Zostawiłem sobie z niego silnik, skrzynię biegów i inne elementy. Karoserię wywiozłem na złom. Obecnie dostałem pismo z Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego - każą mi płacić ponad 2 tys. zł kary. Co z płaceniem OC za auto, które istnieje tylko na papierze? MieczysławW przypadku zmiany właściciela auto powinno zostać przerejestrowane w ciągu 30 dni bądź wyrejestrowane. Żeby wyrejestrować auto, trzeba je zezłomować. Powinien Pan ze składnicy złomu otrzymać dokument o likwidacji auta i z tym dokumentem wybrać się do wydziału komunikacji, aby wyrejestrować auto. Jeśli składnica złomu, w której pozbył się Pan auta nie wydaje takich zaświadczeń, to stał się Pan "wiecznym" właścicielem auta i płatnikiem OC. Radzę udać się do wydziału komunikacji oraz na złomowisko i wyjaśnić sprawę. Formalnie ponosi Pan odpowiedzialność za niewykupienie OC. RRDziwne amortyzatory?Mam Poloneza Atu 1.6 z 1996 roku. Od 10 lat jeżdżę na przeglądy i po gruntownym badaniu otrzymuję pieczątkę. Dziwi mnie stan amortyzatorów. Wszystkie płyny, elementy metalowo-gumowe i łożyska zawsze były wymieniane na bieżąco, ale amortyzatory nigdy. Obecnie są zapocone, ale samochód na zakrętach trzyma się dobrze i nie nurkuje przy hamowaniu. Dziwi mnie to, że po tylu latach na urządzeniu diagnostycznym amortyzatory zaliczają test i traktowane są jako dość dobre! Nasuwa się pytanie: kiedy "padną"? Stanisław DudekUrządzenia diagnostyczne pokazują wartość siły tłumienia w dużym przybliżeniu, wskazanie może być obarczone błędem. Proszę pamiętać również o tym, że jeżdżąc ciągle tym samym autem, przyzwyczaja się pan do malejącej siły tłumienia amortyzatorów, w związku z czym trudno dostrzec moment ich zużycia. Wspomniał Pan, że amortyzatory mają widoczne ślady wycieków - wniosek jest oczywisty: ich żywot dobiega końca i trzeba poszukać nowych. W przypadku Poloneza jest to niewielki wydatek, nie warto więc oszczędzać.RR KatalizatorCzy mogę wstawić inny element zamiast katalizatora, np. strumienicę?BenJeśli auto ma w układzie wydechowym jedną sondę, to wycięcie katalizatora i montaż w zamian innego elementu nie pogorszy, gwałtownie pracy silnika. W niektórych samochodach pojawią się jednak problemy z trwałością uszczelki pod głowicą! Korzyści z likwidacji katalizatora są mocno przereklamowane, natomiast straty to m.in. problemy na stacji diagnostycznej.RRCiśnienie w kołachW świątecznym numerze "Auto Świata" sugerowaliście kupno manometru. Kupiłem i teraz mam problem! Manometr swoje, a kompresor na stacji swoje - dwa różne odczyty! Nie wiem, którymi wskazaniami się kierować? Czy może mam wyciągnąć średnią? Robert z Pruszcza Gd.Radzę nie wyciągać średniej. Proszę wziąć pod uwagę to, że manometry na stacjach benzynowych są bardzo intensywnie eksploatowane, poza tym klienci często nieostrożnie się z nimi obchodzą - efekt jest taki, że niewiele z nich poprawnie mierzy ciśnienie. Proszę przeprowadzić prosty test: sprawdzić ciśnienie na jednej stacji, następnie udać się na drugą stację i po raz drugi sprawdzić ciśnienie. Najprawdopodobniej oba wskazania będą się trochę różnić. Jeśli jest Pan pewien, że kupiony wskaźnik ciśnienia jest dobrej jakości, to warto mu zaufać, ewentualnie wymienić na sprawny.RRNawigacja w Astrze IIICzy jest możliwa wymiana radia CD30 MP3 na CD70 Navi lub DVD90 Navi w Oplu Astrze III? Jakich wymagałoby to przeróbek w aucie?Tomek Radio można zamienić. Proszę sprawdzić w ASO lub w firmie instalującej car audio, czy w instalacji elektrycznej Pańskiego auta dostępny jest przewód z sygnałem do radia nawigacyjnego. Ponadto należy kupić antenę GPS. Koszty trudno oszacować, gdyż uzależnione są od łatwości dostępu do wspomnianego przewodu jak i końcówki połączeniowej anteny GPS.Tomasz Okurowski Czy gaz doda mocy?Czy montaż instalacji gazowej w Subaru Imprezie GT skutecznie podniesie moc silnika? A może jednak auto straci trochę mocy? Czy pojawią się detonacje, jakie spotykamy w wielu autach z instalacją gazową? Czy opłaca się założyć instalację do tego typu auta? BartekKażda instalacja gazowa powoduje spadek mocy. Poziom strat zależy od jakości i technologii, w której wykonano system zasilania gazowego, oraz modelu i egzemplarza auta. Należy zastosować sekwencyjny wtrysk gazu o dużej wydajności, aby nie dochodziło do zubażania mieszanki. Natomiast ze strzałami nie będzie problemu - instalacje wtrysku sekwencyjnego są pod tym względem bezpieczne.Wymieniać czy dolewać?Mam Volkswagena Polo 1.4 16V. Nie wiem, co ile kilometrów trzeba wymieniać płyny i filtry w tym aucie. Również nie mam pojęcia, które płyny można jedynie dolewać, a nie wymieniać całkowicie? Marcin KwaśniowskiW Polo 1.4 16V olej wraz z filtrem wymieniamy co 15 tys. km lub co 12 miesięcy w zależności od tego, co nastąpi szybciej. Po 30 tys. km powinno wymienić się filtr powietrza. Co 2 lata wymieniamy płyn hamulcowy oraz chłodniczy. Pozostałe kontrolujemy i uzupełniamy w miarę potrzeb.RR
Eksperci radzą
Nie ma aut na części!Dostałem od kuzyna auto, ale żeby dopełnić formalności musieliśmy napisać umowę. W dniu kupna rozwiązałem umowę z ubezpieczycielem, a nowej polisy OC nie wykupiłem, bo potrzebowałem auta na części.