W technice motoryzacyjnej nie jest to dziś żaden wyczyn: już wskaźniki wdwusuwowym Wartburgu migały diodami LED. Teraz jednak przed tą technologią otwierają się nowe perspektywy.
Po pierwsze, dlatego że z roku na rok moce osiągane przez diody LED są coraz większe i wreszcie mogą one nie tylko sygnalizować, lecz także oświetlać. Po drugie, po wynalezieniu białej diody można wreszcie eksperymentować z przednimi reflektorami samochodów w zakresie świateł mijania, pozycyjnych i drogowych.
Diody potrafią świecić na biało, a ich moc z roku na rok znacząco wzrasta
Zalet elementów świetlnych opartych na technologii LED jest tak wiele, że niełatwo je wymienić. Pierwsza przewaga nad żarówkami to nieporównywalnie mniejsze zużycie mocy. Diody potrzebują jej kilkakrotnie mniej. Na przykład odpowiednik żarówki 21-watowej (stosowanej w kierunkowskazach, światłach STOP i cofania) to dioda LED o mocy zaledwie 3 W!
Zamiast żarówki świateł pozycyjnych (5 W) wystarczy 0,5-watowa dioda. Kolejna zaleta to dłuższa żywotność. Zamkni'te pod kloszami lamp żarówki samochodowe pracują pod znacznymi obciążeniami termicznymi i muszą znosić wstrząsy. Nawet minimalne drgania pochodzące z nierówności drogi i pracy silnika są przenoszone na żarniki żarówek, które się w ten sposób szybciej przepalają. Standardowa żarówka 21-watowa ma żywotność ok. 500 godzin.
A może LED-y?
Tymczasem żywotność diody LED sięga 100 tys. godzin, co przy przeciętnej eksploatacji samochodu oznacza bezawaryjną pracę przez ponad 11 lat bez konieczności jakiegokolwiek serwisowania.
Trzecia, najważniejsza rzecz dotyczy szybkości zaświecania tylnych świateł hamulcowych. Od momentu wciśnięcia pedału hamulca do zapalenia żarówki mija około 0,2 s. Przez tyle czasu jadące 100 km/h auto potrafi pokonać kilka metrów. Innymi słowy, podczas awaryjnego hamowania rozpoczętego niezwłocznie po zauważeniu świateł STOP poprzedzającego samochodu mamy szansę zatrzymać się o jedną długość auta wcześniej, jeżeli jadący przed nami ma "stopy" z diodami zamiast żarówek.
Wreszcie "LED-y" emitują mniej ciepła i dają znacznie większą swobodę projektantom linii nadwozia. Klosze lamp mogą być dzięki temu mniejsze i nie nagrzewają się tak bardzo podczas pracy.Diody są mniejsze i oszczędniejsze Inaczej niż w przypadku żarówekbarwa diody nie musi wynikać z zastosowania kolorowego filtru.
Postaw na kolor
Kolorowe żarówki w rzeczywistości świecą na biało, a barwa świateł wynika z pomalowania szkła żarówki lub klosza lampy na określony kolor. Stosowane są również kolorowe "kapturki", które można często spotkać w lampach kierunkowskazów z modnymi, niebarwionymi obudowami. Dioda sama z siebie potrafi świecić na różne kolory.