Mam jednak problem z wyborem. Do mojego auta można kupić kilka różnych rodzajów przewodów: miedziane, z rdzeniem węglowym lub ferromagnetycznym. Które są najlepsze?Robert z KatowicPrzewód o rdzeniu miedzianym to najstarszy, nadal jednak stosowany typ przewodu. Wiązka miedzianych drucików przesyła prąd wysokiego napięcia do świecy, powodując jednak "po drodze" straty energii. Przewody przesyłające wysokie napięcie są doskonałą anteną emitującą niepożądane zakłócenia, tym bardziej, że miedziany rdzeń ich nie tłumi. Żeby temu zapobiec, stosuje się oporniki rezystancyjne na końcach przewodu, których ubocznym, niepożądanym skutkiem jest jednak osłabienie iskry. Później opracowano przewody z rozłożonym oporem wzdłuż rdzenia. Przewodnikiem elektrycznym są cząsteczki węgla w postaci grafitu połączone spoiwem z tworzywa sztucznego. Niestety przewody tego typu mają dwie główne wady. Po pierwsze, wysoki opór. Po drugie, wadą takich przewodów jest fakt wzrostu oporu elektrycznego w trakcie ich eksploatacji. Dodatkowym problemem pojawiającym się w wyniku wzrostu oporu rdzenia węglowego jest to, że prąd, próbując znaleźć najkrótszą drogę przepływu, zaczyna przebijać izolację przewodów. Ciekawszym rozwiązaniem są przewody o rdzeniu ferromagnetycznym. Rdzeń ferrytowy oparty jest na osnowie z mocnej nici zapewniającej wytrzymałość mechaniczną. Zadaniem rdzenia jest koncentracja pola elektromagnetycznego oraz tłumienie zakłóceń. Rolę właściwego przewodnika pełni nawinięty spiralnie cienki, stalowy drut. Taka konstrukcja zapewnia względnie niski opór elektryczny. Dzięki temu, że przewodnikiem jest metal, wyeliminowano zjawisko wzrostu oporu w czasie eksploatacji. Dodatkowo ze względu na magazynowanie energii w rdzeniu ferrytowym czas trwania iskry wydłuża się, powodując lepszy zapłon i spalanie mieszanki paliwowej. Dwa pierwsze rodzaje przewodów zapłonowych mają liczne wady. Przewody z rdzeniem ferrytowym są najlepszym rozwiązaniem pod względem technicznym. Łączą ze sobą najważniejsze cechy: są trwałe, ekonomiczne i niezawodne. W przypadku zasilania silnika gazem jest to szczególnie ważne.Droga nie dla skuteraMam 18 lat, dopiero jesienią będę zdawał na prawo jazdy. Postanowiłem w tym roku wybrać się na wakacje skuterem (50 cm³). Niestety, po drodze zostałem zatrzymany przez policję i ukarany mandatem (250 zł!) za zbyt wolną jazdę po drodze ekspresowej (poniżej 40 km/h). Przecież motorowerem nie da się legalnie tak szybko jeździć!lolek (mail) Prawdopodobnie doszło do nieporozumienia - powód ukarania był inny. Po autostradach i drogach ekspresowych nie wolno jeździć motorowerami. Te typy dróg są przeznaczone dla pojazdów samochodowych, które na równej, poziomej jezdni mogą rozwinąć prędkość 40 km/h, również z przyczepą. Motorower nie jest pojazdem samochodowym.PSAwaria skrzyniKupiłem BMW 325i z 1994 roku. Samochód jest w bardzo dobrym stanie technicznym, ma jednak pewną uciążliwą usterkę. Bardzo trudno włącza się w nim drugi bieg, zazwyczaj wiąże się to z głośnym zgrzytem. Co może być przyczyną awarii. Czy warto taką skrzynię naprawiać, czy też może lepiej poszukać skrzyni używanej, np. na giełdzie?Janek z GubinaOpisane przez Pana symptomy są typowe dla aut używanych do dynamicznmej jazdy,w których kierowcy ostro i szybko zmieniają biegi. Prawdopodobną przyczyną objawów jest uszkodzony synchronizator. Jeżeli skrzynia nie ma innych uszkodzeń, koszt wymiany synchronizatora took. 1000 - 1500 zł. Za podobnąkwotę można kupić skrzynię używaną. Tyle że w tym przypadku nie ma