To ostatnie zabezpieczenie to nowość ceniona przez policję i ubezpieczycieli. Tak oznakowany pojazd traci wartość dla złodziei. Największą wątpliwość budzą standardowe zabezpieczenia powielane masowo w salonach samochodowych. Dyrektywy UE i GVO umożliwiają klientowi montaż innych zabezpieczeń poza serwisami. Czy cena daje pewność?Chciałbym zamontować autoalarm i zastanawiam się, czy wysoka cena jest gwarancją skuteczności?Cena jest uzależniona od typu zabezpieczanego pojazdu, jego budowy, ryzyka kradzieży. Urządzenia dobre do takich samych pojazdów, tylko z innym rodzajem zasilania, mogą się znacznie różnić. Z reguły trudniej zabezpieczyć pojazdy z silnikami wysokoprężnymi wykonanymi w tradycyjnej technologii, dlatego że silnik jest minimalnie uzależniony od instalacji elektrycznej pojazdu. Warto wspomnieć, że od 1 maja musi zniknąć większość zabezpieczeń dostępnych na polskim rynku, gdyż nie spełniają one wymogów UE. Spowoduje to wzrost cen, gdyż zabezpieczenia ze znakiem CE podlegają znacznie surowszym kryteriom. Czy zimą należy korzystać z klimatyzacji w samochodzie?Klimatyzację należy uruchamiać jak najczęściej również zimą. Układ przydaje się np. do osuszania zaparowanych szyb. W dodatku w czynniku chłodzącym wypełniającym klimatyzację zawarty jest środek smarny, który zabezpiecza układ wyłącznie podczas jego pracy. Długotrwała bezczynność urządzenia grozi rozszczelnieniem w wyniku starzenia się uszczelek, a także zatarciem części mechanicznych. Niestety klimatyzacja działa tylko przy temperaturze powyżej ok. -10°C.Mam Renault Mégane'a 1.6 16V, w którym zleciłem przezornie po 50 tys. km przebiegu wymianę kompletnego rozrządu i pompy wodnej. Niestety po 7 tys. od wymiany pasek przeskoczył i uszkodził 2 zawory. Warsztat twierdzi, że to nie ich wina, a pasek przeskoczył z powodu sposobu mojej jazdy. Czy styl jazdy może mieć na to wpływ?Pasek rozrządu właściwie nie może przeskoczyć, gdy został dobrze napięty, napinacz nie jest zużyty, a współpracujące z nim podzespoły działają prawidłowo. Styl jazdy może przyczynić się do przeskoku paska rozrządu (przy dynamicznej jeździe występują duże przeciążenia związane z powstawaniem chwilowych różnic w przyspieszeniu wału korbowego i rozrządu), jednak dzieje się tak tylko wówczas, gdy części są zużyte lub źle zmontowane. Podczas wymiany paska rozrządu prawdopodobnie popełniono błąd.
Gorąca linia: porady specjalistów
Co można polecić?W jakie zabezpieczenia warto zainwestować? Które sprawiają złodziejowi największy problem?Polecam rozwiązania wykonane w technologii rozproszonej wykorzystujące fabryczną instalację pojazdu do przesyłu danych, piloty z kodem, blokady maski. Ciekawym pomysłem jest metoda znakowania polegająca na nanoszeniu na wszystkie istotne elementy auta miniaturowych cząsteczek z numerem VIN.