W warsztacie oferującym instalace gazowe zamontowano mi najprostszy model - bez komputera i emulatora. Mechanik stwierdził, że taki układ jest prawidłowy w tym przypadku. Mam jednak wątpliwości, czy tak prosta i tania instalacja gazowa nie zniszczy katalizatora. W moim samochodzie znajduje się mikroprocesor, który reguluje m.in. wyprzedzenie zapłonu, zbiera dane z różnych czujników. W autoryzowanym serwisie Hyundaia nikt nie potrafił udzielić mi fachowej informacji na ten temat. Czy należy w moim samochodzie zainstalować dodatkowe urządzenia? Generalnie do samochodów gaźnikowych powszechnie stosuje się proste układy z reduktorem sterowanym podciśnieniowo lub elektronicznie. Stało się to regułą, ponieważ auta gaźnikowe w Polsce w większości mają proste układy sterujące. W Pańskim przypadku mamy do czynienia z dodatkową elektroniką sterującą pracą silnika i składem mieszanki, którą oczywiście można wykorzystać do precyzyjnego sterowania dawką gazu. Warunkiem jest montaż odpowiedniego systemu gazowego. Urządzenia te niestety kosztują więcej, dlatego nie są popularne w naszym kraju. Układ, który Panu zamontowano, jest odpowiedni do auta i adekwatny do ceny. Dołożenie samej elektroniki sterującej do pana samochodu to koszt ok. 1500 zł. Oczywiście nie byłby to wydatek zbędny - sterowanie elektroniczne w układzie ma wpływ na mniejsze zużycie katalizatora, który w przypadku zwykłego systemu gazowego nie jest chroniony.Mam Opla Astrę 16 16V z 1998 roku. Przejechałem nim już 286 tys. km. Gdy auto miało 262 tys. km, założyłem instalację gazową. Na desce rozdzielczej w czasie jazdy często zapala się kontrolka ostrzegawcza. Mechanik w serwisie podłączył samochód do urządzenia diagnostycznego i stwierdził, że jest to sygnał złej jakości spalin, ale nie wpływa na eksploatację samochodu. Czy aby na pewno tak jest? Drugi problem to trudniejszy rozruch - uruchamiając samochód, rozrusznik musi kręcić nieco dłużej niż kiedyś. Opel Astra 1.6 16V powinien mieć założoną instalację ze sterowaniem elektronicznym dawki gazu, co będzie zapobiegać zapalaniu się kontrolki błędu. Dobrze dobrana i wyregulowana instalacja gazowa nie ma prawa powodować konfliktów w komputerze samochodowym, a parametry składu mieszanki powinny być porównywalne, jak na benzynie. Jeżeli sterownik rejestruje błąd składu mieszanki, na pewno nie pozostaje to obojętne dla silnika. Problemy z porannym rozruchem oznaczają zaadaptowanie się sterownika benzynowego do paliwa gazowego, co jest następstwem złego składu mieszanki. Czy mogę założyć instalację LPG do Malucha? Oczywiście jest to wykonalne, ale bardzo czasochłonne, ponieważ wymaga dokonania poważnych modyfikacji w silniku. Trzeba dorobić układ ogrzewania parownika gazu. Nie jest to tak łatwe jak w większości samochodów, bo silnik Malucha chłodzony jest powietrzem. W tym aucie butla zajmuje miejsce jednego z pasażerów.Mam Skodę Fabię 1.4 MPI (60 KM) z 2002 roku. Chciałbym zamontować w niej instalację gazową. Pytałem o to w ASO - powiedziano mi, że do tego samochodu instalacja będzie kosztować ok. 5 tys. zł. W innym prywatnym warsztacie (oczywiście z certyfikatem) powiedziano mi, że u nich zapłacę tylko 1800 złotych. Skąd taka duża różnica w kosztach? Czy montaż instalacji wiąże się z utratą gwarancji na silnik? Czy trzeba robić przeglądy samochodu i instalacji co rok? Skoda Fabia z 2002 roku ma już system EOBD. Oznacza to m.in., że komputer benzynowy sprawdza sprawność katalizatora, co w dużym stopniu eliminuje systemy gazowe z mikserem. Następną rzeczą w tym samochodzie jest plastikowy kolektor ssący, który nawet bez obecności systemu EOBD wymusza montaż wtrysku gazu. W aucie tym znajduje się też szerokopasmowa sonda lambda wysyłająca sygnał do sterownika samochodu. Podstawowe systemy gazowe nie są w stanie odczytać takiego sygnału i wysterować odpowiedniej dawki gazu. Zdecydowanie odradzam montaż instalacji za 1800 zł, ponieważ taki system powoduje w tym modelu konflikty w sterowniku benzynowym, więc auto z pewnością nie bedzie działać poprawnie. Różnica cenowa wynika z klasy instalacji. Prawo wymaga przeprowadzania przeglądów instalacji gazowej co roku na stacji diagnostycznej. Gwarancji na silnik udziela producent samochodu i nie świadczy żadnych usług gwarancyjnych, jeżeli instalacja nie została zamontowana fabrycznie. Mój Lanos 1.6 SX przy zasilaniu gazem gaśnie na wolnych obrotach, ponadto obroty bez dodawania gazu rosną i maleją. W dwóch serwisach powiedziano mi, że przyczyną jest parownik - w jednym zalecają wymianę, w drugim czyszczenie. Czy warto kupować nowy? Myślę, że warto kupić nowy reduktor, ponieważ koszt regeneracji tego elementu to ok. 200 zł, natomiast kupno nowego reduktora to wydatek ok. 300 zł. Jednak wahające się obroty nie muszą być przyczyną zużycia reduktora. Nie wiem, ile pański samochód przejechał na gazie, ale przeważnie reduktory gazowe przy naszej jakości gazu wytrzymują około 90 tys. km. Jaka jest opinia fachowców na temat instalacji gazowej w Fiacie Punto II 1.2 60 KM? Jaki typ instalacji będzie do tego modelu najlepszy? Fiat Punto II z silnikiem 1.2 bardzo dobrze znosi zasilanie gazowe, jednak ze względu na plastikowy kolektor ssący najlepszym typem instalacji jest wtrysk gazu - tzw. ciągły lub sekwencyjny. Prostsze systemy powodują w tym modelu również problemy z fabrycznym sterownikiem wtrysku benzyny.
Dobrze dobrane instalacje LPG
Mam Hyundaia Pony 1.5 z 1992 roku z gaźnikiem, katalizatorem i sondą lambda.