Chciałbym się dowiedzieć, jakie podzespoły samochodu można sprawdzić za pomocą takiego urządzenia?Marek SkawikWspółcześnie produkowane samochody wyposażone są w elektroniczne układy sterujące, których możliwości diagnozowania są bardzo rozbudowane. Właściwie każdy podzespół w elektronicznych układach sterujących objęty jest nadzorem poprzez tzw. samodiagnozę. Mechanik, podłączając tester diagnostyczny, popularnie zwany komputerem, do gniazdka diagnostycznego w pojeździe może nawiązać połączenie z wybranym przez siebie systemem, np. układem sterowania silnika lub innymi układami obecnymi w badanym samochodzie takimi, jak: ABS, poduszki powietrzne, automatyczna skrzynia biegów, automatyczna klimatyzacja, elektryczne wspomaganie układu kierowniczego, fabryczny centralny zamek, fabryczne radio, układ nawigacji lub immobiliser. Diagnozując konkretny system (np. układ sterowania silnikiem Motronic), mechanik może odczytać, jakie usterki zarejestrowane zostały przez urządzenie sterujące (sterownik), sprawdzić parametry wskazywane przez czujniki np. sondę lambda, czujnik temperatury silnika.Za pomocą rozbudowanych testerów diagnostycznych można również zmieniaćustawienia różnych elementów wykonawczych, np. przekaźników czy wtryskiwaczy paliwa.W przypadku usterek o niejednoznacznych objawach zlokalizowanie ich w układach nowoczesnego pojazdu bez zastosowania odpowiedniego testera diagnostycznego jest bardzo często niemożliwe. Powoduje to, że klienci coraz częściej słyszą od mechanika, że w celu ustalenia faktycznej przyczyny awarii potrzebne jest podłączenie samochodu do komputera.
Gorąca linia
Do czego przyda się komputer?Od pewnego czasu silnik mojego samochodu pracuje nierówno, auto ma coraz słabsze osiągi. W czasie ostatniego przeglądu (w nieuatoryzowanej stacji obsługi) mechanik powiedział mi, że w celu zdiagnozowania usterek potrzebne będzie podłączenie auta do komputera.