gwarancji, że również ta "nowa-stara" skrzynia nie będzie miała tej samej wady. Nawet jeśli sprzedawca uzna reklamację, to i tak trzeba będzie zapłacić kilkaset złotych za ponowny montaż elementu. Fiesta nie chce ruszaćJestem osobą niepełnosprawną, mogę jeździć tylko samochodami z automatyczną skrzynią biegów. Po awarii poprzedniego auta kupiłem teraz Forda Fiestę 1300 z 1995 roku. Jego skrzynia automatyczna ma jednak pewien defekt. Po włączeniu biegu D i zwolnieniu hamulca auto nie rusza. Dopiero dodanie gazu wprowadza auto w ruch. Z jazdą do tyłu jest tak samo. Proszę o poradę.majonesse (mail)Nie jest to żadna usterka, lecz typowa cecha bezstopniowej skrzyni CVT montowanej w tym modelu. Większość użytkowników traktuje to wręcz jako zaletę, bo np. stojąc na światłach, można mieć włączony bieg i nie trzeba przy tym wciskać hamulca. Tak samo zachowują się pochodzące z tego okresu modele Fiata i Lancii ze skrzynią CVT.PSOszczędna oponaSzukam nowych opon do mojego samochodu. Słyszałem, że niektóre modele ogumienia mogą obniżyć zużycie paliwa. Jak to działa i o ile może faktycznie zmniejszyć się apetyt samochodu na benzynę?Grzegorz MalecObniżenie zużycia paliwa wynika ze zmniejszenia oporów toczenia samochodu. Tzw. opony zielone, zawierające w mieszance gumowej więcej krzemionki, pozwalają na zmniejszenie oporów toczenia o ok. 30-40 proc. Producenci opon twierdzą, że dzięki temu da się obniżyć zużycie paliwa o ok. 3-6 proc. Wprawdzie jednostkowe oszczędności nie wydają się zbyt duże, jednak w skali globalnej okazałyby się olbrzymie. Specjaliści z firmy Michelin obliczyli, że gdyby wszystkie auta europejskie wyposażono w takie ekologiczne opony, to rocznie dałoby się zaoszczędzić blisko 3 mld litrów paliwa.PSCo da się wyprostować?Bardzo często parkuję samochód na parkingach przy centrach handlowych. Widać efekty - jest cały poobijany. Słyszałem, że da się to tanio naprawić bez lakierowania. Jakie uszkodzenia możnaw ten sposób usunąć? Czytelnik z PoznaniaJeżeli powłoka lakiernicza jest nieuszkodzona, to rzeczywiście lekko wgniecioną blachę da się wyprostować. Niestety, blacharze z reguły nie oferują takiej usługi, prawdopodobnie dlatego, że jest ona tańsza o co najmniej połowę od klasycznej naprawy. Wyspecjalizowane firmy przyjmują, że da się usunąć wgniecenia o średnicy do 5 cm i nie głębsze niż 3 mm. PSPopsute wtryskiwaczeMam Fiata Bravo z 2001 roku. Auto jest wyposażone w instalację LPG, która działa poprawnie. Ostatnio jednak nie da się nim jeździć na benzynie, bo popsuły się wtryskiwacze. Mechanik twierdzi, że powodem awarii jest to, że w czasie zasilania gazem instalacja zatrzymuje pompę paliwa. W jaki sposób te dwie usterki łączą się ze sobą, skoro na gazie wtryskiwacze nie pracują, więc nie potrzebują smarowania benzyną?Marek Świętochowski Diagnoza mechanika może być prawidłowa.Paliwo dostarczane przez pompę paliwa nie tylko smaruje, lecz także chłodzi wtryskiwacze. Jeżeli zostanie ona odłączona (co dla pompy może być korzystne), pozostające we wtryskiwaczu resztki benzyny pod wpływem temperatury tworzą osad mogący go zablokować. Dlatego lepszym rozwiązaniem jest zazwyczaj pozostawienie działającejrównież w czasie jazdy na gaz pompy paliwa. Trzeba wtedy jednak pamiętać, że bak nie może być pusty.
Gorąca Linia
Które przewody wybrać?Czym różnią się różne typy przewodów zapłonowych? Które z nich są najlepsze? Jakie nadają się do aut z instalacją LPG?Zamierzam wkrótce zamontować w aucie instalację gazową. Słyszałem, że warto wcześniej wymienić przewody zapłonowe.