czy ubezpieczyciel może tak zrobić, gdyby zechciał?tomek1223Odpowiedzi na postawione pytania należy szukać w zapisach Ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz. U. z dnia 16 lipca 2003 r.). Zgodnie z art. 31 powyższej ustawy w razie zbycia pojazdu mechanicznego, którego właściciel zawarł umowę ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, na nabywcę przechodzą prawa i obowiązki zbywcy, wynikające z tej umowy. Umowa ubezpieczenia ulega rozwiązaniu z upływem okresu, na który została zawarta, chyba że nabywca wypowie ją przed upływem 30 dni od daty nabyciapojazdu mechanicznego. W przypadku wypowiedzenia umowy rozwiązanie jej zachodzi wraz z upływem 30 dni następujących po dniu nabycia pojazdu mechanicznego. Wtedy posiadacz pojazdu mechanicznego wypowiadający umowę jest zobowiązany do zawarcia nowej umowy ubezpieczenia OC, najpóźniej w ostatnim dniu przed upływem terminu obowiązywania umowy wypowiedzianej. W razie niewypowiedzenia przez nabywcę pojazdu umowy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych w powyższym terminie zakład ubezpieczeń dokonuje ponownej kalkulacji należnej składki z tytułu udzielanej ochrony ubezpieczeniowej, poczynając od dnia zbycia pojazdu, z uwzględnieniem zniżek przysługujących nabywcy oraz zwyżek obciążających go, w ramach obowiązującej taryfy składek. Jeżeli zbywca pojazdu mechanicznego nie powiadomi o fakcie sprzedaży pojazdu i o danych osobowych nabywcy zakładu ubezpieczeń w terminie 30 dni od daty zbycia pojazdu mechanicznego (pomimo takiego obowiązku wynikającego z art. 32.1 powołanej wyżej ustawy), wtedy zgodnie z art. 32.3 przywoływanej wcześniej ustawy ponosi wraz z nabywcą odpowiedzialność solidarną wobec zakładu ubezpieczeń za zapłatę składki ubezpieczeniowej należnej ubezpieczycielowi za okres do dnia powiadomienia zakładu ubezpieczeń o fakcie zbycia pojazdu i przekazania danych osobowych nabywcy. Wszystkie możliwości rozwiązania umowy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych opisane są w art. 33 ustawy. Z zapisów tych wynika, że nie ma możliwości rozwiązania umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej za porozumieniem stron.Jerzy Bieda, niezależny specjalista ubezpieczeniowyWymiana licznika Niedawno kupiłem VW Passata 1.9 TDI, rocznik 1997. Do wymiany były zegary. Chciałem zamontować licznik z VW Bory (2001 r.), lecz po podłączeniu nie mogę odpalić auta i świeci się kontrolka SERVICE oraz symbol samochodu z kluczykiem. Czy w jakiś sposób mogę podłączyć ten licznik w moim aucie? Jeżeli tak, to co należy zrobić?APBTMuszę Pana zmartwić - podmiana zegarów w przypadku Passata nie jest taka prosta. Nowe zegary - pomimo iż tak samo wyglądają - mogą nie współpracować z silnikiem oraz komputerem sterującym jego pracą. Jedynym skutecznym rozwiązaniem pańskiego problemu jest montaż zegarów przeznaczonych do tego samego modelu z silnikiem i skrzynią o takim samym kodzie.Naprawa ogrzewaniaW moim Lanosie, gdy przekręcam pokrętło od nawiewu, np. na przednią szybę, nie ma reakcji. Cały czas dmucha na twarz. Jaka jest tego przyczyna? Czy naprawa będzie droga?swiezakNajprawdopodobniej uszkodzeniu uległa linka sterująca pracą nawiewów - jej koszt to około 10 zł. Usunięcie usterki jest proste - w tym przypadku polega na wymianie uszkodzonej linki."Automat" Peugeota 607Przeczytałem prawie wszystkie informacje na temat skrzyń automatycznych i doszedłem do jednej konkluzji. Wielu użytkowników samochodów serwisy odsyłają z informacją, że oleju w skrzyni nie trzeba wymieniać (mieszkam w Anglii i tu także mnie odesłano). Dodatkowo w Peugeocie poinformowano mnie, że gdy poziom oleju się obniży lub będzie wymagać wymiany albo pojawią się jakieś nieprawidłowości w skrzyni, komputer poinformuje o tym i wtedy mam do nich przyjechać. Pytanie: czy mój samochód ma czujniki jakości lub poziomu oleju? Auto jest z 2003 r., silnik 2.2 HDI z 4-biegowym "automatem".Lukasz UKJest to skrzynia AL4, zatem olej pierwszy