Ze wszystkich koncepcji układów wtryskowych, jakie pojawiły się w późnych latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku, najważniejsze okazało się rozwiązanie common rail. Rok po wprowadzeniu na rynek tego systemu wtrysku Bosch świętował wyprodukowanie miliona egzemplarzy układu.
Innowacja ta pojawiła się w 1997 roku w modelach Mercedes-Benz 220 CDI oraz Alfa Romeo 156 JTD. Układ wykorzystywał wspólną szynę zasilającą (common rail), w której zmagazynowane jest wysokie ciśnienie (dochodzące do 1350 barów)wytworzone przez pompę, zasilające jednakowo wszystkie wtryskiwacze.
System common rail umożliwił po raz pierwszy zastosowanie koncepcji wtrysku wielofazowego polegającego na podziale wtrysku na wstępny (PI – Pilot Injection) oraz główny (MI – Main Injection). Warto zaznaczyć, że liczba wtrysków pilotażowych może być większa niż jeden, a po wtrysku głównym możliwy jest jeszcze dotrysk paliwa używanego np. w procesie oczyszczania spalin.
W 2003 roku Bosch zaprezentował trzecią generację systemów common rail, wyposażoną we wtryskiwacze piezoelektryczne typu Inline. W porównaniu z poprzednimi generacjami nowe rozwiązanie obniżyło zużycie paliwa, ograniczyło emisję spalin oraz wyciszyło pracę silnika.