Zamierzam zamontować do tego auta instalację gazową, ale nie wiem, jaki typ wybrać. Podobno w tym modelu doskonale sprawdzają się nawet najprostsze instalacje mieszalnikowe. Czy w takiej sytuacji warto inwestować w układ z sekwencyjnym wtryskiem gazu?Kazimierz Marczak nWybór instalacji gazowej to trudna kwestia. Trzeba przy tym brać pod uwagę typ samochodu, do którego ma ona być zamontowana, parametry instalacji oraz to, kto dostarcza podzespoły i kto instalację zamontuje. Ze względu na metalowe kolektory dolotowe stosowane w Nissanach większość instalatorów proponuje montaż tanich instalacji mieszalnikowych. Trzeba się jednak liczyć z tym, że jest to rozwiązanie gorsze i potencjalnie bardziej szkodliwe dla silnika od instalacjiz sekwencyjnym wtryskiem gazu. Nawet dobrze wyregulowana instalacja mieszalnikowa powoduje większe zużycie gazu oraz pogarsza osiągi i kulturę pracy silnika. Instalacje mieszalnikowe nie gwarantują równomiernego rozdziału mieszanki paliwowej do cylindrów, bardziej prawdopodobne jest też chwilowe zubażanie mieszanki podczas dynamicznej jazdy. Większość instalacji sekwencyjnych zapewnia silnikowi dobre warunki pracy, choć najważniejsze, aby takie urządzenia montował kompetentny mechanik w dobrych warunkach. Alkohol we krwiJak długo po wypiciu dwóchdużych piw nie można siadać za kierownicą samochodu? Czytelnik z WrocławiaZasada jest prosta - jeżeli zamierzamy pić alkohol, lepiej zapomnieć o prowadzeniu auta w ciągu następnych kilkunastu, a nawet kilkudziesięciu godzin. Istnieją przybliżone wzory służące do obliczania zawartości alkoholu we krwi. Popularne założenie jest takie, że organizm zdrowego mężczyzny rozkłada ok. 0,1 promila alkoholu na godzinę, więc po dwóch piwach należałoby poczekać ok. 6 godzin. Tyle że jest to założenie teoretyczne. Dla bezpieczeństwa warto odczekać znacznie dłużej.Nie da się ustawić?Kupiłem używanego Citroëna Evasiona. W trakcie obowiązkowego przeglądu okazało się, że auto ma źle ustawione światła. Diagnosta stwierdził, że nie da się ich wyregulować. Co może być powodem takich problemów? Jak przygotować autodo przeglądu?Adam Perzyński Powodów problemów z usta-wieniem reflektorów może być kilka. Na początek radzę spróbować ustawić światła po zamontowaniu nowych, markowych żarówek. Najtańsze, "marketowe" produkty są często tak złej jakości, że nie ma mowy o poprawnym wyregulowaniu reflektorów. Jeżeli samochód był rozbity, to możliwe są jeszcze dwie inne ewentualności. Winne mogą być same reflektory. Kiepskie zamienniki używane często do napraw powypadkowych mimo wyglądu zbliżonego do części oryginalnych nie zapewniają poprawnego rozkładu światła. Pochodzenie lamp można sprawdzić po oznaczeniach umieszczonych na kloszach. Najtrudniejszą do usunięcia przyczyną problemów może być źle wykonana naprawa przedniej części karoserii. Jeżeli tak jest, pomóc może tylko blacharz.Pompowanie kół azotemPodczas ostatniej wizyty w serwisie oponiarskim zaproponowano mi napompowanie kół azotem. Czy to prawda, że zmiana gazu w oponach może mieć widoczny wpływ na zachowanie auta na drodze i na trwałość ogumienia?Rafał KilianSpecjaliści wskazują na kilka powodów, dla których warto jest pompować koła samochodowe azotem. Wśród najważniejszych wymieniana jest zwiększona trwałość opon. Azot techniczny w przeciwieństwie do powietrza atmosferycznego nie powoduje utleniania się gumy. Ponadto