W ASO powiedziano mi, że szybę trzeba wyjąć i wkleić od nowa. Czy muszę się nastawiać na zakup nowej, czy może uda się to zrobić bez uszkodzenia szyby, która jest jeszcze całkiem dobra? Daniel KowalW znacznej większości przypadków udaje się odzyskać demontowaną szybę. Taka usługa musi być jednak nieco droższa, choćby przez fakt, że warsztat przejmuje odpowiedzialność za demontowany element, a technik musi pracować ostrożniej. W niektórych przypadkach można doszczelnić szybę bez konieczności jej demontażu. W takiej sytuacji pozostaje jednak pewne ryzyko, że nie wszystkie źródła przecieków zostaną usunięte. Bardzo często woda dostaje się do wnętrza samochodu przez uszkodzenia będące wynikiem korozji elementów blacharskich - najczęściej widać to właśnie dopiero po zdjęciu szyby.Niedawno musiałem wymienić przednią szybę, bo w jej rogu pojawiło się pęknięcie, które z dnia na dzień stawało się coraz dłuższe. Ostatnio zauważyłem, że w tym samym miejscu na nowej szybie też pojawiła się niewielka ryska. Zaznaczam, że nie ma śladów świadczących o tym, że była np. trafiona kamieniem. Co zrobić, by szyba nie pękała dalej albo - przynajmniej - by kolejna wytrzymała dłużej?Kazik ZalewskiObjawy wskazują na to, że powodem powtarzających się uszkodzeń szyby jest za mała sztywność karoserii. Może to wynikać z konstrukcji auta (niektóre modele mają fabrycznie zbyt miękkie nadwozia), niefachowo wykonanych napraw blacharskich, zaawansowanej korozji nadwozia lub też jego wyeksploatowania. W pierwszym przypadku nadwozie da się nieco usztywnić, montując tzw. rozpórki - elementy łączące ze sobą mocowania zawieszenia po obu stronach auta. Jeżeli pojazd ma przeszłość wypadkową lub jest mocno skorodowany, to przed wstawieniem nowej szyby należy poddać go naprawie blacharskiej. Nie ma sposobu, przy użyciu którego można by powstrzymaćrozszerzanie się rysy, która zaczyna się od krawędzi szyby. Skutecznie można walczyć jedynie z pęknięciami w środkowej części, nawiercając otwory na krańcach rysy i wypełniając je specjalną, przezroczystą żywicą. Jak pozbyć się z przedniej szyby niewielkich rys pozostawionych przez wycieraczki?Rafał z WarszawyZazwyczaj takie rysy kwalifikują szybę do wymiany. Niektóre warsztaty oferują polerowanie, można też kupić pasty polerskie do tego przeznaczone, trzeba jednak wiedzieć, że zabieg taki niekorzystnie wpływa na optykę szyby.Artur Ciosek,Właściciel firmy Artglass ITNie chcą się zwijaćW moim aucie mam pasy nie "bezwładnościowe", tylko "bezwładne": nie zwijają się do końca, duża ich część leży na fotelu bądź przycinają je drzwi. Czy znacie warsztat, który potrafi to naprawić?Rafał z GdyniPasów bezpieczeństwa nie naprawia się, zniszczone lub np. przycięte drzwiami należy wymienić. W opisanej sytuacji pomóc może spryskanie pasów bezbarwnym (niebrudzącym) smarem silikonowym, dostępnym w sklepach z akcesoriami motoryzacyjnymi.PSZ kierownicą po prawejPrzez ostatnie kilka miesięcy pracowałem na Wyspach Brytyjskich. Natrafiłem na kilka okazyjnych samochodów, które przy okazji powrotu chciałbym zabrać ze sobą do Polski. Niestety, wszystkie mają kierownicę po "niewłaściwej", czyli po prawej stronie. W jaki sposób zarejestrować takie auta w Polsce? Na pewno jest taka możliwość, bo kilka takich pojazdów widziałem na naszych drogach. Czy może lepiej przełożyć kierownicę na lewą stronę?Marek z KozielskaOd kilkunastu lat w zasadzie nie można w Polsce zarejestrować samochodu z kierownicą po prawej stronie. Jedynym sposobem pozwalającym ominąć tę generalną zasadę jest uzyskanie od ministra