Słyszałem, że powodem może być za niski poziom oleju w skrzyni. Niestety żaden ze spytanych mechaników nie potrafił dać jednoznacznej diagnozy. Przy okazji chciałbym się dowiedzieć, ile oleju mieści się do takiej przekładni?Maciek 1985 Objawy w postaci szarpnięć lub uderzeń przy zmianie biegów mogą mieć miejsce, gdy silnik został poddany chiptuningowi. Ma on wtedy inne krzywe mocy i momentu obrotowego. Tym samym jego parametry przestają się zgadzać z danymi zapisanymi w elektronicznym sterownikuskrzyni. Jeżeli samochód nie został wcześniej stuningowany, to objaw ten może wynikać z niedomagań elektrozaworu lub z przycinania się zaworu hydraulicznego w bloku sterownika. Moim zdaniem wspomniany objaw nie jest związany z poziomem oleju. W celu ustalenia ilości oleju potrzebnego do zalania automatycznej skrzyni biegów musi pan podać trzyliterowy kod tej przekładni. W tym modelu najłatwiej można go znaleźć wraz z kodem silnika na nalepce umieszczonej we wnęce koła zapasowego. Jak sprawdzić poziom oleju w przekładni automatycznej w Volkswagenie Golfie IV z 1998 roku. Jak wymienia się w nim olej? Jaki olej wybrać?JarekW tym modelu z boku skrzyni znajduje się przelewowy korek kontrolny. Do nalewania oleju służy krótka rurka wlewowa z kapslem, który jest jednorazowy. Producent przewiduje stosowanie specjalnego oleju, który właściwie nie występuje na rynku detalicznym. Biorąc pod uwagę skomplikowaną procedurę wymiany, radzę skorzystać w tej sytuacji z usług autoryzowanego serwisu VW. Koszty będą niewiele wyższe, ale stres mniejszy.Jerzy Łokajwww.autotransmisja.plStrzela, bo musi!Mam Mercedesa W123 280E z instalacją gazową. Niestety po kilku miesiącach bezproblemowej jazdy na gazie pojawiły się kłopoty. Auto "strzeliło" i zgasło. Da się je odpalić na gazie, ale na benzynie nie chodzi wcale. Co robić?MichałPopławskiKilkakrotnie pisaliśmy już o tym, że auta z mechanicznym wtryskiem benzyny nie nadają się do zasilania gazem. W pańskim przypadku w wyniku "strzału" doszło do uszkodzenia klapy sterującej przepływomierza, a być może i innych elementów układu. W przypadku aut z układem K-Jetronic nie znamy trwałego i pewnego rozwiązania problemów. W autach z nowszym wtryskiem KE-Jetronic można spróbować zastosować wtrysk gazu III generacji.PSLawina prosto z dachuCzy kierowca nieodśnieżonego auta może zostać pociągnięty do odpowiedzialności np. za szkody, które wyrządził w moim aucie śnieg i lód spadający z jego samochodu?MaxiSzkody wyrządone przez lód spadający z nieodśnieżonego samochodu powinny zostać pokryte z ubezpieczenia OC właściciela. Niestety,udowodnienie, że do uszkodzeń doszło z powodu śniegu spadającego z konkretnego samochodu, może być bardzo trudne. Dlatego jeżeli dojdzie do szkody, trzebaudokumentować jej okoliczności - przede wszystkim zdobyć zeznania świadków i w miarę możliwości poinformować o zdarzeniu policję. Samo zapisanie numeru rejestracyjnego samochodu sprawcy nie wystarczy do uwiarygodnienia roszczeń wobec ubezpieczyciela! Kierowca zaśnieżonego samochodu może zostać ukarany przez policję mandatem za wykroczenie.PSCzy rodzaj cewki ma znaczenie?Popsuła mi się w samochodzie cewka zapłonowa. Za część oryginalną w warsztatcie warsztat każe mi zapłacić ponad 700 zł! Nie chcę się na to zgodzić, bo wiem, że w sklepach motoryzacyjnych można kupić cewki uniwersalne za ok. 100 zł. Czy taka część jest rzeczywiście uniwersalna i czy można ją zamontować do każdego samochodu z instalacją 12-woltową? Czy może lepszym rozwiązaniem byłoby zamontowanie części używanej, ale z odpowiedniego modelu samochodu?JędrekW przypadku nowszych modeli nie ma czegoś takiego jak "cewka uniwersalna". Cewka zapłonowa musi być precyzyjnie dobrana do pozostałych elementów układu zapłonowego. Montaż niewłaściwej, nawet jeśli silnik da się uruchomić i będzie działał z pozoru normalnie, może spowodować sporo spustoszeń. Dobra część używana (sprawdzona i o takim samym numerze katalogowym, co oryginał) może być dobrym rozwiązaniem.PSDołożyć obrotomierzKupiłem używany samochód. Jestem z niego bardzo zadowolony, ale do jednej rzeczy nie mogę się przyzwyczaić. Brakuje mi obrotomierza! Czy da się ten brak jakoś uzupełnić?Paweł MędrekMontaż obrotomierza to żaden problem. Da się to zrobić na różne sposoby. Przede wszystkim można zamontować obrotomierz uniwersalny (od ok. 40 zł za część plus pół godziny pracy autoelektryka). Jeżeli w danym modelu występowały wersje z obrotomierzem, to