W międzyczasie warsztat zaczął domagać się ode mnie zapłaty za przechowywanie pojazdu, w wysokości kilkudziesięciu złotych za dobę. Czy muszę za to zapłacić z własnej kieszeni?GabrielaZgodnie z Ustawą z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych zakład ubezpieczeń wypłaca odszkodowanie w terminie 30 dni, licząc od dnia złożenia przez poszkodowanego zawiadomienia o szkodzie.W przypadku gdyby wyjaśnienie w tym terminie okoliczności niezbędnych do ustalenia odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń albo wysokości odszkodowania okazało się niemożliwe, odszkodowanie wypłaca się w terminie 14 dni od dnia, w którym wyjaśnienie tych okoliczności było możliwe, nie później jednak niż w terminie 90 dni od dnia złożenia zawiadomienia o szkodzie, chyba że ustalenie odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń albo wysokości odszkodowania zależy od toczącego się postępowania karnego lub cywilnego. W terminie 7 dni od zawiadomienia o szkodzie zakład ubezpieczeń ma obowiązek poinformować o tym Panią oraz przeprowadzić postępowanie dotyczące ustalenia faktycznego przebiegu zdarzenia, zasadności roszczeń i wysokości odszkodowania. W opisanej sytuacji termin wykonania oględzin uszkodzonego samochodu i wypłaty odszkodowania został przez zakład ubezpieczeń przekroczony. W tej sytuacji może Pani wydać warsztatowi dyspozycję wykonania kalkulacji kosztów naprawy pojazdu i złożyć ją u ubezpieczyciela, a po jej zatwierdzeniu przystąpić do naprawy samochodu. Rachunek za parkowanie Pani samochodu od dnia zgłoszenia szkody do dnia wykonania oględzin przez rzeczoznawcę obciążać będzie ubezpieczyciela sprawcy szkody.Jerzy BiedaInter Partner Assistance Polska SAProblem ze świecami?W moim Golfie TDI w czasie jazdy miga kontrolka świec żarowych. Auto jednak całkiem normalnie zapala i nie ma żadnych objawów wskazujących na awarię. Czy może to oznaczać usterkę, czy po prostu "zgłupiała" elektronika?Marek z WieliczkiW tym aucie kontrolka z symbolem świec żarowych ma dwie funkcje. Po pierwsze, rzeczywiście informuje o pracy świec żarowych, po drugie, służy do sygnalizowania niesprawności układu sterowania silnika wysokoprężnego. Jeśli lampka miga, należy bezzwłocznie udać się do warsztatu w celu sprawdzenia silnika.Zestaw naprawczy do turboMam prawdopodobnie problem z wyeksploatowaną turbosprężarką w moim samochodzie. Silnikzużywa coraz więcej oleju, wskaźnik ciśnienia doładowania ledwo sięporusza. Kupiłem na aukcji eBay zestaw naprawczy do turbo (Turbo Overhaul Kit), niestety nie ma do niego żadnej instrukcji. Czy możecie napisać, na co trzeba zwrócić uwagę przy jego montażu?RADEKPrzede wszystkim należy zwrócić uwagę na... wybór odpowiedniego warsztatu, który zrobi to za Pana. Turbosprężarki należą do tych podzespołów, których naprawa w warunkach garażowych jest niemożliwa. Zwykle montaż nowych uszczelnień i łożysk, które znajdują się w zestawach naprawczych, nie wystarcza do przywrócenia sprawności tego podzespołu. Często obróbki lub wymiany wymagają też inne elementy m.in. wirniki czy zawory upustowe. Uwaga! Elementy układu wirującego turbosprężarki potrzebują precyzyjnego wyważenia, które można wykonać tylko przy użyciu sprzętu, którym dysponują specjalistyczne zakłady. Bez tego zabiegu "naprawiona" turbosprężarka wytrzyma najwyżej chwilę.PS Tłumik nowy, ale i tak stukaZleciłem w jednym z popularnych szybkich serwisów wymianę tłumika. Po naprawie pojawił się problem, bo na dużych nierównościach wydech o coś stuka. Warsztat nie uznaje reklamacji, bo