Czy warto korzystać z warsztatu autoryzowanego przez ubezpieczyciela? Na pewno nie zaszkodzi rozważyć taką możliwość, ale decyzja zawsze należy do klientaOdpowiedź na postawione w tytule pytanie do łatwych nie należy. Jeszcze 10-15 lat temu wiadomo było, że tylko duże firmy blacharsko-lakiernicze – a właściwie tylko z takimi współpracują ubezpieczyciele – mają możliwości przeprowadzenia naprawy powypadkowej samochodu w taki sposób, aby przywrócić mu stan zbliżony do tego sprzed wypadku czy kolizji (co oczywiście nie oznacza, że wszystkie naprawy realizowano wzorcowo, bo przecież nie wystarczy odpowiednie wyposażenie – trzeba jeszcze umieć i chcieć!).
Foto: Auto Świat
Gdzie naprawiać auto po wypadku?
Dziś sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Półautomaty spawalnicze (zwane popularnie migomatami) i ręczne zgrzewarki mają już fachowcy "garażowi". Nawet małe warsztaty wyposażyły się w ramy do naciągania nadwozi oraz wiele innych nowoczesnych urządzeń. I co najważniejsze, wrazz nowym sprzętem naprawczym dotarła też do ludzi wiedza, jak powinno się naprawiać nadwozia współczesnych aut. Dodajmy jeszcze, że zupełnie inna – nieporównywalnie większa niż przed laty – jest dostępność części zamiennych, co sprawia, że zwyczajnie nie opłaca się już prostować i szpachlować pogiętego błotnika, tylko wymienia się go na nowy.
strona 2
Solidność w cenieW tej sytuacji jakość naprawy blacharsko-lakierniczej, szczególnie gdy chodzi o usunięcie uszkodzeń po niegroźnych kolizjach, zależy przede wszystkim od solidności fachowca, któremu ją zlecimy. W najlepszej sytuacji są więc osoby korzystające od lat z usług tych samych, sprawdzonych firm. Zaprzyjaźniony warsztat będzie prawie zawsze najlepszym wyjściem.
Co jednak mają zrobić osoby – a takich jest dużo – które go nie mają? Zacznijmy od tego, czego na pewno robić nie powinny. Otóż stanowczo odrzucać należy oferty tzw. hien, które często wyrastają jak spod ziemi na miejscu kolizji czy wypadku i proponują, że natychmiast zabiorą auto w miejsce, gdzie zostanie naprawione "szybko, solidnie i tanio". Tacy naganiacze żyją z prowizji otrzymywanych od warsztatów, którym podsyłają klientów. Rzadko są to warsztaty dobre, te bowiem – o czym łatwo się przekonać – nie muszą pozyskiwać zleceń "z łapanki". Jeśli ktoś nie ma zaufanego warsztatu, skorzystanie z firmy autoryzowanej przez ubezpieczyciela jest rozwiązaniem co najmniej godnym rozważenia. Po pierwsze, usprawnia proces likwidacji szkody i usuwa problemy proceduralne. Jeden telefon do gorącej linii, zgłoszenie decyzji o wyborze warsztatu i wszystkie kłopoty mamy z głowy. Holowaniem (jeśli to konieczne), oględzinami itd. zajmą się inni. My po prostu odbierzemy naprawione auto.
Nie wpadnij na minęPo drugie, wybór firmy wskazanej przez ubezpieczyciela znacznie zmniejsza prawdopodobieństwo "wpadnięcia na minę". Towarzystwa mają swoje metody sprawdzania, choćby wyrywkowego, czy naprawy w autoryzowanych firmach odbywają się zgodnie z technologią, a widniejące na fakturach części są rzeczywiście wymieniane. I po trzecie, w razie wątpliwości czy zastrzeżeń co do jakości usługi jest gdzie szukać pomocy. Szanujące się towarzystwo nie pozwoli, by partacka naprawa naraziła je na utratę klienta, którego roczna składka jest konkretną pozycją w budżecie.Warto rozważyć skorzystanie z warsztatu należącego do sieci naprawczej ubezpieczyciela. Taka decyzja może zaoszczędzić wielu przykrych niespodzianek na etapie likwidacji szkody. Sieć Naprawcza to około 800 warsztatów w całej Polsce zarówno autoryzowanych, jak i niezależnych. Są to wyłącznie warsztaty spełniające najwyższe standardy techniczne i jakościowe. Wybór jednego z nich to gwarancja, że samochód zostanie naprawiony szybko i profesjonalnie. Przynależność zakładu do Sieci Naprawczej potwierdza certyfikat wydany przez PZU. Z usług warsztatów Sieci Naprawczej mogą skorzystać zarówno klienci PZU, jak i poszkodowani przez osoby ubezpieczone w zakresie OC w naszej firmie. Duża liczba zakładów współpracujących pozwala poszkodowanym na optymalny wybór warsztatu – zarówno ze względu na jego lokalizację, jak i na markę oraz wiek pojazdu. Wybrane zakłady przyjmują dokumenty niezbędne do zgłoszenia szkody oraz wykonują kosztorys naprawy, co eliminuje potrzebę wizyty w jednostce. Klient może upoważnić nas także do przekazania należności za naprawę samochodu bezpośrednio wykonawcy usługi. Dzięki temu nie musi angażować w remont auta własnych pieniędzy. Wszystkie naprawy wykonywane w Sieci Naprawczej objęte są roczną gwarancją wykonawcy. Według badań ankietowych ponad 94 proc. klientów jest zadowolonych z usług wybranych przez siebie warsztatów.Zbigniew Główka Biuro Likwidacji Szkód PZU SA