W ostatnich numerach "Auto Świata" czytałem o wątpliwościach dotyczących pomiarów prędkości przy pomocy wideorejestratorów. Twierdziliście, że są radary, które pozwalają na pomiar prędkości nawet z jadącego samochodu, bez konieczności zrównywania się z nim. Chyba coś się wam pomyliło! Czy to aby nie wbrew fizyce?Artur Z technicznego punktu widzenia wideorejestratory to dosyć przestarzałe urządzenia. W przypadku rejestrowania przekroczeń prędkości ich działenie polega na pomiarze prędkości na kołach pojazdu, w którym są zamontowane, a nie tego, który jest ścigany. Dla uzyskania wiarygodnego pomiaru samochód patrolowy musi poruszać się przez 300-500 m z prędkością równą prędkości auta ściganego. To bardzo niebezpieczne. Znacznie doskonalszym rozwiązaniem są wideoradary, w których pomiar odbywa się na zasadzie efektu Dopplera, a jego wynik zapisywany jest w formie elektronicznej na nośniku cyfrowym.Nowoczesne urządzenia są w stanie "wyłuskać" ścigany obiekt z tła i zmierzyć jego prędkość względem drogi, a nie względem samochodu, w którym znajduje się urządzenie pomiarowe. Oznacza to, że da się z jadącego radiowozu zmierzyć nawet prędkość samochodu nadjeżdżającego z przeciwka, a nie tylko poruszającego się bezpośrednio przed lub za autem patrolowym! Ewentualny pościg może się okazać potrzebny tylko w przypadku konieczności natychmiastowego dokonania zatrzymania. Zastosowanie wideoradarów nie naraża patrolujących policjantów na ryzyko wynikające ze ścigania pojazdu przekraczającego prędkość w celu dokonania pomiaru. Inną zaletą wideoradarów jest to, że są to urządzenia mobilne, można je bez większych problemów przenosić między pojazdami - elementem wymagającym legalizacji jest sam radar, a nie cały pojazd, jak ma to miejsce w przypadku wideorejestratorów. To bardzo praktyczne dla policji - każde auto da się w ciągu kilku minut przerobić na pojazd patrolowy. Policja nie traci cennego wyposażenia np. w przypadku rozbicia samochodu, tak jak ma to miejsce w przypadku aut wyposażonych w wideorejestratory.Marek Kulikwww.videoradary.plJazda na "rzepaku"Znajomy sprowadził z Niemiec samochód, który jest podobno dostosowany do tankowania oleju rzepakowego. Na czym mogła polegać taka modyfikacja i czy nie utrudni ona jazdy na zwykłym oleju napędowym?Piotr z SochaczewaWszystko zależy od tego, o jaką przeróbkę chodzi. W Niemczech popularne są zarówno auta, które przystosowano do zasilania estrem oleju rzepakowego, jak i zwykłym, niemodyfikowanym olejem jadalnym. W tym pierwszym przypadku różnice dotyczą głównie materiałów, z których wykonano elementy układu paliwowego - auto może być bez problemów tankowane zwykłym olejem napędowym. W autach na czysty olej spożywczy tankowanie oleju napędowego może sprawić więcej kłopotów.PSSoczewka z ksenonemZnalazłem w ofercie jednego z internetowych sklepów tuningowych zestaw służący do przerobienia standardowych świateł na ksenonowe. Chcę go zamontować do mojego BMW 325i z 1991 roku z lampami soczewkowymi. Czy prawdą jest to, co mówi sprzedawca, że w przypadku reflektorów soczewkowych montaż ksenonów jest legalny, bo takie same klosze znajdują się również w wersjach fabrycznych z takim oświetleniem?rybak (mail)Montaż lamp wyładowczych (ksenonowych) w kloszach przeznaczonych do zwykłych