można zamontować zestaw oryginalnych wskaźników wraz z odpowiednim okablowaniem. To najbardziej "eleganckie", chociaż droższe rozwiązanie.PSZa gruby lakier?Kupiłem samochód od pierwszego właściciela, który twierdził, że samochód jest bezwypadkowy. Niestety po pewnym czasie podczas dokładnych oględzin przy pomocy testera grubości lakieru okazało się, że na niektórych elementach znajduje się bardzogruba warstawa świadcząca o tym, że lakier nie jest fabryczny. Sprzedawca twierdzi,że to niemożliwe, bo nie miał autem nawet najmniejszej stłuczki. Czy to możliwe, że kupił on w salonie klepane i szpachlowane auto jako nowe?Kazik z KatowicJest to bardzo możliwe. Z naszego doświadczenia wynika, że dilerzy bardzo często sprzedają nieświadomym klientom auta, które wcześniej zostały uszkodzone, np.podczas transportu. Ponieważ w umowie kupna-sprzedaży nowego samochodu ani też w warunkach gwarancji nie ma nawet wzmianki o tym, jaką grubość powinna mieć powłoka lakiernicza samochodu, klient nie ma podstaw do reklamacji. Oczywiście pod warunkiem, że samochód naprawiono zgodnie z technologią producenta i nie ma on w związku z tym żadnych innych wad. Czasami podwójnie polakierowane auta wychodzą już z fabryki, np. jeśli kontrola jakości producenta wykaże uszkodzenia nadwozia.PSHałasujące hamulce tylneSamodzielnie zmieniłem tylne klocki hamulcowe. W zasadzie "operacja się udała", auto hamuje, jak należy, ale pojawiły się pewne problemy. W czasie jazdy z tyłu auta dochodzą hałasy, które znikają po naciśnięciu hamulca. Co zrobiłem źle i jakmożna to naprawić? carello (mail)Moim zdaniem prawdopodobnie wymienił Pan tylko klocki hamulcowe, zapominając o tzw. zestawie montażowym zawierającym trzpienie,zawleczki i blaszki rozpierające. Bez tych elementów klocki mogą się klinować w zacisku, ocierać o tarczę lub wpadać w wibracje. Szukając przyczyn hałasów, warto przyjrzeć się zaciskom hamulcowym i sprawdzić, czy nie blokują się np. tłoczki, co też może powodować ocieranie klocków.Radzę ponownie zdemontować klocki i założyć je zgodnie z zasadami sztuki.PSPytania o diesleCzy warto zaślepić zawór recyrkulacji spalin w aucie z silnikiem wysokoprężnym? Dlaczego w niektórych autach psują się wtryskiwacze paliwa?Słyszałem, że zawór EGR (zawór recyrkulacji spalin) bardziej szkodzi niż pomaga i że w wielu przypadkach warto go zaślepić. Proszę o podanie wad i zalet takiego rozwiązania. Chodzi mi o EGR w samochodzie Ford Escort 1.8 TD.WojtekZaślepienie zaworu EGR (Exhaust Gas Recirculation) jest niedopuszczalne ze względu na ochronę środowiska. Zawór ten został wbudowany do silnika w celu ograniczenia emisji toksycznych związków powstających podczas procesu spalania. W czasie wydechu część spalin z kolektora wylotowego kierowana jest z powrotem do kolektora dolotowego (ssącego) i trafia ponownie do komory spalania. Pozwala to ograniczyć emisję tlenków azotu do atmosfery. Jak nietrudno się domyślić, skierowanie do komory spalania części spalin zamiast świeżego powietrza powoduje ograniczenie mocy silnika. Zaślepienie zaworu EGR poprawi tę sytuację, tzn. zwiększy moc silnika. Odradzam jednak zaślepianie tego zaworu ze względu na środowisko.Robert GrzelecChciałabym kupić używanego Forda Mondeo TDCi z 2004. Niestety słyszałam bardzo niepochlebne opinie na temat wtryskiwaczy stosowanych w tym modelu. Podobno często się psują, a ich naprawa może puścić klienta z torbami. Czy to prawda?Ewa GodzikWtryskiwacze stosowane w silnikach montowanych w Fordach Mondeo TDCi są co najmniej takiej samej jakości, jak tego samego rodzaju wtryskiwacze stosowane w pojazdach innych renomowanych marek. Jeśli słyszała Pani niepochlebne opinie, to prawdopodobnie mogły się one pojawić wśród kierowców, którzy chcieli mieć dobrej klasy samochód, ale jednocześnie próbowali zaoszczędzić na paliwie, użytkując go przy użyciu oleju opałowego lub oleju silnikowego złej jakości. Kiepskie paliwo jest bardzo groźne dla nowoczesnych układów wtryskowych. Pojazdy użytkowane przy użyciu płynów eksploatacyjnych odpowiedniej jakości nie wykazują usterk związanych z układem paliwowym. Robert Grzelec,dyr. ds. technicznych w firmieFord Auto Plaza
Gorąca linia
Eksploatacja automatówCzy niedobór oleju powoduje szarpnięcia przy zmianie biegów? Jak wymienia się olej w "automacie" w Golfie IV? Mam Passata z 1999 roku, model ze skrzynią automatyczną. Przy zmianie z drugiego na trzeci bieg wyczuwalne jest mocne szarpnięcie.