4 16V z instalacją LPG, która ostatnio gaśnie przy dłuższym przytrzymaniu sprzęgła i zmianie biegu na 1. lub 2. Instalacja gazowa ma już kilka lat, niedawno wymieniona była membrana. Co może być przyczyną takiej usterki? Jak można ją usunąć? Czytelnikn Odpowiedź na pytanie jest bardzo prosta. Jeżeli jest to instalacja gazowa mieszalnikowa ze sterowaniem elektronicznym, to najczęściej należy przede wszystkim zdławić dopływ powietrza do filtra. Jego nadmiar może być powodem gaśnięcia. Następnym krokiem powinno być precyzyjne wyregulowanie instalacji gazowej za pomocą komputera z interfejsem i oprogramowaniem przeznaczonym do tej konkretnej instalacji. Mam samochód marki Isuzu Rodeo z 1995 roku z silnikiem 3.2 V6 o przebiegu 170 tys. km.Dotąd auto nie miało żadnej awarii. Proszę o informację,jaki wpływ może mieć montaż instalacji gazowej na taki silnik i inne podzespoły tego pojazdu. Czy w takim samochodzie warto jeszcze montować instalację gazową? Jeśli tak, to proszę o wskazanie optymalnego typu takiej instalacji.Marcin ze Szczecina Aby móc odpowiedzieć na to pytanie, należałoby najpierw dokładnie sprawdzić ten konkretny egzemplarz samochodu. Pierwszą kwestią jest zweryfikowanie stanu silnika. Należy sprawdzić, czy auto ma duży przebieg, czy w związku z tym nie spala oleju. Trzeba też skontrolować, czy ma sprawny układ zapłonowy. Bez spełnienia tych warunków żadna instalacja nie będzie działała prawidłowo. Następnie należy sprawdzić, czy kalkulacja kosztów i ewentualnych korzyści wynikających z montażu instalacji gazowej spełni oczekiwania użytkownika - jednym słowem, jak szybko się zwróci. Po ustaleniu tych kwestii, jeżeli stan auta i sposób jego eksploatacji pozwalają na montaż instalacji gazowej, mogę zapewnić, że po prawidłowym doborze instalacji nie dojdzie do wcześniejszego zużycia silnika i niespodziewanych awarii.W przypadku większości nowoczesnych aut najlepszym rozwiązaniem jest montaż instalacji z sekwencyjnym wtryskiem gazu.Rdza pod szpachląW ciągu roku od naprawy blacharskiej w miejscu usuniętego uszkodzenia pojawiły się pęknięcia szpachli i wykwity korozji. Blacharz odmawia przyjęcia reklamacji, twierdząc, że tak musibyć, bo taka naprawa nie może być trwała. Ile powinna wytrzymać szpachla?Jacek z CzęstochowyTakie objawy świadczą jednoznacznie o tym, że naprawa została wykonana niezgodnie z technologią. Prawidłowo położona szpachla (odpowiednia, niezbyt gruba warstwa, prawidłowo przygotowane podłoże) powinna być równie trwała jak fabryczna warstwa lakieru.PSJak sprawdzać olej?Być może zabrzmi to śmiesznie, ale chciałbym się dowiedzieć, jak sprawdzać w samochodzie poziom oleju. Wiem, gdzie jest bagnet, wiem, do jakiego poziomu powinien sięgać olej, interesuje mnie jednak, czy jego poziom można sprawdzać tylko przy zgaszonym silniku? Jak często należy to wykonywać?Marcin z OpolaWbrew pozorom nie jest to śmieszne pytanie. Wielu kierowców nie wie nawet, gdzie szukać bagnetu olejowego. Poziom oleju silnikowego należy sprawdzać zawsze przyzgaszonym silniku. Większość producentów zaleca jednak, żeby silnik był ciepły, ale nie pracował od przynajmniej5 minut. Rutynowo kontroli takiej powinno się dokonywaćco 1000 km lub przed wyruszeniem w dłuższą trasę. Uwaga! Jeżeli przy kontroli na rozgrzanym silniku okaże się, że oleju brakuje, to w