalny moment obrotowy jest dostępny w bardzo wąskim zakresie obrotów. Wraz z prędkością obrotową silnika wzrasta ich liczba, a więc największa siła pojawi się dopiero w okolicy 5000-6000 obr./min. Różnicę odnotujemy w przypadku jednostek nieco mocniejszych, a także wyposażonych w turbosprężarki. Podczas niskich obrotów wału nie otrzymamy siły momentu obrotowego, ale w zamian za to pełna dostępna moc pojawi się znacznie szybciej, czyli w okolicach 3000-5000 obr./min.

Nie bez powodu silniki diesla są montowane powszechnie w pojazdach ciężarowych i maszynach budowlanych. Przy stosunkowo niewielkiej pojemności skokowej oferują one dosyć duże pokłady Nm. W przeciętnych samochodach osobowych możemy dysponować momentem obrotowym nawet na poziomie benzynowego samochodu sportowego. Będą to takie liczby, jak 250-300 Nm oraz 1500-3500 obr./min., potrzebnych do osiągnięcia pełnej siły do wykorzystania. Dlatego silniki te wraz z odpowiednio stopniowaną skrzynią biegów potrafią sprawić, że specjalistyczne maszyny będą w stanie wykonywać swoje trudne zadania.

Moment obrotowy silnika — wariant elektryczny

Samochody elektryczne rządzą się zupełnie innymi prawami funkcjonowania jednostek napędowych niż ich benzynowi czy dieslowi kuzyni. Moment obrotowy, silnika tego typu, nie rośnie od określonego poziomu obrotów, ale jest dostępny w zasadzie już od samego początku. W momencie uruchomienia pojazdu kierowca ma dostępną wysoką, ale nie maksymalną wartość momentu obrotowego. Gdy następuje przyspieszanie, na początku spada ona nieznacznie, aby później podnieść się do najwyższego poziomu, zanim znów zacznie maleć. Początkowy duży moment obrotowy spowodowany jest dodatkowym obciążeniem silnika powiązanym z fazą rozruchu.

Jak obliczyć moment obrotowy silnika?

Co zrobić, gdy przy wyborze samochodu, chcemy poznać moment obrotowy silnika, a informacja taka nie została podana? W tym celu, posiadając inne dane, możemy skorzystać z internetowego kalkulatora lub skorzystać z matematycznego wzoru. Uzyskane wyniki warto skonfrontować z gotowymi wykresami, które często są przygotowywane dla określonych marek i modeli samochodów, a także jednostek napędowych, będących na ich wyposażeniu. Aby dokonać samodzielnych obliczeń, wystarczy moment obrotowy pomnożyć przez prędkość obrotową (RPM). Uzyskany wynik należy podzielić przez liczbę 7023,5. Pamiętajmy jednak, że takie wyniki nie muszą być wiążące, ponieważ uwzględniają samą jednostkę napędową. Rzetelne kalkulacje powinny również obejmować obciążenie silnika różnego rodzaju podzespołami.