Z uzyskanych przez nas informacji wynika, iż decyzje wydawane w takich sprawach zależne są od interpretacji przepisów przez pracowników urzędów skarbowych. Czy jest to zgodne z obowiązującymi przepisami?Czy może jednak urząd ma rację?Małgorzata LechowskaUstawa z 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (DzU nr 54, poz. 535) w stosunku do samochodów sprowadzanych z UE formułuje dwa reżimy podatkowe. Zastosowanie któregoś z nich jest zależne od spełnienia przez sprowadzany pojazd definicji nowego środka transportu, która jest zawarta w art. 2 pkt 10 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w myśl których samochód jest używany, jeśli przejechał więcej niż 6000 km lub od momentu dopuszczenia go do użytku upłynęłowięcej niż 6 miesięcy. Zatem w przypadku opisanym przez panią urząd nie powinien domagać się zapłacenia podatku VAT, ponieważ samochód miał przebieg większy niż określony w ustawie dla nowego pojazdu.RRDelikatny "automat"?Chciałbym dowiedzieć się,jak powinno się eksploatować BMWz 2003 roku z automatyczną skrzynią biegów. Z tym rodzajem przekładni mam do czynienia od tygodnia i nasłuchałem się już od znajomych, że jeżeli nie będę dbać o stan i regularną wymianę oleju, to w krótkim czasie zaczną się problemy. Proszę o poradę, tak umiejętnie korzystać i serwisować auto z taką skrzynią?AdrianZawsze wychodziłem z założenia, że kupując używane auto, należy wymienić wszystkie płyny oraz oleje, nie słuchając tego, o czym zapewnia sprzedający. W BMW z 2003 r. użytkownik nie jest sam w stanie sprawdzać poziomu oleju w "automacie". Jeśli nie ma widocznychwycieków, nie powinno być problemu z niskim stanem oleju. W "automatach" nie ubywa oleju na skutek eksploatacji. Problemy pojawiają się jedynie, kiedy auto trafi do niewłaściwego serwisanta.Jerzy Łokaj, firma Auto-transmisjaZ wydechu leci woda. Czy to jest normalne?W moim benzynowym Audi A4 z rury wydechowej zaczęła wydobywać się ciecz. Wywnioskowałem, że przyczyną jest zbyt bogata mieszanka. Gdy auto dłużej postoi, z tłumika wydostaje się ciecz. Co może być tego przyczyną?Wojciech Stefaniakz HrubieszowaNajprawdopodobniej auto jest użytkowane na krótkich dystansach bądź rzadko. Efekt jest taki, że powstająca w układzie wydechowym woda nigdy nie wyparowuje do końca, po wystygnięciu układu wydechowego skrapla się na ściankach. Efekty takiego użytkowania auta to wydostawanie się z wydechu podczas porannego rozruchu wody i podczas jazdy pary wodnej widzianej jako biały dymu. To nie jest usterka.RRDymi tuż po odpaleniuJeżdżę Peugeotem 106 1.0. Po uruchomieniu zimnego silnika przez kilka sekund z rury wydechowej wydobywa się spalony olej - kolor spalin jest ciemny. Po chwili dym znika. Gdy silnik jest ciepły, nie ma tego problemu. Na dodatek silnik zużywa 0,2-0,3 l oleju na 1000 km. Czy to już czas na remont silnika? PeteakauCiemny kolor spalin nie świadczy o spalaniu oleju. Spaliny w silniku zużywającym olej są niebieskawe. Ciemny kolor informuje o zbyt bogatej mieszance paliwowo-powietrznej. Wszystko wskazuje na to, że zimny silnik podczas rozruchu dostaje za dużo paliwa. Powinno pomóc sprawdzenie układu odpowiadającego za regulację ssania. Poza tym silnik jest sprawny, a zużycie oleju utrzymuje się w normie. RR Stuki w silnikuW silniku mojego Forda Mondeo 1.8 pojawiły się ostatnio charakterystyczne stuki. W ocenie znajomego mechanika przyczyną jest panewka bądź któryś z tłoków. Według niego nie ma to wpływu na pracę silnika i nie ma konieczności naprawy. Czy faktycznie można zbagatelizować wspomniane stuki?TomyJeśli powodem stuków jest panewka lub tłok, to trzeba szybko naprawiç silnik. Im zrobi się to szybciej, tym koszty będą mniejsze. Trzeba pamiętać o tym, że jakiekolwiek niepokojące odgłosy pracy silnika nie mogą być określane jako nieszkodliwe. Nawet jeśli okaże się, że za nieprzyjemne odgłosy odpowiada jakaś błahostka, to warto ją usunąć. Jeśli tego nie zrobimy, to możemy nie zauważyć prawdziwej usterki, gdy się ona pojawi - zniknie w ogólnym hałasie.RRJak dbać o nowy lakier?Proszę o pomoc w wyborze wosku do nowego lakieru. Jak się upewnić, że wosk nie ma składników ściernych? Przypuszczam, że produkty określane jako regeneracyjne są ścierne. Przecież dziś każdy wosk "przywraca lakierowi blask", ale niewiele mi to mówi. Piotr z WarszawyProdukty mające substancje ścierne są opisywane jako"polerskie", "lekkościerne" itp. W przypadku produktów renomowanych firm informacja o tym, czy w składzie wosku znajdują się składniki o właściwościach ściernych, jest podana na etykiecie. Większość preparatów woskująco-czyszczących wykorzystuje delikatne substancje myjące. One są bezpieczne dla nowego lakieru. Jeśli ma Pan obawy, proszę wypróbować jego działanie na niewielkiej, mało widocznej powierzchni.Marcin GórskiP.P.H. Parys sp. z o.o.Cena to nie wszystkoJeżdżę Oplem Astrą III, nadszedł czas wymiany opon na zimowe. Trafiłem na opony Tigar WinterA. Dla mnie ważna jest cena. Czy w tym przypadku to błąd? Wiele osób ma podobny problem. Wynika to ze specyfiki naszego rynku. Wiele osób kupuje auto, nie zastanawiając się, jak je potem utrzyma. To rozwiązanie będzie tanie tylko do pierwszej stłuczki. Koszt dobrych zimówek jest dużo niższy od ewentualnej wizyty u blacharza. Nie polecam takiego wyboru - te opony wypadają w testach naprawdę fatalnie!RR
Eksperci radzą
Czy urząd ma rację?W grudniu 2005 roku mąż kupił w Niemczech samochód z datą pierwszej rejestracji 28 października 2005 z przebiegiem 6600 km. Urząd skarbowy zakwalifikował samochód jako "nowy środek transportu" i wezwał do zapłaty VAT-u w wysokości 22 proc.