żadnym wypadku nie można od razu uzupełniać jego stanu. Zimny olej wylany bezpośrednio na gorące elementy silnika może spowodować ich deformację lub nawet popękanie! Jeżeli sprawdzamy olej przy zimnym silniku, trzeba pamiętać, że po rozgrzaniu będzie go nieco więcej - nie wolno wtedy dolewać oleju do górnego znaczka na bagnecie.PSZniszczenie słupkaOstatnio miałam niegroźną stłuczkę, w której ucierpiał głównie mój samochód oraz uliczny słupek. Czy powinnam komuśzgłosić taką szkodę? Czy muszę sama zapłacić za zniszczony słupek?piecuch (mail)Zniszczenie znaków, słupków lub innych elementów infrastruktury drogowej należy zawsze zgłaszać zarządcy drogi. Niedopełnienie tego obowiązku może zostać potraktowane jako ucieczka z miejsca zdarzenia ze wszystkimi tego konsekwencjami. Najprostszymsposobem poinformowania o takim zdarzeniu jestzgłoszenie go pod ogólnopolskim numerem telefonu 112. Trzeba się jednak liczyć z tym, że (w zależności od okoliczności) policja nałoży na sprawcę takiego zdarzenia mandat. Można tego uniknąć, zgłaszając się bezpośrednio do zarządcy drogi (można go ustalić za pośrednictwem najbliższego urzędu miasta lub gminy). Szkody tego typu pokrywane są z obowiązkowego ubezpieczenia OC.PSPo co tyle wahaczy?Ostatnio w czasie wybierania samochodu (używanego) sprzedawca zachwalał mi jeden z modeli, podając jako argument to, że ma on wielowahaczowe zawieszenie tylne. Jakie są zalety takiej konstrukcji i czy rzeczywiście warto wydać nieco więcej na taki model?Łukasz KowalczykCoraz więcej aut ma zawieszenia wielowahaczowe. Są toz reguły dosyć skomplikowane konstrukcje, które mają zapewniać jednocześnie optymalne właściwości jezdne i wysoki komfort. Kombinacja wahaczy wzdłużnych i poprzecznych pozwala na znacznie precyzyjniejsze prowadzenie każdego z kół. Tyle teorii. W praktyce w przypadku zakupu samochodu używanego wszystkie te zaletymogą szybko zostać przyćmione kilkoma wadami konstrukcji wielowahaczowych. Ze względu na większą liczbę elementów są one zazwyczaj drogie w naprawie oraz bardziej podatne na uszkodzenia, wymagają też bardziej profesjonalnego serwisu. Sprawne, mniej nowoczesne zawieszenie (np. belka skrętna) zapewni lepsze prowadzenie niż zużyta lub źle ustawiona konstrukcja wielowahaczowa w nowszym modelu auta. PSZmienić wałek?Znajomi z Klubu Punto radzą mi wstawienie do mojego Punto II (1.2 60 KM) wałka rozrządu od Punto I (1.2 75 KM). Ich zdaniem silnik będzie pracował gorzej na biegu jałowym do 3000 obr./min, ale za to będzie miał lepszą "górę" i moc maksymalną większą o 5 KM. Czy opłaca się go montować? Zależy mi na lepszej dynamice, ale obawiam się, czy nie pogorszy się elastyczność?Jak to zniesie silnik auta? KazaaJeśli jeździ Pan dynamicznie, wykorzystując cały zakres obrotów silnika, to mogę polecić zabawę z tym wałkiem. Wprawdzie do ok. 5000 obr./min i moc silnika, i jego moment będą nieznacznie niższe, ale wyższy zakres obrotów przyniesie większą frajdę z jazdy i faktycznie należy spodziewać się przyrostu mocy maksymalnej silnika. W tym przypadku proszę nie obawiać się jego wolnych obrotów - różnica jest doprawdy zupełnie nieznaczna. Życzę powodzenia w zabawie.Jacek Chojnacki
Gorąca linia
Kiedy gaz nie szkodzi?Drobne usterki aut z gazem. Co trzeba sprawdzić przed decyzją o zamontowaniu instalacji LPG?Mam Astrę 1.