Sukces silnika Diesla jest nieodłącznie związany z potencjałem inżynierów firmy Bosch. Już w 1922 roku Robert Bosch zlecił prace rozwojowe nad pompą wtryskową do silników Diesla, które początkowo miały być przeznaczone do pojazdów ciężarowych.
Dwa lata później na rynek weszła pierwsza seryjnie produkowana ciężarówka z dieslem pod maską, a w roku 1927 technologia wtryskowa została użyta w wielkoseryjnej produkcji silników wysokoprężnych.
Pierwszy na świecie seryjnie produkowany samochód osobowy z silnikiem Diesla i wtryskiem Bosch miał swoją premierę w 1936 roku podczas wystawy samochodowej w Berlinie. Mercedes-Benz 260 D – bo to o nim tutaj mowa – zużywał o jedną trzecią mniej paliwa niż wersja benzynowa o tej samej mocy.
Silnik tego auta nie dorównywał co prawda dynamiką i kulturą pracy jednostkom benzynowym, jednak jego zastosowanie uznano za jeden z kamieni milowych motoryzacji. Diesle zaczęły być doceniane np. przez branżę taksówkową.
Firma Bosch szybko stała się wiodącym dostawcą kompletnych systemów wtryskowych, a w roku 1950 wyprodukowała milionową pompę wtryskową do silnika Diesla.
W następnym odcinku prześledzimy kolejne etapy rozwoju technologii wtryskowej firmy Bosch w silnikach wysokoprężnych.