Jaką mam więc pewność, że na lakierze nie pozostanie odrobina wody przykryta od zewnątrz warstwą wosku? Jaki jest dokładnie mechanizm działania "mokrego" wosku i w jaki sposób (i czy w ogóle) woda jest usuwana z lakieru?Szymon PiotrowskiNie ma niebezpieczeństwa, że wosk przykryje pozostałą po procesie mycia wodę, o co się Pan martwi. Wręcz przeciwnie. Wosk na mokro pomoże ją z karoserii auta usunąć. Woski na mokro są od wielu lat z powodzeniem stosowane zarówno przez profesjonalistów w myjniach samochodowych, jak i przez właścicieli aut. Nakłada się je po ostatecznym spłukaniu samochodu bezpośrednio na zalegającą na karoserii jednolitą warstwą wody. Spełniają one trzy role: osuszającą, nabłyszczającą i zabezpieczającą. Działanie osuszające wosku polega na "przełamaniu" napięcia powierzchniowego wody. W efekcie woda zaczyna zbierać się w duże krople, które spływają z karoserii pod wpływem swojego ciężaru. Użycie wosku ułatwia również usunięcie małych kropel, które pozostaną na karoserii.Woski na mokro mają charakter płynny. Jest to ich ogromną zaletą, ponieważ dzięki temu są w stanie przeniknąć we wszystkie miejsca, w które dostała się woda w procesie mycia. Dzięki temu osuszone zostają nawet trudno dostępne miejsca. Ma to duże znaczenie w zimie. Zamarzająca wodazgromadzona np. pod listwami bocznymi mogłaby je oderwać, gdyby nie była spod nich usunięta. Woski na mokro również nabłyszczają karoserię. Pod względem działania przypominają trochę pastę do butów, bowiem pod wpływem ciepła wytworzonego podczas wycierania karoserii do sucha woski delikatnie się nadtapiają i równomiernie rozprowadzają na całej powierzchni. Na skutek tego lakier uzyskuje głęboki połysk.Działanie ochronne wosków nakładanych na mokry lakier polega na wytworzeniu warstwy zabezpieczającej przed szkodliwym działaniem czynników atmosferycznych, soli czy błota.Marcin Górskiz firmy ParysŚwiatła na niepogodęKiedy można używać przednich świateł przeciwmgielnych? Czy wolno używać ich także w dzień?Wojciech DrągalW ciągu dnia można włączyć te światła w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza. W nocy dozwolone jest włączenie ich także na drodze oznakowanej jako kręta. Nie należy ich jednak nadużywać - oślepiamy nimi przede wszystkim kierowców ciężarówek. Częstym błędem jest też włączanie tylnych świateł przeciwmgielnych podczas niezbyt gęstej mgły. Wolno je włączać TYLKO, gdy widoczność spada poniżej 50 m. Kontrolka w VectrzeMam Opla Vectrę 1.6 z 1996 roku. Podczas jazdy ze stałą prędkością ok. 120 km/h zapala się na desce rozdzielczej pomarańczowa lampka sygnalizująca usterkę silnika. Auto jednak jeździ normalnie. Co to może być?Maciej Niestety, tego typu usterki nie da się w sposób pewny zdiagnozować na odległość. W posiadanym przez Pana aucie bardzo częstą usterką jest uszkodzony zawór recyrkulacji spalin, tzw. EGR. Może się ona objawiać właśnie włączaniem się m.in. kontrolki przy stałej prędkości jazdy przy niezbyt wysokich obrotach silnika, a także spadkiem osiągów. Zawory EGR montuje się po to, aby zmniejszyć emisję substancji toksycznych do atmosfery. Czasem do przywrócenia właściwej pracy zaworu wystarczy oczyszczenie, zazwyczaj należy go jednak wymienić. Przed podjęciem decyzji o takiej naprawie radzę jednak