charakteryzują się podwyższoną odpornością antykorozyjną. Jednak auta eksploatowane w naszych warunkach atmosferycznych nie są całkowicie odporne na rdzewienie i wymagają okresowych przeglądów powłok antykorozyjnych oraz ewentualnego uzupełnienia ich. W praktyce zdarza się, że już po 3-4 latach w miejscach najbardziej narażonych pojawiają się pierwsze ogniska korozji. Są to głównie elementy dolnych części blach nadwozia, które ze względu na trudny dostęp nie zostały zabezpieczone w fabrycznym procesie produkcyjnym. Szczególnie narażone na rdzewienie są samochody powypadkowe, które najczęściej nie mają naprawionej powłoki antykorozyjnej.Ochrona przed soląCzy można złagodzić skutki działania na karoserię samochodu środków chemicznych stosowanych do zwalczania gołoledzi?Najprostszym, tanim i bardzo skutecznym sposobem przeciwdziałania ujemnym skutkom stosowania środków chemicznych jest dokładne umycie podwozia samochodu po okresie eksploatacji zimowej. Po zimie na elementach podwozia zalegają różne związki chemiczne, np. chlorek sodu lub chlorek wapnia, które wiosną i latem (przy wyższych temperaturach i dużej wilgotności powietrza) powodują gwałtowne przyspieszenie procesów korozyjnych elementów podwozia i karoserii samochodu.Drogi parkingPZU odmawia mi wypłacenia pełnych kosztów parkowania w autoryzowanym serwisie auta po wypadku. Po siedmiu dniach koszty te wyniosły 683 zł, ale ubezpieczyciel chce wypłacić mi jedynie 140 zł, czyli po 20 zł za dobę (tylko gdzie znaleźć tak tani parking strzeżony?). Czy rzeczywiście ubezpieczyciel nie ma obowiązku pokrycia pełnych kosztów, jakie poniosłem w wyniku wypadku? Ubezpieczyciel ponosi odpowiedzialność i wypłaca odszkodowanie tylko za normalne następstwa działania lub zaniechania, z którego wynikła szkoda. Ponadto jeśli poszkodowany przyczynił sie do powstania lub zwiększenia szkody, to obowiązek jej naprawienia ulega odpowiedniemu zmniejszeniu stosownie do okoliczności, a zwłaszcza do stopnia winy poszkodowanego. W tym przypadku wątpliwości ubezpieczyciela budzi zbyt długi czas oględzin i bardzo wysoki koszt parkowania. Poszkodowany powinien udowodnić, że opóźnienie naprawy samochodu nie nastąpiło z jego winy, lecz z powodu okoliczności, na które nie miał wpływu. Jeśli poszkodowany faktycznie nie dopuścił sie rażącego niedbalstwa wpływającego na powiększenie rozmiaru szkody, może złożyć odwołanie od decyzji ubezpieczyciela w najbliższym okręgowym oddziale PZU. W przypadku wiarygodnego uzasadnienia poszkodowany może liczyć na zwrot pełnych kosztów, choć w tym wypadku tak wysoki koszt parkowania nie wydaje się uzasadniony. DoładowanieJaka jest różnica między turbosprężarką a kompresorem? Oba urządzenia służą do zwiększenia ciśnienia powietrza dostarczanego do silnika. Różnica polega na tym, że kompresor jest urządzeniem napędzanym mechanicznie, np. paskiem klinowym od koła pasowego silnika, natomiast turbosprężarkę napędza strumień spalin produkowanych przez silnik. Jest ona wydajniejsza.
Gorąca linia: porady specjalistów
Nie dać szans korozjiNowe - czy odporne?Mam trzyletni samochód, którym zamierzam jeździć przez kilka lat. Czy warto zabezpieczyć antykorozyjnie podwozie, skoro samochód jest prawie nowy?Samochody obecnie produkowane i te z końca lat 90.