Brutalne prawa rynku powodują, że wraz z końcem gwarancji na auto większość właścicieli rezygnuje z serwisowania pojazdów w drogich warsztatach autoryzowanych. Sposobem na odwrócenie tego trendu ma być wprowadzenie do oferty ASO tańszych zamienników i części regenerowanych. Nie mamy nic przeciwko takim zabiegom, tym bardziej że na tańsze zamienniki autoryzowane stacje dają zwykle taką samą gwarancję jak na części oryginalne. Skoro nie ma różnicy, po co przepłacać?
W czym tkwi zatem haczyk? Czy taniej znaczy gorzej? Niekoniecznie. Jak się dowiedzieliśmy w autoryzowanych serwisach, niektóre tańsze podzespoły to nic innego, jak te same części, które sprzedawane są jako elementy oryginalne, z tą jednak różnicą, że nie opatrzone logo producenta i bez firmowego pudełka. Jednak nie jest to regułą.
Większość z nich to rzeczywiście tańsze zamienniki innych wykonawców, jednak niemal zawsze są to produkty renomowanych firm. Mimo to pracownik w serwisie Mitsubishi odradził nam wybór zamiennika sprzęgła, ostrzegając przed jego niską trwałością. Nie wiadomo jednak, czy była to dobra wola sprzedawcy, czy raczej chęć naciągnięcia nas na znacznie droższy oryginał.
Inną sprawą jest to, że nie wszyscy sprzedawcy informowali nas o możliwości wyboru tańszych podzespołów, a tylko nieliczni, jak Toyota iMercedes, chwalą się tym na swoich stronach internetowych. Zatem jeśli już wybierzemy ASO, przed oddaniem auta warto spytać mechanika, czy warsztat oferuje tańsze części.
Niektore firmy z kolei jeszcze bardziej idą na rękę klientom. W Oplu dowiedzieliśmy się, że nawet jeśli serwis nie oferuje tańszych podzespołów, jest możliwość ich sprowadzenia. Co prawda, wydłuża to czas naprawy, ale można sporo zaoszczędzić. Importer odpowiedział jednak, że za montaż części spoza oficjalnej oferty odpowiada diler, który je nam zaproponuje.
Zanim zdecydujemy się na naprawę z użyciem tańszych podzespołów z ASO, warto sprawdzić, czy ich cena jest rzeczywiście niska. Na rynku wtórnym znajdziemy dużo więcej zamienników, nawet takich, które są produkowane przez dostawców części oryginalnych, w znacznie bardziej atrakcyjnych cenach. Poza autoryzowaną sieciąmniej zapłacimy rownież za regenerację .
KIA - W ofertach ASO znajdziemy tańsze zamienniki. Niestety, kontaktowaliśmy się z kilkoma ASO Kii, ale i tak nie dowiedzieliśmy się, jak faktycznie wygląda gwarancja na takie elementy i czy ich montaż ma wpływ na gwarancję producenta. W warszawskim salonie sprzedawca poinformował nas, że części te są tańsze, ale zarazem gorsze jakościowo, dlatego gwarancja na nie jest skrócona z 2 lat do roku, a korzystając z nich, utracimy gwarancję na auto.
Z kolei w innym mieście powiedziano nam, że zamienniki objęte są identyczną ochroną jak oryginały. Jak się okazało, producent w ramach gwarancji na auto zabrania montażu części niezgodnych ze standardami Kii, wybierając takie elementy narażamy się na ewnetylane odrzucenie roszczeń z tytułu gwarancji.
strona 2
MERCEDES - W autoryzowanych serwisach Mercedesa znajdziemy alternatywę dla niektórych nowych części oryginalnych w postaci elementów regenerowanych (zamienniki niedostępne). EconomyLine obejmujepodzespoły wyłącznie oryginalne, które po zużyciu lub uszkodzeniu są odnawiane w fabrykach producenta. Mercedes zapewnia, że po regeneracji stają się pełnowartościowymi elementami zamiennymi, w związku z czym są objęte dwuletnią gwarancją, taką samą jak części nowe. Mercedes poszedł dalej i wycofał ze sprzedaży niektóre nowe elementy – serwisy oferują tylko część regenerowaną (w naszym przypadku był to rozrusznik).
OPEL - Sprawdzone przez nas serwisy autoryzowane Opla wykazały się dużą elastycznością w doborze zamienników i części regenerowanych. Pracownicy często oferowali nam więcej niż jedną możliwość zastąpienia części oryginalnych. W przypadku podzespołów odnawianych producent zastosował specyficzną praktykę.