żarówek halogenowych w autach jeżdżących po drogach publicznych jest generalnie nielegalny. Homologacja reflektora obowiązuje tylko w przypadku zastosowania przewidzianego przez producenta źródła światła. Diagnosta czy nawet dobrze przeszkolony policjant bez problemu zauważą przeróbkę, bo na kloszu znajduje się informacja o rodzaju lampy.PSNaprawa czy wymiana?Popsuł mi sięalternator. Naprawa ma kosztować mniej więcej tyle, ile dobra część używana z gwarancją rozruchową. Co wybrać?raffik (mail)Alternatory należą do podzespołów, które dają się stosunkowo łatwo regenerować. Doskonale dają sobie z tym radę zwykłe warsztaty elektryczne. Nawet serwisy autoryzowane oferują części regenerowane z taką samą gwarancją, jak na nowe. W dodatku do większości typów alternatorów można kupić właściwie wszystkie części. Radzę wybrać naprawę - odnowiony alternator powinien bezproblemowo posłużyć przez następnych kilka lat. W przypadku części używanej nie ma żadnej gwarancji, że nie okaże się ona tylko nieznacznie mniej zużyta od podzespołu, który ma zastąpić.PSCzy skrzypienie jest groźne?Pół roku po naprawie coraz bardzie denerwuje mnie skrzypienie dochodzące z teoretycznie wyremontowanego zawieszenia. Mechanik nie chce przyjąć reklamacji. Twierdzi, że skrzypienie to nie usterka, tylko "taka uroda" części. Zapłaciłem za "oryginały", a nie tanie zamienniki. Doraźnie mechanik usunął objawy, psikając na zawieszenie jakimś olejem typu WD40, jednak pomogło to tylko na kilka dni. Co może pomóc?Rafał z WarszawyMarkowe elementy zawieszenia wykonane są z takich materiałów, że ryzyko wystąpienia uciążliwych dźwięków jest minimalne. Skrzypienie może świadczyć m.in. o zużyciu elementów metalowo-gumowych lub zacieraniu się sworzni. Radzę domagać się naprawy gwarancyjnej polegającej na wymianie części. Używanie środków na bazie olejów do wyciszania zawieszenia jest niedopuszczalne - mogą zniszczyć elementy z gumy!PSSaab na dwa paliwaMieszkam na stałe w Szwecji, ale nawet kilka razy w miesiącu bywam w Polsce. Przymierzam się do kupienia na tamtejszym rynku Saaba 9-5 BioPower 2,3t zasilanego benzyną z alkoholem. Czy paliwo dostępne w Polsce nadaje się do tankowania tego samochodu?K. MarczykSaab 9-5 BioPower bez żadnych ograniczeń może tankować benzynę bezołowiową dostępną na polskich stacjach benzynowych. Niestety, żadna z polskich sieci stacji paliw nie ma w swojej ofercie ekologicznego paliwa E85 stworzonego na bazie etanolu. Tankując zwykłą benzynę, musi się Pan liczyć z tym, że auto nie będzie osiągało swoich maksymalnych parametrów, np. elektronika automatycznie ograniczy moc z 210 do 185 KM. Moc wróci od razu po zatankowaniu E85.PSIle mieści rezerwa?Czy jest jakaś norma na to, ile paliwa pozostaje w baku, kiedy wskaźnik poziomu pokazuje zero? Kilka razy jechałem autem, które według wskazań było całkiem "suche".M. StępieńWielkość rezerwy jest różna dla poszczególnych modeli samochodów. Należy liczyć się z tym, że wskazania są jedynie przybliżone - bywa, że w różnych egzemplarzach tego samego modelu wskaźniki pokazują od-mienne wartości przy takiej samej ilości paliwa. Unikajmy rezerwy!PS
Gorąca linia
Pomiar bez pościgu?Policjanci nie muszą ścigać się z piratami drogowymi, żeby zmierzyć ich prędkość. Są bezpieczniejsze sposoby kontroli ruchu.