Odchudzenie auta o 100 kg oznacza zmniejszenie zużycia paliwa średnio o 0,7 litra na 100 kilometrów. Biorąc pod uwagę fakt, że w czasie eksploatacji pojazdy przejeżdżają nawet ponad 200 tysięcy kilometrów, ilość paliwa, jaką można zaoszczędzić, jest niebagatelna.Masa i wymiary rosnąMimo to na przestrzeni ostatniego ćwierćwiecza masa samochodu ciągle rośnie. Przykładowo w ciągu 24 lat (od 1974 do 1998) masa Volkswagena Golfa (patrz rysunek obok) wzrosła o 374 kilogramy. Na podobny przyrost masy (375 kilogramów) Renault Espace potrzebowało już tylko 15 lat. Volkswagen Golf z 1974 roku to jednak nie ten sam pojazd co obecnie. Golf w 1974 miał długość 3,71 metra, a dzisiejszy Golf IV jest o 44 centymetry dłuższy (przyrost 12 procent długości), lecz również o 374 kg cięższy, co stanowi przyrost 48 procent masy. Pierwszy miał jednak jednostkę napędową o mocy 50 KM i pojemność skokową silnika 1100 ccm, gdy tymczasem nowy Golf reprezentuje już klasę pojazdów z 75-konnym silnikiem i pojemnością 1400 ccm. Mocniejszy silnik jest zawsze cięższy i wymaga sztywniejszej karoserii. Masa samej tylko karoserii to ponad czterdzieści procent całej masy samochodu. Reszta przypada na silnik i inne podzespoły pojazdu. Przyjrzyjmy się, ile one ważą (wykres powyżej). Jak widać, możliwości redukcji masy samochodu nie są duże. Dziś już nikt nie kupi auta pozbawionego różnych udogodnień, a te przecież nieuchronnie zwiększają jego ciężar. A przecież także nikt z nas nie chce rezygnować z dodatkowego wyposażenia. Nawet za cenę większej wagi pojazdu. Pozostaje zatem odchudzanie karoserii i zastosowanie metali lekkich (aluminium) w konstrukcji niektórych podzespołów auta. Ze stopów aluminium wykonuje się już dziś głowice cylindrów, obudowy silników, kolektory ssące, felgi i elementy silników elektrycznych. Karoseria z aluminiumAluminium jest już od dawna stosowane jako materiał na poszycia samolotów i w konstrukcjach pojazdów szynowych. Koncepcja użycia aluminium do budowy karoserii samochodów też nie jest nowa. Już w 1947 roku takie próby podjął Panhard. Trzeba było jednak jeszcze czekać niemal pół wieku, aby wizja "aluminiowego samochodu" została zrealizowana w krótkich seriach pilotowych (Honda NXX, Audi A8). Wprowadzenie do produkcji karoserii aluminiowych trzeba traktować jako duże osiągnięcie techniczne, biorąc pod uwagę problemy, jakie pojawiają się przy kształtowaniu, łączeniu, a nawet malowaniu nadwozi ze stopów aluminium. Nowe koncepcjeWprowadzenie metali lekkich pozwala na zrealizowanie zupełnie nowej koncepcji konstrukcyjnej pojazdu. Chodzi tu o łączenie jak największej liczby funkcji, jakie spełnia jeden element konstrukcyjny. W efekcie możliwe staje się zmniejszenie całkowitej liczby części składowych pojazdu. Powstałe w ten sposób duże gabarytowo elementy nie są dzięki aluminium nadmiernie ciężkie i możliwy jest ich automatyczny montaż. Jest więc nadzieja, że samochody przyszłości, choć znacznie nowocześniejsze i lepiej wyposażone, z racji obniżonych kosztów wytwarzania nie będą droższe.
Coraz cięższe auta
Działania w kierunku obniżenia masy samochodu przypominają bezowocne wysiłki ludzi rozpoczynających co pewien czas coraz to inną odchudzającą dietę cud. Zmniejszenie wagi pojazdów byłoby bardzo korzystne.