Jest wrogiem wszystkiego, co metalowe. Wprawdzie dzisiejsze auta rdzewieją znacznie mniej niż modele sprzed 10 czy 20 lat, problemjednak nadal jest poważny.Korozji szczególnie sprzyja wilgotna pogoda z nocnymi przymrozkami. Wtedy, o ile oczywiście drogowcy nie zaśpią, sól miesza się z błotem pośniegowym i wodą, w formie drobnych kropelek dostaje się do nawet najbardziej ukrytych zakamarków samochodu.Jak temu zaradzić? Trzeba myć auto! I to jak najczęściej! Czysta woda spłukuje sól i spowalnia proces korozji, bo rozcieńcza kwasy atakujące metal.Dla nowoczesnych myjni łagodna zima nie stanowi problemu. Podjazdy są podgrzewane, nie trzeba się obawiać ślizgawki przy wjeździe. Przed skorzystaniem z myjni trzeba jednak zabezpieczyć samochód. Jest to szczegónie ważne w przypadku aut, w których drzwi otwiera się za pomocą kluczyka, a nie pilota. Przed wjazdem na myjnię warto zakleić zamki drzwi przy pomocy wodoodpornej taśmy samoprzylepnej. Dzięki temu woda nie dostanie się do zamków i nie zablokuje ich na mrozie. Dodatkowej troski wymagają też uszczelki i elementy gumowe karoserii. Doskonale nadają się do tego środki takie, jak silikon do uszczelek lub dostępna w aptekach i drogeriach gliceryna. Zamykają one pory gumy i sprawiają, że woda po nich ścieka, nie zatrzymując się. Preparaty te zapobiegają również przymarzaniu elementów. Warto pamiętać, że sól szkodzi nie tylko karoserii, lecz także podzespołom mechanicznym i elektrycznym. Jeżeli nie usuniemy jej w porę, przedostanie się przez uszczelnienia i zniszczy m.in. łożyska, zaciski hamulcowe, dźwigienki sterujące skrzynią biegów. Na uszkodzenia spowodowane solą szczególnie narażone są elementy instalacji elektrycznej oraz elektronika auta. Solna breja może powodować zwarcia, a także wywołuje korozję styków, utrudniając przepływ prądu. Oto jak naszym zdaniem powinno się dbać zimą o samochód, żeby przetrwał ją bez niepotrzebnych szkód:Codziennie, nawet kilka razy w ciągu dnia, należy czyścić szkła reflektorów. Uwaga! Trzeba używać do tego jak najwięcej wody, tak aby nie porysować kloszy wykonanych z tworzyw sztucznych. Potrzebne przybory znajdziemy np. na stacji benzynowej. Codziennie powinno się też przecierać wilgotną szmatką gumki wycieraczek, żeby zbierające się na nich kryształki soli i piasek nie porysowały szyb. Co tydzień warto umyć samochód. Jeżeli korzystamy z myjni automatycznej, to zimą należy zawsze wybierać program obejmujący suszenie auta. Jeżeli istnieje taka możliwość, warto wcześniej dokładnie spłukać samochód. Przed myciem dobrze jest zabezpieczyć zamki taśmą samoprzylepną. Przynajmniej raz w tygdniu powinno się również sprawdzać poziom płynu do spryskiwaczy.Raz w miesiącu trzeba bardziej gruntownie umyć samochód, nie oszczędzając na myciu podwozia i na wosku, tak aby sól została wypłukana nawet z najgłębszych zakamarków karoserii. Jest to też dobry moment na zakonserwowanie uszczelek i wyczyszczenie szyb od wewnątrz.
Czysty zimy się nie boi
Sól na drodze poprawia bezpieczeństwo jazdy zimą. Niestety ma też skutki uboczne.