Trudno się temu dziwić - skoro markowa przenośna nawigacja stanowi ułamek wartości kosztownego zestawu instalowanego przez producentów aut, to łatwo przewidzieć, że taki sprzęt będzie sprzedawał się jak ciepłe bułeczki. W grudniu zeszłego roku w Europie Zachodniej nabywców znalazło ok. 8 mln sztuk markowych urządzeń. W tym roku ma być ich jeszcze więcej!W sklepach szybko robi się coraz taniejPrzenośne urządzenia nawigacyjne stają się coraz bardziej atrakcyjne cenowo dzięki produkcji na skalę masową. Chińscy dostawcy oferują różnorodne modele urządzeń z wgranym systemem Windows, do którego można dopasować niemal wszystkie dostępne mapy i programy nawigacyjne. Łatwiej i taniej zaprojektować sprzęt w Europie, a produkcję zlecić chińskim zakładom - dzięki temu cena produktu jest relatywnie niska. W ten sposób działają niemal wszystkie znane marki, więc wybrzydzanie na określenie "made in China" zupełnie nie ma sensu. Ważne jest logo znanej firmy, która gwarantuje należytą jakość produktu. W sklepach pojawiło się też mnóstwo urządzeń nieznanych marek. Sprzedawcy kuszą przede wszystkim niską ceną. Niestety - z jakością bywa różnie i lepiej zachować ostrożność. W przypadku nieznanych firm trudno egzekwować gwarancję w przypadku awarii urządzenia. Podobnie jest ze sprzętem kupowanym na giełdach internetowych. Jeśli dana firma nie ma swojego przedstawiciela w Polsce, lepiej nie ryzykować. W przypadku awarii urządzenia najbliższy serwis możemy znaleźć dopiero w Niemczech. Kupując przenośną nawigację satelitarną, zwróćmy uwagę nie tylko na cenę i logo producenta. Warto także dobrze przyjrzeć się mapom cyfrowym. By uzyskać jak najniższą cenę, często ogranicza się zakres map. Zamiast nawigacji z pełną mapą Europy możemy kupić tańszą wersję z mapą tylko jednego regionu (zazwyczaj jest to kilka krajów). Dokupienie brakujących map jest wówczas mało opłacalne (wyjdzie drożej), więc lepiej od razu kupić komplet. Nie polecamy również zestawów określanych jako "główne drogi Europy". Mapy takie opisują jedynie przelotowe szlaki komunikacyjne i szczegółowością znacznie ustępują mapom poszczególnych państw.Warto także przyjrzeć się akcesoriomRównie ważne, jak i sama nawigacja są dołączone do niej akcesoria. Sprawdźmy więc jakość uchwytu mocującego urządzenie do szyby. Im solidniejszy, tym lepiej, gdyż nawigacja nie będzie wpadać w drgania podczas jazdy. Zwróćmy również uwagę na jakość i wielkość wskazań kolorowego ekranu LCD, by uniknąć kłopotów z odczytywaniem informacji wyświetlanych przez sprzęt. Pożyteczny dodatek to wbudowane łącze Bluetooth, dzięki któremu nawigacja może służyć jako zestaw głośnomówiący. ACER E310Acer, firma produkująca komputery, przygotował tylko samo urządzenie. Mapy pochodzą od innego dostawcy, czyli znanej firmy Destinator. Jakość wskazań jest bardzo dobra, podobnie jak wygodna obsługa. Nawigacja nadaje się także na rower lub pieszą wędrówkę. Najistotniejszy minus to niewielki ekran LCD.Cena 1029 złBlaupunkt LUCCA 3.3Niemiecki specjalista oferuje podręczną nawigację Lucca 3.3 z dobrym pakietem map dostarczonych przez renomowaną firmę Tele Atlas. Obsługa systemu jest intuicyjna. Jedyny kłopot to zbyt wolne planowanie tras. Docenić można za to świetne prowadzenie z czytelnymi strzałkami i wyraźnymi wskazówkami głosowymi po polsku. Cena 999 złClarion map 