Wibracje, które pojawiają się na kole kierownicy, nie zawsze są takie same, ale dzięki temu można trafniej określić ich przyczyny. Czasami są to drgania pojawiające się na chwilę przy określonych prędkościach lub tylko podczas hamowania. W innych przypadkach utrzymują się cały czas i np. rosną wraz z prędkością jazdy. Mogą pojawić się nagle lub narastać stopniowo przez miesiące.
Jedno jest pewne: jeśli wystąpią, w trosce o siebie i samochód trzeba jak najszybciej zlokalizować i usunąć ich przyczynę. Skutki lekceważenia tego problemu mogą być bardzo poważne. Jeśli wynika on np. z uszkodzenia opony (tzw. guz), kierowca może w każdej chwili stracić panowanie nad autem.
Niewyważone koła to tylko jedna z przyczyn drgań. Nawet jeśli nie grozi to szybkim uszkodzeniem samochodu, to utrzymujące się długo drgania zwiększają zmęczenie i rozdrażnienie kierowcy, a tym samym obniżają jego koncentrację.
Najbardziej powszechną przyczyną drgań są wady kół, a w szczególności opon, które w trakcie eksploatacji ulegają nierównemu zużyciu lub mają punktowe uszkodzenia powodujące niewyrównoważenie.
Wibracje mogą pochodzić też od układu hamulcowego, przekazania napędu, a nawet od samego silnika. Na pewno nie warto pochopnie podejmować decyzji o wymianie drogich elementów, pamiętając o tym, że objawy często bywają takie same mimo różnych przyczyn.
Oto najczęściej występujące przypadki drgania kierownicy i ich przyczyny.
Galeria zdjęć
Jeśli drgania na kierownicy nie pojawiły się nagle, są niewielkie i występują tylko przy dużych prędkościach, prawdopodobnie trzeba ponownie wyważyć koła. Nawet podczas normalnej eksploatacji opony zużywają się nierównomiernie i koła co jakiś czas warto wyważyć.
Jeśli drgania pojawiają się wyłącznie podczas hamowania, świadczy to zazwyczaj o skrzywieniu tarcz hamulcowych. Oczywiście bicie nie musi być duże i może wystąpić nagle, np. po wjechaniu autem z rozgrzanymi hamulcami w kałużę. Drgania przy hamowaniu z bardzo dużych prędkości mogą pojawić się również z winy źle ustawionej zbieżności i luzów w układzie jezdnym. Skrzywione tarcze, o ile nie są mocno zużyte, można ponownie przetoczyć.
Częstą przyczyną dokuczliwych drgań kierownicy są zużyte przeguby półosi, a także uszkodzone łożysko podporowe (zazwyczaj na prawej półosi). Częstotliwość drgań jest zależna nie tylko od prędkości, ale też od tego, czy się przyspiesza, czy hamuje autem – obciążone półosie wibrują inaczej.
W autach tylnonapędowych wibracje mogą wynikać z uszkodzenia łożysk podporowych wału głównego lub zużytych krzyżaków i gumowego tłumika drgań. W tym przypadku drgania są zależne od prędkości jazdy.
Czasami silnik emituje takie drgania, że przenoszą się one na cały samochód, w tym na koło kierownicy. Ich przyczyną mogą być np. uszkodzone poduszki silnika lub zużyte dwumasowe koło zamachowe. Łatwo jednak poznać, że nie pochodzą one od podwozia, gdyż ich częstotliwość nie zmienia się w zależności od prędkości jazdy, ale zależy od prędkości obrotowej i obciążenia silnika.
Częstą przyczyną wibrowania kierownicy są skrzywione obręcze kół. Nie musi to być wcale duża wada – wystarczy, że lekko zgięty będzie rant, a już podczas jazdy objawi się to biciem przenoszonym na kierownicę. Drgania w tym przypadku narastają wraz z prędkością jazdy. Jeśli skrzywienie felgi jest znaczne, to kierownica będzie nie tylko wibrować, ale też szarpać ręce kierowcy na boki. Może się zdarzyć, że od felg odkleją się ciężarki i wtedy zaczną pojawiać się wibracje (raczej przy wyższych prędkościach). Drobne uszkodzenia obręczy kół można naprawić.
Drgania na kierownicy pojawiają się nagle, np. bezpośrednio po wjechaniu kołem w dziurę. Może to oznaczać, że albo felga uległa skrzywieniu, albo uszkodziła się struktura wewnętrzna opony (pękły włókna). Na skutek tego powstaje tzw. guz, zmienia się rozkład mas i nawet niedawno wyważane koło staje się przyczyną wibracji. Oprócz drgań, które nasilają się wraz z prędkością jazdy, objawem świadczącym o uszkodzeniu opony jest jej głośna paca.