zapinek), a nieudolny demontaż części tapicerki czy tablicy rozdzielczej może pozostawić trwałe i widoczne (lub słyszalne - trzaski!) uszkodzenia. Mając odrobinę wprawy, niektóre czynności można jednak wykonać samemu, inne warto powierzyć specjalistom. Wspólnie z renomowaną warszawską Kliniką Dźwięku przygotowaliśmy cykl poświęcony instalacji sprzętu nagłaśniającego w aucie. Zaprezentujemy wygłuszanie drzwi, montaż systemów multimedialnych, głośników, radioodtwarzaczy i wzmacniaczy.Rozłożyć tak, aby złożyćJeśli w samochodzie nie ma instalacji radiowej lub zamierzamy montować jakiekolwiek ponadstandardowe urządzenia, będzie trzeba zadbać o nowe okablowanie. W przypadku, kiedy wykorzystujemy tylko samo radio, do którego bezpośrednio dołączono niedrogie głośniki, instalacja fabryczna w zupełności wystarczy. Moc wzmacniacza wbudowanego w radioodtwarzacz (poza nielicznymi wyjątkami) jest na tyle ograniczona, że kable położone przez producenta samochodu powinny sprostać naszym wymaganiom. Naturalnie im lepszy i droższy model radioodtwarzacza, a tym samym i proporcjonalnie lepsze głośniki, tym większy sens ma zainstalowanie dobrego okablowania zamiast fabrycznego. Największy problem sprawia z reguły demontaż delikatnych elementów wnętrza, boczków drzwi, konsoli środkowej, dywanów. W niektórych modelach samochodów demontaż części wnętrza zajmuje co najmniej kilka godzin. Zatrzaski i śruby poukrywane są zwykle bardzo przemyślnie - najlepiej, jeżeli zadbamy o dobrą książkę naprawczą, która dokładnie opisuje kolejne czynności. Aby nie rozkładać tych samych elementów wiele razy, warto zaplanować z góry, jak docelowo wyposażymy instalację nagłośnieniową. Warto od razu przeprowadzić przewody do głośników, wzmacniacza czy np. zmieniacza CD, nawet jeżeli będziemy zabudowywać je stopniowo.Jaki kabel?Najbardziej rygorystyczne wymagania dotyczą przewodów zasilających. Kabel wyprowadzony z akumulatora do miejsca montażu wzmacniacza musi mieć odpowiednią średnicę. Właściwy przekrój przewodu ustala się na podstawie zapotrzebowania wzmacniacza na prąd i długości przewodu. Im mocniejszy wzmacniacz i większa odległość od baterii, tym średnica kabla musi być większa. Najtrudniejsze jest przeprowadzenie kabla przez przegrodę oddzielającą komorę silnika od wnętrza pojazdu. Wybrane miejsce musi być uszczelnione, aby do wnętrza nie dostała się woda, która spowoduje gnicie wygłuszenia i tapicerki. Bezwzględnie wymaga się montażu bezpiecznika na kablu prowadzącym od bieguna dodatniego baterii. Powinien on znajdować się w odległości nie większej niż 40 cm od baterii. Przewód masowy można przeprowadzić na dwa sposoby. Albo podłączyć możliwie krótki kabel i przymocować go do metalowej części karoserii, albo połączyć go bezpośrednio z akumulatorem. Układanie przewodów sygnałowych i głośnikowych nie jest obwarowane specjalnymi warunkami. Wystarczy tylko wybrać miejsce montażu. Instalację należy dobrze zamaskować w kabinie pod tapicerką tak, by nie była uciążliwa w codziennym użytkowaniu. Szczególnie dotyczy to podłogi pod nogami pasażerów, gdzie łatwo wyczuć i zobaczyć wybrzuszoną tapicerkę. Dobre miejsce to okolice progów, gdzie zwykle jest poprowadzona fabryczna instalacja elektryczna. W numerze 4/04 Auto ŚWIATA opiszemy wygłusznie drzwi
Dźwięk od podstaw
Choć zabudowa sprzętu audio czy instalacji radiowej wydaje się banalnie prosta, wcale tak nie jest. Podejmując się samodzielnego montażu, ryzykujemy uszkodzenie wrażliwych plastikowych elementów (np.