udać się do warsztatu, który ma możliwość dokonania diagnostyki komputerowej silnika, bo wiele awarii może powodować podobne symptomy. Każde zapalenie kontrolki "check engine" powoduje zapisanie w komputerze tzw. kodu błędu, który pozwala na określenie, który z podzespołów jest odpowiedzialny za wystąpienie niesprawności.PSPękające do kosza!Mam komplet zimówek z dobrym bieżnikiem (ok. 6 mm), ale zauważyłem na wszystkich oponach drobne pęknięcia, szczególnie w okolicach kontaktu opony z felgą. Opony trzymają ciśnienie bez zarzutu. Czy można ich w takim stanie używać?Jurek Raczej nie. Ocenę przydatności opon powinien wydać warsztat oponiarski, ale z reguły pękanie gumy świadczy o tym, że są one zużyte. Przyczyn pękania gumy może być kilka. Warto np. sprawdzić, jak stare są te opony. Być może są one na tyle wiekowe, że niezależnie od grubości bieżnika i ogólnego wyglądu straciły już swoje właściwości. Przyjmuje się, że oponę należy wurzucić, jeśli od daty jej produkcji upłynęło maksymalnie 10 lat. Oczywiście trudne warunki eksploatacji (działanie słońca, soli, brudu) mogą spowodować szybsze zu-życie opon. Pęknięcia na bokach opony mogą być spowodowane także jazdą na niedopompowanych kołach, uszkodzeniami mechanicznymi itp.Wypolerować szybę?W moim samochodzie mam strasznie zniszczoną przednią szybę. Jest na niej mnóstwo odprysków i rys od wycieraczek.Czy jest możliwość wypolerowania szyby w celu usunięcia uszkodzeń?Bartek T.Nie ma takiej możliwości, a jeśli warsztat podejmuje się wypolerować tak zniszczoną szybę, lepiej z tego nie korzystać. Szkło przedniej szyby poleruje się bardzo trudno, a po polerce powstają zagłębienia, które po pierwsze psują optykę szyby, a po drugie uniemożliwiają poprawną pracę wycieraczek. Usunąć można tylko niewielkie ryski poza polem pracy wycieraczek. Jeśli jest to szyba montowanana uszczelkę, to wymiana trwa kilka minut i kosztuje kilkadziesiąt zł. Koszt samej szyby to minimum 200 zł. Jeżeli jest to szyba klejona, usługa będzie droższa, szyba zwykle też.MBSprawdzanie łomem?Pojechałem na przegląd do autoryzowanego serwisu i zobaczyłem, jak mechanik sprawdzał luzy w zawieszeniu mojego auta za pomocą łomu! Po mojej interwencji kierownik wzruszył ramionami i powiedział, że tak się robi. A jak się to robi naprawdę?TomekStan zawieszenia sprawdza się w różny sposób. Na stacjach diagnostycznych bardzo często robi się to tzw. szarpakiem. Urządzenie brutalnie porusza kołami auta w różne strony, a diagnosta obserwuje jego pracę i nasłuchuje, czy nie ma luzów. Równie dobrą metodą jest jednak prosty łom, którym naciąga się różne elementy w poszukiwaniu uszkodzeń. Tylko bardzo duże zużycie elementów zawieszenia albo pęknięcia, złamania czy skrzywienia np. wahaczy są widoczne gołym okiem.Z reguły też siłą mięśni nie zawsze da się tak poruszać częściami zawieszenia, aby stwierdzić luzy. Dlatego nie należy się bać tego, że mechanik umiejętnie posługuje się łomem.
Gorąca linia
Wosk autu nie szkodziW instrukcji mojego nowego Hyundaia napisano, że przed położeniem wosku trzeba samochód umyć i dokładnie wysuszyć. Czy liczne obecnie preparaty do woskowania na mokro (mleczka czy nawet program w myjni smoobsługowej) są równie bezpieczne? Wosk docelowo ma się stać nieprzepuszczalny dla wody.