podobno wszystko jest w porządku, a z oględzin wynika, że wydech zamontowano prawidłowo i inaczej już nie można. Co mam zrobić, żeby pozbyć się stuków? MICHAŁ z WrocławiaPrawidłowo zamontowany wydech nie ma prawa obijać się o elementy podwozia. Radzę na przyszłość korzystać z warsztatów specjalistycznych, a nie z szybkich serwisów. Nawet jeśli część zamienna nie jest idealnie dopasowana do samochodu, to specjaliści mają możliwość takiego dogięcia rur lub przesunięcia elementów mocujących, żeby tłumiki o nic nie zawadzały. Jeśli jest Pan niezadowolony z zamontowanego tłumika, a warsztat odmawia ponownej naprawy, to najlepszym sposobem jest złożenie reklamacji na piśmie. Serwis ma wtedy 2 tygodnie na ustosunkowanie się do roszczeń. Jeżeli tego nie zrobi, z mocy prawa oznacza to automatyczne uznanie reklamacji.Parownik do regeneracji?Według mechanika mam w samochodzie niesprawny reduktor instalacji gazowej. Silnik nierówno pracuje, nie da się ustawić składu mieszanki, brakuje mocy. Widziałem na Allegro.pl nowe parowniki tego samego typu za ok. 250 zł. Mechanik proponuje mi regenerację parownika za ok. 150 zł (50 zł części, 100 zł robocizna). Która opcja będzie korzystniejsza?Robert Marzycki W przeciwieństwie do turbosprężarek, o których piszemy na poprzedniej stronie, parowniki instalacji LPG należą do podzespołówstosunkowo "łatwonaprawialnych". Jeśli mechanik starannie zamontuje wszystkie elementy zestawu naprawczego, to uzyskany efekt nie powinien odbiegać od tego, jaki uzyska Pan, montując nową część. Czy można zarejestrować Trabanta?Chciałbym sprowadzić z Niemiec dosyć nietypowy samochód. Znalazłem Trabanta w idealnym stanie, jakby wczoraj wyjechał z fabryki. Pamiętam, że jakiś czas temu obowiązywały przepisy uniemożliwiające zarejestrowanie w Polsce samochodu z silnikiem dwusuwowym. Czy muszę takie auto sprowadzić np. jako zabytek? W tej chwili znaleziony przeze mnie samochód ma normalne niemieckie tablice rejestracyjne, ważny dowód rejestracyjny oraz ubezpieczenie. Czy są szanse na zarejestrowanie "Trampka" w Polsce?Piotr z KrakowaPrzepisy zabraniające rejestracji aut z silnikami dwusuwowymi nie obowiązują od 2004 roku. Jeżeli samochód ma ważne, niemieckie dokumenty, to z jego rejestracją nie powinno być żadnych problemów. Wszystkie formalności związane ze sprowadzeniem będą dokładnie takie same jak w przypadku każdego innego auta.PSPoprawianie płynu Mam jeszcze w zbiorniczku spryskiwaczy sporo płynu letniego. Czy muszę go wylać (bo wypsikać raczej nie zdążę), czy może da się go jakoś poprawić, np. dolewką denaturatu, żeby nie zamarzał w niskich temperaturach?ArekZamiast denaturatu radzę użyć koncentratu zimowego płynu do spryskiwaczy. Nierozcieńczone produkty tego typu zamarzają dopiero przy temperaturze ok. -50°C, w przypadku mieszaniny odporność na krzepnięcie zależy od zastosowanych proporcji. Domieszka denaturatu prawdopodobnie również byłaby skuteczna, tyle że musiałby się Pan pogodzić z nieprzyjemnym zapachem oraz z ryzykiem wystąpienia przebarwień na lakierze.
Gorąca linia
Kiedy za to zapłacą?Jak długo ubezpieczyciel może zwlekać z wyceną szkody i wypłatą odszkodowania? Kto zapłaci za postój uszkodzonego auta na parkingu? Chciałam się dowiedzieć, ile czasu przysługuje ubezpieczycielowi na wycenę szkody likwidowanej z OC sprawcy, a następnie wypłacenie odszkodowania. Mój samochód stoi i czeka w serwisie na rzeczoznawcę już od prawie miesiąca, mimo że szkoda została zgłoszona bezzwłocznie, a jej przyjęcie było potwierdzone przez ubezpieczyciela.