km. Pasek pęka jednak po 81 tysiącach. Czy coś się poszkodowanemu kierowcy z tego tytułu należy od producenta? - Pan K.M.Odpowiedzialność producenta wobec klienta polegająca na naprawach gwarancyjnych jest określona w umowie gwarancyjnej. Jeżeli jest w niej napisane, że gwarantowana jest bezawaryjna eksploatacja paska rozrządu przez 120 tys. km, to należy się Panu naprawa i usunięcie wszelkich uszkodzeń, jakie zostały spowodowane awarią. Jeśli nic w umowie na ten temat nie ma, to należy traktować zapis o przebiegu wyłącznie jako informację, nie zaś jako bezwzględną gwarancję.Mam 17 lat i jestem zdezorientowany. Dużo mówi się o przepisach, ich zmianach, tak że w końcu nie wiem, czy mogę zdawać na prawo jazdy kategorii B, czy muszę zaczekać jeszcze rok? - Szymon.Zgodnie z obowiązującą ciągle ustawą prawo jazdy kategorii B można zdobyć w wieku 17 lat. Nie musi więc Pan na nic czekać.Podekscytowany głośnymi reklamami kupiłem Skodę Fabię 1.9 TDI. Niestety kiepsko wybrałem. Od razu zaczęły się kłopoty. Najpierw nie działało ogrzewanie, potem wyciekał olej i paliwo. Później padła turbosprężarka, a całość uzupełniają przeciekające drzwi. Boję się, że ten łańcuszek będzie się ciągnął po upływie gwarancji. Chciałbym się więc dowiedzieć, co robić - Pan T.K.Trafił się Panu dość pechowy egzemplarz, tym bardziej że usterki takie jak ogrzewania czy wycieki nie należą do poważnych i nie kwalifikują auta do wymiany. Wypadałoby jednak sprawdzić drzwi. Gdyby okazało się, że woda przedostaje się przez nie, gdyż cała konstrukcja auta jest krzywa, wtedy będzie mógł Pan skorzystać z rękojmi i zażądać wymiany auta na nowe, pozbawione wad. Jeśli chodzi o turbosprężarkę, to należy pamiętać, że zgodnie z kodeksem cywilnym na wymienione części przysługuje roczna gwarancja. Niestety, ilość awarii nie decyduje o zwiększeniu praw wobec gwaranta.
Gorąca linia
Chciałbym się dowiedzieć, jak wygląda odpowiedzialność producenta za pasek rozrządu. W instrukcji napisano, że gwarantowana jest praca paska przez 120 tys.