• Profesjonalnie zregenerowane turbosprężarki nie są bardziej awaryjne od części fabrycznie nowych
  • Montaż byle jak naprawionych turbosprężarek nie ma sensu, nawet jeśli są na gwarancji
  • Za ponowną wymianę wadliwej części trzeba płacić – oszczędzanie na jakości nie ma sensu

Warsztaty, które poważnie podchodzą do kwestii gwarancji na wykonywane usługi, z reguły starannie dobierają montowane przez siebie podzespoły. Jeśli auto po naprawie znowu się zepsuje, klient przecież nie wnika, czy winę ponosi mechanik, czy też zamontowana przez niego część – dla niego liczy się fakt, że doszło do awarii i oczekuje jej usunięcia na gwarancji. Dla warsztatu, który zamontował część naprawioną przez kogoś innego, oznacza to spore ryzyko.

Pół biedy, jeśli wymiana turbosprężarki nie jest szczególnie pracochłonna – wtedy skłonność mechaników do ewentualnego ryzyka jest większa. Tyle, że w wielu autach wymontowanie i ponowne zamontowanie tego podzespołu zajmuje nawet kilkanaście godzin pracy, tak jak to jest np. w Land Roverach Discovery z lat 2008-2009, gdzie żeby dostać się do turbosprężarki, najlepiej jest zdjąć nadwozie z ramy! W takich przypadkach nie ma miejsca na żadne kompromisy – zamontowana część musi być  absolutnie pewna i niezawodna.

Regeneracja turbosprężarki – jakość kosztuje

Foto: Piotr Czypionka / Auto Świat

Skąd biorą się złe doświadczenia warsztatów z regenerowanymi turbosprężarkami? W tej branży niestety często panuje niezdrowa konkurencja – nie brakuje firm, które obniżają do granic możliwości ceny napraw, obniżając jednocześnie drastycznie ich jakość. Na pierwszy rzut oka taka pobieżnie odnowiona turbosprężarka wygląda tak samo jak część po kompleksowej regeneracji – wyczyszczenie i wypiaskowanie obudowy kosztuje przecież grosze. Warsztaty oferujące regenerację turbosprężarek w podejrzanie niskich cenach z reguły ograniczają się do usunięcia tylko najbardziej ewidentnych uszkodzeń, oszczędzają na częściach zamiennych, naprawiając także te elementy, które należałoby zgodnie ze sztuką wymienić. Poważnym problemem jest też jakość części używanych do odbudowy niesprawnych podzespołów.

Producenci turbosprężarek zwykle niechętnie udostępniają części potrzebne do ich napraw, ale na rynku są też niezależni dostawcy takich elementów. Niestety, obok firm takich jak Melett, oferujących części o jakości porównywalnej do podzespołów stosowanych fabrycznie, a niekiedy nawet poprawionych względem oryginalnych, nie brakuje też firm stosujących tanie części sprowadzanie z Azj, których jakość jest trudna do zweryfikowania.

Firmy konkurujące na rynku głównie niską ceną z reguły nie mają też sprzętu potrzebnego do wystarczająco precyzyjnego wyważenia elementów wirujących turbosprężarki – a jeśli nawet nim dysponują, to... oszczędzają na czasie nie korzystając z niego. W przypadku turbosprężarek o zmiennej geometrii dochodzą do tego często problemy z poprawnym wyregulowaniem charakterystyki doładowania, do czego potrzebny jest specjalistyczny sprzęt. Złe ustawienie przepływów skutkuje tym, że auto ma gorsze osiągi, więcej pali, a silnik może przechodzić w tryb awaryjny.

Turbosprężarka regenerowana, ale pewna

Foto: Piotr Czypionka / Auto Świat

Prawdziwa, kompleksowa regeneracja wygląda zupełnie inaczej! Uszkodzona turbosprężarka jest najpierw diagnozowana, po to, żeby ustalić, co tak naprawdę doprowadziło do jej zniszczenia. Ważne, żeby ta informacja trafiła też do mechanika, który będzie montował zregenerowaną turbosprężarkę, bo te podzespoły rzadko psują się same z siebie, najczęściej przyczyna tkwi w nieodpowiednim smarowaniu czy nieszczelnym dolocie.

Jeśli mechanik bez zdiagnozowania starej, uszkodzonej turbosprężarki po prostu zamontuje nową, to ryzyko, że również i ona wkrótce zawiedzie, jest naprawdę duże, bo prawdopodobnie przyczyna usterki nie zostanie usunięta. Z tego punktu widzenia skorzystanie z usług profesjonalnego zakładu regenerującego turbosprężarki wręcz zwiększa prawdopodobieństwo, że naprawa przyniesie trwały efekt. Zwykły mechanik, oglądając pobieżnie turbosprężarkę może po prostu nie zauważyć śladów wskazujących na przyczynę jej awarii.

Profesjonalna regeneracja obejmuje wymianę wszystkich elementów turbosprężarki, które nie mieszczą się w normach dla części nowych lub noszą ślady zużycia. Części wirujące są precyzyjnie wyważane, a po zmontowaniu turbosprężarka jest sprawdzana i regulowana. Jeśli usługa została wykonana przez firmę podchodzącą poważnie do kwestii jakości swojej pracy i przestrzegającą technologii naprawy, to zregenerowana turbosprężarka po prostu musi mieć parametry części nowej, można ją więc bez obaw zamontować do samochodu. Regenerowanych turbosprężarek nie trzeba się bać, pod warunkiem, że usługę wykonał profesjonalny warsztat.