Mam BMW 325 (E30) wyposażone w opony 205/55 R 15. Dlaczego gumy wszystkich producentów są w tym rozmiarze drogie?
Ten rozmiar opon jest już coraz rzadziej spotykany. Krótsze serie produkcyjne oznaczają zmniejszenie zysku producentów, którzy próbują sobie to zrekompensować, podwyższając ceny. Proponujemy zastosowanie opon w rozmiarze 195/60 R 15 – będą pasować na felgi, w które wyposażone jest auto, a komplet kosztował będzie o 300-500 zł mniej od dotychczasowych.
Jeżdżę dynamicznie, zależy mi na bezpieczeństwie, więc poprosiłem w sklepie o oryginalne szczęki hamulcowe do mojego auta. Sprzedawca roześmiał się i spytał, który z trzech oryginałów wybieram. Kpił, czy może naprawdę mogłem po prostu kupić najtańsze z oferowanych części?
Producenci aut nie wytwarzają części, tylko kupują je u wyspecjalizowanych wytwórców. Dość często jeden element zamawiany jest u kilku dostawców – zwykle chodzi o zmuszenie ich do konkurencji cenowej i jakościowej oraz zapewnienie ciągłości dostaw. Mówiąc o oryginale, sprzedawca miał zapewne na myśli części produkowane przez te same firmy, które dostarczają je do tzw. pierwszego montażu. Można przyjąć, że ich jakość nie odbiega od tych, które sprzedawane są z logo producenta pojazdu na pudełku.
Czy to prawda, że nie opłaca się kupować autocasco w przypadku starszego samochodu? Uogólnienia zawsze są ryzykowne, ale pamiętać trzeba, że w wypadku auta za kilka tysięcy złotych przy każdej większej szkodzie ubezpieczyciel uzna, iż naprawa jest nieopłacalna. Z kolei przy szkodach mniejszych suma odszkodowania może być niewiele wyższa od rocznego kosztu ubezpieczenia z powodu tzw. amortyzacji części.