gaz ten w znacznie mniejszym stopniu zmienia swoją objętość w zależności od temperatury, m.in dlatego właśnie stosuje się go do pompowania opon w autach używanych w sporcie samochodowym, transporcie ciężkim oraz lotnictwie. Na tym jednak zalety azotu się nie kończą. Opony napompowane azotem w porównaniu z ogumieniem wypełnionym zwykłym powietrzem kilkakrotnie dłużej zachowują odpowiednie ciśnienie. Mimo tak wielu korzyści lepiej nie nastawiać się na to, że po użyciu azotu da się zauważyć wyraźną poprawę prowadzenia auta.Czyszczenie przepustnicyMam problem z falującymi obrotami, auto kiepsko przyspiesza. Podobno może to wynikać z zanieczyszczonej przepustnicy. W warsztacie zaproponowano mi rozbiórkę układu dolotowego i oczyszczenie tego elementu. Niestety, cena jest moim zdaniem zbyt wysoka (200 zł). Znalazłem jednak preparat w aerozolu, który podobno czyści elementy układu dolotowego bez konieczności rozbiórki. W dodatku kosztuje jedynie ok. 30 zł. Czy to może działać?Wojtek z KrakowaProfesjonalne preparaty do zastosowań warsztatowych bywają bardzo skuteczne. Jeżeli powodem problemów z pracą silnika rzeczywiście są zanieczyszczenia przepustnicy to, o ile jest do niej dostęp pozwalający na bezpośrednie natryśnięcie na nią preparatu, zabieg ten może przynieść znaczną poprawę. Jeżeli jednak zanieczyszczenia są naprawdę duże, pomóc może tylko mechaniczne usunięcie brudu. Niestety, nie podał Pan modelu samochodu, którego dotyczy wspomniany problem. W niektórych silnikach, np. z koncernu VW, jakiekolwiek manipulacje przy przepustnicy wymagają jej późniejszego wyregulowania przy pomocy komputera diagnostycznego, co dodatkowo podwyższa koszty usługi. Bez tego zabiegu efekt może być odwrotny do oczekiwanego.Dochodzenie roszczeń z tytułu OCOdpowiada Danuta Łukasik, radaca prawny, specjalistka w dziedzinie ubezpieczeń Czy prawdą jest to, że osoba, której w czasie wypadku uszkodziłem samochód, może domagać się odszkodowania bezpośrednio ode mnie, a nie z ubezpieczenia OC?axel28(mail)W sytuacji wystąpienia zdarzenia objętego umową ubezpieczenia obowiązkowego OC poszkodowany może dochodzić roszczeń bezpośrednio od zakładu ubezpieczeń.W przypadku skierowania sprawy na drogę postępowania sądowegoo wyborze właściwości miejscowej sądu może zdecydować poszkodowany, bowiem powództwo o roszczenie wynikające z umów ubezpieczeń obowiązkowych lub obejmujących roszczenia z tytułu tych ubezpieczeń można wytoczyć przed sądem właściwym ze względu na siedzibę pozwanego bądź przed sądem właściwym dla miejsca zamieszkania lub siedziby poszkodowanego lub uprawnionego z umowy ubezpieczenia. Jeżeli osobą pozwaną jest sprawca szkody, to należy pamiętać o tym, iż w postępowaniu sądowym o naprawienie szkody objętej ubezpieczeniem obowiązkowym OC jest niezbędne przypozwanie zakładu ubezpieczeń. Oznacza to, że również w sytuacji, kiedy poszkodowany domaga się odszkodowania bezpośrednio od sprawcy, a nie od jego ubezpieczyciela, ubezpieczyciel staje się stroną w sprawie.Należy pamiętać, iż roszczenia z umowy ubezpieczenia przedawniają się z upływem 3 lat, a bieg terminu przedawnienia rozpoczyna się w dniu, w którym nastąpiło zdarzenie objęte ubezpieczeniem.
Gorąca linia
Gaz, tylko jaki?Jaki typ instalacji gazowej jest optymalny? Czy prosta instalacja mieszalnikowa to alternatywa dla wtrysku?Mam Nissana Almerę z 1999 r. z silnikiem 16V o pojemności 1,6 l.