Gdy usłyszałem, ile chcą za to w serwisie autoryzowanym, to stwierdziłem, że skorzystam z pomocy znajomego warsztatu. Tu jednak pojawia się problem: mechanik nie chce się tego podjąć, bo kiedyś już wymieniał w takim aucie m.in. olej w skrzyni, a potem nie chciało ono jeździć bez podłączenia do komputera serwisowego. Czy rzeczywiście niezbędna jest wizyta w ASO?Rafał ZabierajDecydując się na nowoczesne auto, należy się liczyć z tym, że do jego obsługi i serwisowania potrzebny będzie odpowiednio wyposażony warsztat. Jeśli chodzi o tę konkretną skrzynię biegów i wymianę oleju, to rzeczywiście potrzebne jest do tego urządzenie diagnostyczno-serwisowe po to, żeby zresetować tzw. serwis olejowy (informację o potrzebie wykonania przeglądu) i to, czego "nauczyła się" inteligentna elektronika skrzyni w trakcie dotychczasowej eksploatacji. Jeżeli jednak przebieg wspomnianego Volva nie przekracza 70 tys. km, to oleju nie warto jeszcze wymieniać. Mechanicy wyjęli z mojego VW Golfa IV TDI Tiptronic (130 KM) uszkodzoną automatyczną skrzynię biegów typu Tiptronic (5 przełożeń), aby wstawić sprawną (używaną, tego samego typu). Obecnie twierdzą, że nie są w stanie umieścić skrzyni w aucie. Czy jest to w ogóle możliwe i dlaczego?JakubPrawdopodobnie mechanicy ci powinni zająć się czymś innym. W tym aucie powinna być zamontowana skrzynia Jacto. Montowana przez mechaników skrzynia może być innego typu lub jest to wersja dostosowana do innego silnika czy wręcz do auta innej marki. Przekładnie automatyczne Jacto były montowane nie tylko w Golfie, ale też np. w modelach Ford Mondeo, Jaguar X Type, Land Rover Freelander, Rover 75, VW Sharan itd. Żeby dało się ją zamontować, przekładnia musi być z Golfa i mieć zgodny kod literowy ze skrzynią oryginalną.Jerzy Łokaj,www.autotransmisja.plBicie mimo wyważaniaMam problem z oponami, które kupiłem wiosną. Mimo kilkakrotnego wyważania kół przy wyższych prędkościach nadal czuję na kierownicy "bicie", jak przy niewyważeniu. Gdzie szukać przyczyn?Paweł z WarszawyW czasie jazdy obraca się nie tylko koło, ale też inne elementy, m.in. piasta, półoś, tarcza hamulcowa. Jeżeli jeden z nich jest niewyważony, to również wyczuwa się na kole kierownicy charakterystyczne drżenie. Radzę zacząć od wizyty w serwisie, który doważa koła na samochodzie.PSDymiący silnik DieslaMam problem z kopcącym dieslem. Mimo małego przebiegu auto straszliwie dymi. Sprawdzona została już turbosprężarka - wszystko OK, ciśnienie doładowania jest właściwe. Samochód nie bierze wcale oleju. Dym jest czarny, a nie niebieski - jak przy zużytych silnikach. Co jeszcze warto sprawdzić? MarcinZ opisu objawów wynika, że problem spowodowany jest niewłaściwą pracą układu zasilania. Radzę skorzystać z pomocy serwisu specjalizującego się w naprawach diesli. Winne mogą być niesprawne, rozkalibrowane wtryskiwacze, do których sprawdzenia niezbędne jest odpowiednie stanowisko. Jeżeli chodzi o silnik starszej generacji, należy też sprawdzić, czy nie przestawiły się ustawienia pompy wtryskowej. W przypadku nowszego problem może tkwić w elektronice silnika - jeżeli paliwo wtryskiwane jest w nieodpowiednim momencie lub w zbyt dużych dawkach, spalanie przebiega w niewłaściwy sposób, czego efektem jest