od ognia czy odłamków szkła itp. Ponadto zapewniają swobodne ruchy kierowcy, ponieważ przylegają do ciała. Istnieje kilka firm zajmujących się homologowaniem sprzętu przeznaczonego do sportu. Do najbardziej znanych należy francuski FIA (Fédération International de l'Automobile) oraz amerykańskie Snell i SFI. Dopuszczalne jest także stosowanie ubrań z certyfikatem brytyjskim BS (British Standards Institution). Na strojach można znaleźć naszyte lub naklejone odpowiednie znaki informujące, że sprzęt dopuszczony jest przez firmę do sportu. Oprócz profesjonalnego ubioru mającego homologację dopuszczającą stosowanie ich w sporcie na rynku występują ich tańsze odpowiedniki. Taki sprzęt może być stosowany np. w KJS-ach czy kartingu. W najbliższym czasie wymogi stosowania strojów sportowych wprowadzone zostaną do regulaminu Wyścigowych Równoległych MP. Mają one być stosowane przez zawodników wyższych klas, gdzie moce samochodów są dość duże i często przekraczają 500 KM. Taką decyzję przyspieszył incydent, który miał miejsce na ostatnich zawodach na bemowskim lotnisku w Warszawie, gdzie zapaliło się auto jednego z zawodników. W tej chwili wymogi stosowania kombinezonów dotyczą kierowców aut, które mają czas przejazdu ET poniżej 10 s, a takiego czasu jeszcze nikt w Polsce nie uzyskał. Jednym z producentów sprzętu do sportów motorowych oraz tuningu jest włoska firma Sparco. W Turynie wytwarzane są ubrania oraz inne akcesoria. Szeroka oferta obejmuje odzież dla motocyklistów. To efekt współpracy z Ducati Team podczas Grand Prix. Oprócz strojów ważnym elementem wyposażenia sportowego auta są fotele i pasy bezpieczeństwa. Kubełkowe siedzenia mają zapewnić (oprócz dobrego trzymania przy pokonywaniu zakrętów) ochronę ciała, zwłaszcza kręgosłupa i lędźwi. Więcej informacji na: www.prince.com.pl; www.fosab.pl
Dla sportowca i amatora
W łaściwie każda dyscyplina sportu motorowego wymaga od zawodników specjalnych strojów. Mają one za zadanie chronić ciało podczas ewentualnych wypadków, np.