370Japońska marka korzysta ze sprawdzonego oprogramowania iGO, które zdobywa coraz więcej sympatyków w Europie. Pakiet map - zależnie od wersji - jest dostępny dla wybranego regionu lub całej Europy. W Polsce oferowana jest szczegółowa MapaMap 3.0 z bogatą bazą dokładnych planów miast i miejscowości. Cena 1499 złGarmin NÜVI 200WGarmin jak zwykle zabłysnął. Eleganckie urządzenie jest znakomicie wykonane oraz łatwe w obsłudze, a polska mapa bardzo szczegółowa i wystarczy nawet w najdłuższej podróży. Wskazania są czytelne, jakkolwiek zarzucano jej "toporne" rysowanie planów miast. Podstawowa wersja jest dostępna jedynie z mapą Polski.Cena 999 złNAVIGON TS7000Navigon wspólnie z azjatyckim producentem Transonic oferuje udaną nawigację ze wspaniałymi wskazaniami graficznymi. Atutem jest wskazywanie właściwego pasa ruchu na drodze wielopasmowej. Obsługa bez zarzutu, choć szybkość nie zawsze zadowalająca. W pakiecie za 1299 zł mapa 19 krajów Europy Środkowej.Cena 1299 złTomTOM One RegionalSzybciej się nie da. TomTom imponuje szybkością kalkulacji trasy. Sprzęt może się także podobać za intuicyjne menu, dzięki któremu obsługa jest niekłopotliwa. Dobre mapy dostarczone przez TeleAtlas oferowane są w pakietach. Polski region obejmuje pakiet map krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Mały, ale pewny uchwyt.Cena 1299 złMedion Gopal 3000Mało znany w Polsce Medion jest łatwo dostępny w sklepach internetowych. Model z serii 3000 jest oferowany w kilku odmianach, z których najatrakcyjniejszą wyposażono w zestaw głośnomówiący Bluetooth. Sprzęt działa dość szybko i pewnie. Pakiet obejmuje mapy 34 krajów Europy zainstalowane w pamięci urządzenia.Cena 899 złMedion gopal 4210Kolejna nawigacja mniej znanego w Polsce producenta to urządzenie z serii 4000. Jej zaletą jest duży kolorowy ekran dotykowy o przekątnej 4,2 cala (zapewnia łatwiejszy odczyt wskazań). Oprogramowanie dostarczone przez firmę Navigon działa bez zarzutu. Mapy są bardzo dobre, nie ma więc powodów do narzekania. Cena 1399 złNavigon 3100Seria 3100 to jedna z najnowszych propozycji niemieckiego specjalisty od oprogramowania nawigacyjnego. Mapy są czytelne i przejrzyste, a wyświetlane wskazania kierunku jazdy doskonałe. Wady to stosunkowo mały wyświetlacz oraz brak odbiornika informacji drogowych TMC. Pakiet map obejmuje 37 krajów Europy.Cena 1349 złNavman F20Navman to marka znana przede wszystkim w Niemczech. W Polsce sprzęt można kupić na aukcjach internetowych jako używany. Model F20 sprzedawany jest tylko z pakietem map kilku krajów Europy (bez Polski). Wersja z planami 21 krajów (w tym Polski) jest droższa o 30 euro. Bez polskiej gwarancji kupować nie warto.Cena 199 euroNavman F30Niemal takie same urządzenie jak Navman F20 można kupić w sklepach internetowych. Brak polskiego przedstawiciela oznacza kłopot z wyegzekwowaniem gwarancji, lepiej więc się zastanowić. Atutem jest wbudowany odbiornik komunikatów drogowych TMC. Mapy Europy identyczne jak w tańszym modelu F20. Cena 249 euroVDO Dayton PN1000VDO Dayton, który należy do koncernu Siemens, od lat specjalizuje się w nawigacji samochodowej. Spadkobierca Philipsa proponuje bardzo prosty w obsłudze system o dużych przyciskach i dość przejrzystym menu. Wraz z urządzeniem otrzymujemy dokładną mapę całej Europy, a dodatkowy gadżet to dwie gry.Cena 249 euro