właśnie "kopcenie". Bez termostatu, ale z gazem?Po zamontowaniu instalacji gazowej mój samochód (VW Passat 2.0 115 KM) zaczął się przegrzewać, tzn. nic strasznego się nie stało, ale wskazówka termometru dochodziła co chwila do czerwonego pola. Powiedziano mi, że to normalne, bo gaz spala się w wyższej temperaturze. Gazownik nie potrafił sobie z tym długo poradzić, w końcu wymontował termostat i teraz jest trochę lepiej. Podobno do zimy nie mam się o co martwić, "a potem pomyślimy" - jak stwierdził majster. Czy latem mogę jeździć bez termostatu?Robert z MielnaRadzę zacząć od zmiany warsztatu, bo ten najwyraźniej przede wszystkim chce spławić klienta. Problem z chłodzeniem nie wynika ze specyficznych właściwości gazu jako paliwa. Temperatura spalania jest wyższa, ale układ chłodzenia powinien mieć wystarczające rezerwy, żeby sobie z tym poradzić. Przyczyny szukałbym raczej w niewłaściwym przyłączeniu instalacji podgrzewającej reduktor gazu do układu chłodzenia. Jeżeli przewody pobierające w tym celu gorący płyn chłodniczy z układu podłączone są w niewłaściwym miejscu, układ chłodzenia może się np. ciągle zapowietrzać, co skutkuje właśnie podwyższeniem temperatury pracy silnika. Demontaż termostatu to nie rozwiązanie problemu, a tylko sposób na złagodzenie objawów. Co gorsza, ma on też efekty uboczne, jak np. zwiększone zużycie paliwa czy też znacznie opóźnione działanie układu ogrzewania wnętrza.Niebezpiecznie, choć powoliJestem pasjonatem driftingu, lubię sobie czasem pojeździć "bokami", również po normalnych drogach. Czy to prawda, że za jazdę poślizgami może mnie ukarać policja, nawet jeśli nie przekroczyłem dopuszczalnej prędkości ani nie spowodowałem żadnego "dzwona"?betabawara (mail)Paragrafów, na które może się powołać w takiej sytuacji policjant jest co najmniej kilka, począwszy od "zajmowania więcej niż jednego wyznaczonego na jezdni pasa ruchu" (o co przy driftingu nietrudno), na "spowodowaniu innego niż kolizja drogowa zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego" kończąc. Z łatwością znajdzie się podstawa do nałożeniamandatu (co najmniej 150 zł i np. 6 pkt karnych). Radzę "driftować" poza drogami publicznymi.PSCzy chip popsuł turbinę?Od razu po zakupie auta (Seat Alhambra TDI) zamontowałem do niego chip zwiększający moc ze 110 do ok. 150 KM. Teraz, po przebiegu 60 tys. km, rozsypała się turbosprężarka. Mechanik w serwisie stwierdził, że to na pewno przez tuning. Czy możliwe, że to rzeczywiście wina chipa? Nie mam ochoty go demontować, bo bez niego auto ledwo się wlecze.marooch (mail)Tylko dokładne oględziny przez specjalistę mogą przynajmniej z grubsza wykazać, co zaszkodziło turbosprężarce. W większości turbodiesli po tuningu elektronicznym występuje czasem nawet znaczny wzrost temperatury spalin, a wirnik turbosprężarki kręci się z większą prędkością. Jeżeli parametry te wykraczają poza normy przewidziane przez producenta, turbosprężarka szybko się zużyje. Jeżeli upiera się Pan przy chipie, radzę udać się do dobrego warsztatu tuningowego, który sprawdzi, jaki wpływ ma ta modyfikacja na silnik i czy twórca oprogramowania chipa "nie przesadził". Radzę też pamiętać, że auto po tuningu wymaga starannego serwisu, m.in. częstszych wymian oleju.PS