transportu indywidualnej zgody na odstępstwo od obowiązujących warunków technicznych. Zgodę taką można zdobyć (ale minister wcale nie ma obowiązku jej wydania!), jeżeli auto stanowi mienie przesiedleńcze lub jeśli jest to pojazd specjalistyczny, który ze względów technicznych powinien mieć kierownicę po prawej stronie, np. zamiatarka. Na specjalne względy mogą też liczyć osoby sprowadzające auta zabytkowe oraz kolekcjonerskie. Przeróbka samochodu z wersji "brytyjskiej" na "kontynentalną" jest na ogół bardziej skomplikowana niż mogłoby się wydawać. W wypadku większości aut jest to operacja całkowicie nieopłacalna. Ponadto ostatnio niektóre stacje diagnostyczne odmawiają wykonywania przeglądów aut, które pierwotnie miały kierownicę po prawej stronie, używając argumentu, że zmieniono w nich istotne parametry konstrukcyjne.Bezkolizyjny rozrządKupiłem Opla Vectrę z silnikiem 2.0/115 KM. W czasie przeglądu mechanik stwierdził, że auto ma tzw. bezkolizyjny rozrząd. Czy to prawda, że w takich autach nie trzeba wymieniać paska rozrządu? Jakie są objawy jego zużycia? Mirek z WarszawyNieprawda - również w tym modelu należy wymieniać pasek zgodnie z zaleceniami producenta. Różnica polega jedynie na tym, że w razie awarii (zerwania lub przeskoczenia paska) nie dojdzie do zniszczenia silnika, a jedynie do jego unieruchomienia. Paski zębate zużywają się nie tylko stosownie do przejechanych przez auto kilometrów, ale również tracą swe właściwości w miarę upływu czasu. Na ogół nawet przy minimalnych przebiegach powinno się je wymieniać co najmniej raz na 5 lat. Zerwania paska nie poprzedzają zazwyczaj żadne objawy zużycia. Tylko bardzo czujni kierowcy są w stanie wychwycić dźwięki świadczące np. o zużyciu rolek.PSSportowy kolektor wydechowyKilka lat temu wszyscy tunerzy oferowali sportowe kolektory wydechowe (tzw. barany). Ostatnio wcale takich części nie widać. Czyżby nie można było montować ich w nowych samochodach?tedeii (mail)Istnieje kilka prostszych sposobów na podniesienie mocy nowoczesnych silników. Każdy dodatkowy koń mechaniczny uzyskany dzięki modyfikacji oprogramowania komputera sterującego pracą silnika jest znacznie tańszy od kosztów uzyskania takiego samego przyrostu mocy przez zmianę elementów wydechu. Zaprojektowanie i wykonanie kolektora lepszego niż fabryczny to trudne zadanie. Tunerów ogranicza coraz mniejsza ilość przestrzeni pod maską samochodu, konieczność uwzględnienia np. miejsc do montażu sondy lambda i mocowania katalizatorów. Może się okazać, że skomplikowany i drogi element spowoduje przyrost mocy nieodbiegający w zasadzie od tego, co da się osiągnąć poprzez usunięcie niedoróbek części oryginalnej.PSMycie felg stalowychW sklepach motoryzacyjnych znalazłem mnóstwo preparatów do mycia felg aluminiowych, ale ani jednego, który byłby przeznaczony do felg stalowych. Czym można oczyścić takie felgi, np. z osadów pozostających po klockach hamulcowych? AndrzejPreparaty przeznaczone do mycia felg ze stopów lekkich nie powinny zniszczyć również felg stalowych. Trzeba tylko pamiętać, że większość z nich to środki bardzo agresywne chemicznie i ich stosowanie jest bezpieczne wyłącznie pod warunkiem dokładnego przestrzegania instrukcji. Nie należy pozostawiać preparatu na feldze na czas dłuższy od zalecanego, a po jego użyciu trzeba dokładnie spłukać felgę. W przypadku poważniejszych zabrudzeń skuteczne okazują się również preparaty do mycia silników oraz spreje do czyszczenia hamulców, dostępne w hurtowniach i sklepach sprzedających części zamienne oraz chemię warsztatową.PS