raz powinien być wymieniony po przejechaniu 70 tys. km, a następne wymiany powinny odbywać się co 30-35 tys. km. Jeśli samochód jest eksploatowany w ekstremalnie uciążliwych warunkach, należy to robić częściej.Jerzy ŁokajAutotransmisjaProblem z immobiliserem w Renault LagunaJestem właścicielem Renault Laguny 1.8 z 1999 r. Usterka polega na tym, że kiedy próbuję uruchomić silnik, dioda immobilisera mruga 2 razy szybciej niż zwykle, ale auto nie zapala. Oczywiście, Laguna była w serwisie, gdzie stwierdzono, że styki, które są w skrzynce obok akumulatora, zaśniedziały i właśnie to było przyczyną awarii. Po pewnym czasie immobiliser znów zaczął wariować i auto jak dawniej nie odpala. Zgodnie z tym, co wcześniej powiedzieli mechanicy w serwisie, poczyściłem wszystkie styki i skończyło się na tym, że samochód stoi w garażu...KrzysiekOpisywany problem w funkcjonowaniu immobilisera wskazuje na brak prawidłowej identyfikacji transpondera kluczyka przez dekoder blokujący funkcjonowanie komputera wtrysku, czego efektem jest wyższa częstotliwość mrugania diody sygnalizacyjnej zestawu wskaźników. Do opisywanego problemu może dochodzić w wyniku uszkodzenia pierścienia transpondera umieszczonego wokół stacyjki czy też instalacji elektrycznej, niesłychanie rzadkie były przypadki awrii samego dekodera. Uszkodzenia instalacji elektrycznej mogą dotyczyć instalacji pierścienia transpondera, instalacji zasilającej moduły elektroniczne lub instalacji łączącej elementy pomiędzy sobą. W przypadku wcześniejszego stwierdzenia uszkodzeń "elektryki" wskazane jest w pierwszej kolejności usunięcie niesprawności w tym zakresie. Następnie - dysponując oprzyrządowaniem diagnostycznym oraz miernikiem uniwersalnym - należy zweryfikować w momencie występowania objawu poprawność zasilań wszystkich podzespołów w funkcji odczytu ich stanów (z komputerem wtrysku włącznie). Funkcjonowanie centralnego zamka jest niezależne i zakładam (w oparciu o przysłany opis objawów), że zamykanie i otwieranie samochodu pilotem działa poprawnie, niezależnie od braku możliwości rozruchu. Bateria w pilocie służy jedynie do sterowania centralnym zamkiem. Prawidłowo przeprowadzona diagnostyka powinna doprowadzić do lokalizacji źródeł usterki. W przypadku problemów diagnostyczno-naprawczych zalecamy wizytę w sieci ASO Renault, którze dysponują doświadczeniem diagnostycznym w zakresie samochodów Renault oraz fabrycznym oprzyrządowaniem.Krzysztof KotarbaRenault PolskaGaz do 1.8T 180 KMChciałbym się dowiedzieć, jaka jest dobra instalacja gazowa do silnika 1.8T 20V 180 KM?rola20Odpowiedź na to pytanie nie należy do łatwych ze względu na czynnik ekonomiczny. Silnik 1.8T montowany w autach grupy Volkswagena należy do grupy wymagających, a co za tym idzie, potrzebna jest instalacja "z górnej półki". Instalacja, która zapewni dobre zaopatrzenie w gaz przy nagłych przyspieszeniach, a oprócz tego da pełną ochronę turbinie, która potrzebuje spalin gazowych o temperaturze nie wyższej niż spalin benzynowych. Mniej wydajne instalacje nie są w stanie zapewnić dostatecznie bogatej mieszanki paliwowej. Zbyt uboga mieszanka spowoduje wyższą temperaturę spalania, a w konsekwencji przedwczesne uszkodzenie turbiny, a nawet silnika. Do zalecanych instalacji należy holenderski sekwencyjny wtrysk gazu firmy Prins. W trakcie montażu nie wolno zapomnieć o zastosowaniu przewodu gazowego łączącego zbiornik gazowy z reduktorem o przekroju 8 mm (standardowo stosuje się przewód 6 mm). Koszt instalacji z montażem wynosi ok. 5 tys. zł. Kończąc wypowiedź, chciałbym dodać, że prawidłowo technicznie dobrana instalacja oraz właściwy sposób montażu gwarantują oszczędności w eksploatacji pojazdu.Sylwester Grochowski, Motolab
Eksperci radzą
Jak wypowiedzieć umowęJeśli zbywca pojazdu nie zgłosił sprzedaży samochodu u ubezpieczyciela, a termin ubezpieczenia minął, to co się w takim wypadku dzieje z polisą OC? Czy można rozwiązać umowę OC np. za porozumieniem stron, tzn.