Czy zmieniać olej?Żródło: Auto Świat
Czy zmieniać olej?Żródło: Auto Świat
Czy zmieniać olej?Żródło: Auto Świat
- 0 km - Nowy olej jest przezroczysty i gotowy na przyjęcie zanieczyszczeń. Lepkość oraz inne parametry z reguły przekraczają wymagania norm wymienionych na opakowaniu: lepsze oleje mają większy "zapas", gorsze – mniejszy.10 000 km - Zmiana koloru: w silnikach benzynowych widać wyraźną zmianę koloru na ciemniejszy, choć w autach z LPG olej pozostaje przezroczysty. W silnikach Diesla jest już czarny, co jednak nie świadczy o jego zużyciu.15 000 km - Obniżenie liczby zasadowej, duże nasycenie oleju produktami spalania paliwa. Występuje rozrzedzenie oleju paliwem spływającym po cylindrach i zmiana lepkości, ale właściwości ochronne są jeszcze zachowane.20 000 km - Kończy się zdolność rozpraszania sadzy: nagar odkłada się na częściach silnika i kanałach olejowych. W silnikach na LPG kwaśne produkty spalania powodują korozję. Dolewka świeżego oleju poprawia sytuację.30 000 km - W fazie rozruchu olej nie dociera m.in. do wałka rozrządu, w skrajnych temperaturach nie jest chroniona turbosprężarka.Prześwit kanałów olejowych został zmniejszony złogami sadzy. Układ rozrządu stawia duże opory.60 000 km - W każdej chwili możliwe jest zatarcie silnika lub turbiny. Głośno pracują rozrząd i układ korbowy. Z powodu zwiększonych oporów zrywa się pasek lub łańcuch rozrządu. W tym momencie niezbędny będzie remont silnika.