Użycie zamienników (np. kremów natłuszczających), które mogą na pierwszy rzut oka działać bardzo podobnie, może wręcz przyczynić się do uszkodzenia tapicerki. Np. użycie zimą kremu o działaniu nawilżającym może doprowadzić do tego, że woda w nim zawarta zmarznie i spowoduje pęknięcia skóry. Produkty przeznaczone do tapicerek samochodowych muszą być odporne na każde warunki. Użyte zgodnie z zaleceniami dadzą pożądany efekt wizualny oraz zabezpieczą materiał przed niekorzystnym wpływem czynników zewnętrznych. Jeżeli nie mamy pewności, że produkt jest najwyższej jakości, należy przeprowadzić test w niewidocznym miejscu. Nigdy nie nakładajmy produktów w postaci żelu, pasty czy mleczka bezpośrednio na tapicerkę. Lepiej jest zawsze nałożyć odpowiednią ilość produktu na niepylącą szmatkę, którą następnie czyścimy tapicerkę. Zastosowanie nadmiernej ilości preparatu w ekstremalnych przypadkach jest gorsze od braku jakiejkolwiek konserwacji. Jeżeli chodzi o częstotliwość zabiegów pielęgnacyjnych, to zależy to od sposobu eksploatacji auta. Można przyjąć, że nie rzadziej niż 2 razy w roku. Pierwszy raz przed zimą - zabezpieczamy przed szkodliwym wpływem niskich temperatur i wilgoci. Drugi raz przed okresem letnim. Zabezpieczamy wtedy tapicerkę przed wysokimi temperaturami, kurzem itp.Marcin Górskispecjalista z firmy ParysUbytki płynu Zgodnie z zaleceniami z jednego z ostatnich numerów "Auto Świata" zrobiłem "miniprzegląd" auta. Zauważyłem przy tym, że w ciągu roku ubyło mi sporo płynu hamulcowego (ze stanu "max" do "min"). Jaka jest norma zużycia płynu?Maciej KarpielNie ma normy zużycia płynu. Ubytek w zbiorniczku może wynikać z tego, że zużyły się okładziny hamulcowe, lub też jest skutkiem wycieków z układu. Radzę wybrać się jak najszybciej do warsztatu, żeby sprawdzić, co jest powodem w tym konkretnym przypadku. PSDlaczego pchanie szkodzi?Kilka dni temu miałem problem z rozruchem samochodu z powodu rozładowania akumulatora. Chciałem, żeby mnie ktoś popchnął, ale sąsiad, który jest mechanikiem, powiedział mi, że nowych aut pchać nie wolno. Co mogłoby się stać, gdybym i tak spróbował? Rafał ZielińskiSąsiad miał rację - większość nowszych aut nie powinna być uruchamiana "na pych". Może to spowodować kilka poważnych problemów. Przede wszystkim w silnikiach, które mają rozrząd napędzany paskiem zębatym, może dojść do jego przeskoczenia lub zerwania - co z reguły kończy się co najmniej koniecznością wykonania remontu silnika. W przypadku pojazdów wyposażonych w katalizatory istnieje niebezpieczeństwo, że do układu wydechowego dostanie się niespalone paliwo i zniszczy katalizatror. Powyższe usterki nie muszą oczywiście wystąpić za każdym razem, ale pechowcom stanowczo odradzamy takich prób.PSCzy alkomaty mogą się mylić?Czy prawdą jest, że alkomaty stosowane przez policję podają czasem nieprawidłowe wyniki? Czy ktoś kontroluje ich stan i sprawdza dokładność pomiarów? Co zrobić, jeżeli nie zgadzamy się z wynikiem badania?J. BorekTajemnicą poliszynela jest, że ręczne alkomaty sporadycznie błędnie wskazują zawartość alkoholu w organizmie (np. jeśli od jego spożycia minęło zbyt mało czasu, a czasem nawet dlatego że osoba badana jest nałogowym palaczem). Jak niemal wszystkie urządzenia pomiarowe alkomaty wymagają kalibracji. Dlatego właśnie policyjne urządzenia muszą być raz do roku legalizowane. Jeżeli kierowca kwestionuje wyniki pomiarów wykonanych przy pomocy urządzenia przenośnego, badanie jest powtarzane na znacznie dokładniejszym alkomacie stacjonarnym. W razie wątpliwości można też domagać się laboratoryjnego zbadania zawartości alkoholu we krwi, a nie w wydychanym powietrzu.PSAkumulator do terenówkiKupiłem swoją pierwszą terenówkę. Jest to Suzuki Samurai. Nie ukrywam, że zamierzam raz na jakiś czas poszaleć tym autem w terenie. Stąd moje pytanie. Samochód pilnie potrzebuje nowego akumulatora. Czy warto kupić specjalny akumulator żelowy czy też wystarczy zwykła bateria? Paweł z GrójcaJeżeli zamierza Pan używać auta do intensywnej jazdy terenowej, to akumulator żelowy będzie właściwym wyborem. Dzięki specjalnej konstrukcji cel, w których elektrolit zamknięto w formie żelu, mogą one pracować w dowolnej pozycji. Znacznie lepiej znoszą też drgania i mają znacznie mniejszą skłonność do samorozładowywania się. Szczególnie to ostatnie jest ważne, w przypadku auta używanego tylko sporadycznie, do wypadów w teren. Uwaga! Akumulatory żelowe źle znoszą całkowite rozładowanie - nawet jednorazowe może doprowadzić do zniszczeniaogniw.Jeżeli eksploatacja w terenie nie będzie zbyt intensywna, może Pan zaryzykować zastosowanie akumulatora typu Heavy Duty o wzmocnionej, lepiej amortyzowanej konstrukcji. Odradzam za to zakup zwykłego akumulatora do aut osobowych.PSPrzeróbka z CNG na LPGKupiłem okazyjnie z Niemiec Mercedesa z fabryczną instalacją na gaz ziemny. Mieszkam na wsi, gdzie nie ma gazociągu, do najbliższej stacji, gdzie mogę taki gaz zatankować, mam niemal 100 km. To bardzo utrudnia korzystanie z samochodu, bo jego zasięg po zatankowaniu do pełna starcza na niewiele więcej niż dojazd do stacji i powrót. Czy można przerobić tę instalację na LPG? Józef MarczakSamochodu z fabryczną instalacją CNG nie da się przy zachowaniu rozsądnych kosztów przeróbki dostosować do zasilania gazem płynnym. W Pana przypadku nie można też zastosowaćwłasnej przydomowej stacji tankowania, bo wymaga to dostępu do sieci gazowej. Niestety, nie pozostaje Panu chyba nic innego, jak przyzwyczaić się do jazdy na benzynie lub rozejrzeć się za innym autem.PS
Gorąca linia
Skórzana tapicerkaJak zadbać o tapicerkę wykonaną ze skóry? Czy można w samochodzie używać tych samych preparatów co w domu?Chciałbym się dowiedzieć, jakimi środkami powinno się konserwować czarnąskórę w aucie. Ile razy taki zabieg należy powtarzać w ciągu roku? Adrian Pielęgnacja tapicerki skórzanej w samochodzie powinna być przeprowadzana tylko za pomocą produktów do tego przeznaczonych.