Głównym efektem, dla którego pompuje się azotem opony aut osobowych, jest ok. trzykrotne obniżenie przenikania ciśnienia wewnętrznego poprzez elementy składowe opony. Zapewnia on również mniejsze wahania ciśnienia w oponie powodowane wzrostem temperatury. Azot, nie zwiększając swojej objętości, zapewnia optymalny komfort oraz niezmienne przyleganie opony do podłoża. Parametry rozgrzanej opony nie ulegają znacznemu pogorszeniu. Ogranicza on również utlenianie się elementów wewnętrznych opony. Azot nie zapobiega jednak spadkom ciśnienia wynikającym z uszkodzeń ogumienia, wentyla i felgi, dlatego zalecam regularne sprawdzanie ciśnienia w kołach co najmniej raz w miesiącu.Doważanie kół na aucieCo daje wyważanie kół na samochodzie, a nie tylko przed ich zamontowaniem? Wyważenie zdjętych z samochodu kół nie zawsze wystarcza. W takim przypadku może pomóc urządzenie służące do doważania kół na pojeździe. Chodzi o to, aby wyeliminować niedoskonałości wykonania elementów układu jezdnego, które obracają się wraz z kołem i mogą wywoływać drgania. Czasami jedynym lekarstwem na drgania występujące przy prędkościach powyżej 100 km/h pozostaje urządzenie do doważania kół, w które wyposażone są niektóre profesjonalne serwisy oponiarskie.LSD - Limited Slip Differential. Mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu (dosłownie: o ograniczonym poślizgu). Taki mechanizm, zwłaszcza w połączeniu z napędem na cztery koła, umożliwia szybszy wyjazd z mało przyczepnego terenu. Moc jest spożytkowana na poruszanie się auta.FAP - Filtre a particules. Filtr cząstek stałych w silnikach wysokoprężnych z bezpośrednim wtryskiem HDI koncernu PSA (Peugeot Societe Anonyme), to znaczy w markach Peugeot i Citroen. Angielskie określenie to PF (Particle Filter). Pierwszy raz zastosowany w Peugeocie 607, potem w Citroenie C5. Filtr FAP wyłapuje sadzę (mikrocząsteczki węgla), a następnie ją spala. Do prawidłowego działania filtru jest potrzebny specjalny uszlachetniacz paliwa. Jego pięciolitrowy zapas starcza w Peugeocie 607 na 80 tys. kilometrów. Właśnie sadza sprawia, że diesle ciągle nie mogą być uznane za silniki bardziej ekologiczne niż benzynowe. Poza tym jest odpowiedzialna za nieprzyjemny zapach spalin jednostki wysokoprężnej.VIN - Vehicle Identification Number. Numer identyfikacyjny pojazdu obowiązkowy w Ameryce Północnej i Unii Europejskiej. Składa się z 17 cyfr i liter, na jego podstawie można odczytać rok i miejsce produkcji, rodzaj nadwozia, silnika, skrzyni biegów. Rok budowy może (ale nie musi) być zaszyfrowany na 10. pozycji. W autach na rynek amerykański VIN znajduje się na desce rozdzielczej, tuż przy dolnej krawędzi szyby. Poza tym każdy model posiada numery VIN ukryte w różnych charakterystycznych miejscach.Na podstawie: Jacek Dobkowski, "Od A do Z. Samochód składa się ze skrótów", Ga Ga Art., Olsztyn 2001
Gorąca linia
Azot w koleOstatnio coraz częściej pojawiają się oferty pompowania kół azotem. Jakie korzyści wynikają z tego?Azot jest gazem obojętnym, niepalnym, nieutleniającym się.