Serwis do ceny elementu regenerowanego dolicza kaucję, która jest zabezpieczeniem na wypadek, gdyby zdemontowanej części nie udało się naprawić. W przypadku gdy element będzie nadawał się do regeneracji, co najczęściej się udaje, pobrana dodatkowa kwota zostanie zwrócona klientowi. Według zapewnień ASO następuje to najpóźniej po miesiącu od wysłania uszkodzonej części do fabryki.
TOYOTA - Japoński producent oprócz części na tzw. pierwszy montaż oferuje także tańszą linię zamienników o nazwie Optifit. Zgodnie z tym, co deklaruje Toyota w swojej witrynie internetowej, są to elementy spełniające te same wymagania jakościowe, co w przypadku części oryginalnych. Podzespoły takie objęte są identyczną, pełną gwarancją. W linii Optifit znajdują się też części regenerowane, takie jak: alternatory, elementy układu napędowego, przekładnie kierownicze, rozruszniki i sprzęgła.
Tyle teorii. W serwisie okazało się, że nie wszystkie zamienniki z tańszej linii są dostępne – zależy to od modelu auta i jego wersji. Większy wybór mają właściciele starszych pojazdów. Jednak jeśli już znajdziemy interesujące nas części z serii Optifit, to będą one nawet dwu– lub trzykrotnie tańsze od oryginałów.
RENAULT - Francuski producent, podobnie jak Toyota, prowadzi sprzedaż taniej linii zamienników pod nazwą Motrio. Według producenta produkty Motrio spełniają te same wymagania jakościowe co części montowane fabrycznie. Elementy Motrio objęte są dwuletnią gwarancją, podobnie jak części oryginalne. Dostępność zamienników jest ograniczona. Pod tańszą marką występują m.in.: akumulatory, świece, filtry powietrza i oleju, tarcze, szczęki, klocki, płyny hamulcowe, oleje silnikowe, elementy układu wydechowego, wycieraczki. Części te można także znaleźć poza ASO.
PEUGEOT - Oferta tańszych zamienników Peugeota (m.in. Eurorepar) jest bogata. Praktycznie w większości przypadków znajdziemy atrakcyjne pod względem ceny odpowiedniki oryginałów. Elementy te, podobnie jak części przeznaczone na pierwszy montaż, objęte są dwuletnią gwarancją. Oczywiście, łatwiej będzie ją egzekwować, kiedy zostaną zamontowane przez autoryzowany serwis Peugeota. Zamienniki mogą być także stosowane w autach objętych gwarancją producenta, bez obawy jej utraty. Pracownicy ASO zgodnie twierdzili, że jakość tańszych części nie budzi zastrzeżeń.
Regenerowane jak nowe - Jednym ze sposobów na obniżenie kosztów naprawy w ASO jest zakup części regenerowanych. Najczęściej odnawia się: rozruszniki, alternatory, sprzęgła, turbosprężarki, przekładnie kierownicze, sprężarki klimatyzacji i skrzynie biegów. Niektórzy producenci (m.in. BMW, Toyota, Mercedes) dość powszechnie stosują takie części w swoich sieciach naprawczych, tłumacząc ten zabieg troską o środowisko.
Faktycznie, każda forma recyklingu warta jest pochwały, a szczególnie ta, która pozwala dodatkowo zaoszczędzić na kosztach naprawy. Nie należy się obawiać o jakość elementów tego typu. Zazwyczaj regeneracja oznacza wymianę wszystkich zużytych podzespołów, a takżeodnowienie niepracujących elementów, takich jak obudowa. Producenci podkreślają, że części są regenerowane fabrycznie. Oznacza to, że zużyte podzespoły trafiają do fabryk, w ktorych zostały wytworzone. Części odnowione zazwyczaj są tańsze od 20 do nawet 50 proc. od podzespołów nowych.
Podsumowanie - Coraz większa konkurencja między serwisami autoryzowanymi i warsztatami niezależnymi przynosi korzyść kierowcom. ASO dzięki tańszym liniom produktowym stały się bardziej przystępne cenowo. Jednocześnie większość zapewnia, że oferowane zamienniki nie ustępują oryginałom, co ma potwierdzać długa gwarancja, taka sama jak na elementy do tzw. pierwszego montażu.
Trzeba jednak pamiętać, że mimo oferowanej gwarancji na tańsze podzespoły korzystamy z nich na własne ryzyko, bowiem część importerów zabrania takiej praktyki, przez co może nie uwzględnić późniejszych roszczeń w ramach gwarancji. Warto to zawczasu sprawdzić. W przypadku starszych aut i tak taniej będzie w hurtowniach motoryzacyjnych, jednak z drugiej strony udokumentowana historia napraw w ASO też ma swoją wartość, zwłaszcza w momencie odsprzedaży auta.