Instruktorzy uczą prawidłowej techniki jazdy nowoczesną ciężarówką, podpowiadają, jak właściwie wykorzystywać systemy hamulców czy zmiany biegów. Tłumaczą podstawowe zagadnienia fizyczne (siła, moc) pozwalające lepiej zrozumieć warunki pracy podzespołów.Nie tylko paliwoZmniejszenie kosztów eksploatacji to nie tylko niższe spalanie. Właściwy styl jazdy przekłada się na zwiększenie przebiegów międzynaprawczych silnika, skrzyni biegów, opon czy choćby wymianę klocków hamulcowych - znane są przypadki konieczności założenia nowych (co w aucie typu Actros jest niebagatelnym wydatkiem) już po 100 tys. km, podczas gdy wiadomo, że są one w stanie wytrzymać 7-krotnie więcej! Jednak poprawa techniki jazdy wpłynąć ma przede wszystkim na kierowcę. Osoba mniej zmęczona to wyższy poziom bezpieczeństwa jazdy i lepsze przewidywanie sytuacji drogowych.Jak prowadzić?Oszczędzanie paliwa (i samochodu) wiąże się przede wszystkim ze spokojną, przewidującą jazdą. Należy unikać zbędnych zatrzymań auta (np. dojeżdżając do skrzyżowania). Actrosem można ruszać z miejsca, nie dodając gazu, najczęściej z "wysokiej" dwójki (8 biegów podzielonych jest na "niskie" i "wysokie", np. "niska" 1, "wysoka" 1, "niska" 2 itd. - łącznie 16 przełożeń). Przy rozpędzaniu warto ograniczyć liczbę zmian biegów (każda oznacza zużycie około 0,2 l/100 km). Wiąże się to z "niesłuchaniem" komputera podpowiadającego, o ile biegów "w górę" przejść - zazwyczaj sugeruje on za mało, a warto "przeskakiwać" po dwa pełne biegi (np. z "wysokiej" czwórki na "wysoką" szóstkę). Można za to korzystać z tempomatu - komputer lepiej dobiera potrzebną w danej chwili dawkę paliwa. Wiele informacji przekaże wykres mocy, momentu obrotowego i chwilowego zużycia paliwa: podpowie, jak należy wciskać pedał gazu (do 1100 obr./min na "pół gazu", później nieco gwałtowniej). Przy rozpędzaniu nie należy przekraczać 1900 obr./min. Nieco inne zasady obowiązują np. przy pokonywaniu wzniesień.Trudne zadanieKto posłucha rad instruktora (choć zastosowanie ich w praktyce może oznaczać jeszcze długie treningi), szybko zrozumie, że dają one większy komfort jazdy, przekładają się na oszczędności w paliwie i nie oznaczają niższej prędkości średniej przejazdu. Ciekawostka: obciążony zestaw (40 ton) z ciągnikiem siodłowym Actros 1840 zużywa 30-45 l/ON na 100 km.
Duży może... mniej (palić)
Historia programów szkoleniowych w polskim przedstawicielstwie Mercedesa liczy ponad 5 lat. Dla klientów, którzy kupili nowe Actrosy, Atego i Axory, są to kursy bezpłatne.