Przyczyną takiego uszkodzenia jest najczęściej zaniedbanie układu chłodzenia. Korozję wywołuje m.in. uzupełnianie płynu zwykłą wodą lub płynami chłodniczymi niskiej jakości. Korozja atakuje też zdemontowane chłodnice niepoddane płukaniu lub wystawione na działanie warunków atmosferycznych. Nawet niewielka pozostałość chłodziwa w zdemontowanej części w krótkim czasie może ją uszkodzić. Doraźna naprawa Zauważyłem wycieki z układu chłodzenia. Czy taką usterkę da się usunąć za pomocą preparatów uszczelniających? Stosowanie uszczelniaczy dodawanych do czynnika chłodzącego jest bardzo niebezpieczne. Zapychają one nie tylko wąskie kanały chłodnicy, lecz także zanieczyszczają cały układ. W dodatku tylko nieznacznie przedłużają agonię zużytej chłodnicy.Mój samochód, Volkswagen Golf II 1.6 TD o przebiegu 255 tys. km, zużywa coraz więcej oleju. W warsztacie poradzono mi, żeby zamiast oleju syntetycznego zastosować olej półsyntetyczny. Czy nie zaszkodzi to silnikowi i czy rzeczywiście zmniejszy to jego apetyt na olej?Zwiększone zużycie oleju silnikowego świadczy o postępującym zużyciu eksploatacyjnym silnika lub o jego uszkodzeniu mechanicznym. Przed podjęciem decyzji o ewentualnej zmianie oleju trzeba przede wszystkim sprawdzić stopień zużycia silnika, np. kontrolując kompresję, oraz wykluczyć wycieki z jednostki napędowej oraz innych podzespołów. W przypadku, kiedy zapotrzebowanie na olej wzrosło z powodu wyeksploatowania silnika, to zmiana oleju z syntetycznego na gęstszy, półsyntetyczny z pewnością przyniesie na pewien czas poprawę. Niestety nie usunie to przyczyn, a jedynie objawy zużycia jednostki napędowej. W przypadku silnika montowanego w Golfie II 1.6 TD producent dopuszcza stosowanie nawet oleju mineralnego o klasyfikacji lepkościowej 15W-40. Zmiana oleju na półsyntetyczny z pewnością nie zaszkodzi jednostce napędowej. Trzeba się jednak liczyć z tym, że prędzej czy później silnik i tak trzeba będzie poddać naprawie głównej.
Gorąca linia
Skorodowana chłodnica Podczas przeglądu w warsztacie stwierdzono, że chłodnica mojego samochodu jest skorodowana i nadaje się do wymiany. Dlaczego mogło dojść do takiej usterki i czy nie można takiej chłodnicy jeszcze jakoś uratować? Skorodowanej chłodnicy właściwie nie da się naprawić.