2 8V z 2003 r. z mieszalnikową instalacją gazową BRC Just. W trakcie zmiany biegów (tuż po wciśnięciu pedału sprzęgła i zdjęciu nogi z pedału gazu) następuje samoczynny, gwałtowny wzrost obrotów silnika, po czym obroty natychmiast spadają. Zjawisko to występuje wyłącznie podczas jazdy i zmiany biegów. Samochód był sprawdzany w ASO Fiata i BRC. Test komputera samochodu i elektroniki BRC przeprowadzony w czasie jazdy i na postoju nie wykazał żadnych nieprawidłowości. W czasie jazdy na benzynie to zjawisko nie występuje, ale mechanicy twierdzą, że po zdjęciu nogi z gazu za wolno spadają obroty. Co możebyć przyczyną takiej pracy silnika?DariuszInstalacja mieszalnikowa nie potrafi wysterować wystarczająco szybko składu mieszanki zasilającej ten silnik. Zastosowano więc tzw. emulator OBD. Zasada działania takiego emulatora to kasowanie pojawiających się w sterowniku samochodu błędów złego składu mieszanki. Zapobiega to zapaleniu się lampki diagnostycznej. Niestety podczas jazdy na gazie emulator kasuje wszystkie błędy pojawiające się w sterowniku. Polecam odłączenie instalacji gazowej poprzez wyjęcie bezpieczników i jazdę przez kilkaset kilometrów na benzynie. Następnie należy udać się do warsztatu wyposażonego w tester diagnostyczny i wykonać odczyt pojawiających się błędów. Odczyt powinien pomóc w diagnozie problemu. Sam emulator może powodować takie zakłócenia pracy silnika.Mam instalację gazową wyjętą z gaźnikowego Poloneza. Chcę ją założyć do Renault Clio 1.2 z wtryskiem jednopunktowym. Czy jest to możliwe? Jeśli nie, to dlaczego?CzytelnikProponuję zamontować nową instalację. Aby zamontować instalację gazową z Poloneza do Clio musi Pan dołożyć elektronikę, zmienić mikser, zbiornik nie będzie pasował, wielozawór w zbiorniku ma najprawdopodobniej starą homologację (konieczna wymiana na nowy). Nie będzie też gwarancji i może wystąpić problem z wystawieniem świadectwa homologacji.Mariusz MroczekZbyt dużo olejuNiechcący wlałem do silnika zbyt dużo oleju. Jego poziom jest wyższy o ok. 5 mm odznaku maksimum na bagnecie. Czy może to mieć jakieś znaczenie dla eksploatacji? Krzysztof SapulaWszystko zależy od konkretnego silnika, ale generalnie nadmiar oleju jest bardzo szkodliwy. Dodatkowa dawka oleju powoduje wzrost ciśnienia w układzie smarowania. Jeżeli oleju jest tylko trochę za dużo, zagrożone są uszczelnienia silnika - wycieki nie muszą pojawić się od razu, ale z czasem olej zacznie kapać z różnych zakamarków. Jeżeli oleju jest o wiele za dużo, może on się dostać w znacznych ilościach przez odmę do cylindrów, powodując np. niekontrolowany wzrost obrotów i zniszczenie silnika.PSWyłączyć immobiliserMam Citroëna z immobiliserem aktywowanym kodem. Za każdym razem, oddając auto do serwisu, muszę zostawić mechanikowi kod na karteczce. Czy dasię tymczasowo wyłączyć to zabezpieczenie? Czy taki immobiliser ma jakikolwiek sens, czy jest to tylko atrapa zabezpieczenia, która wymaga uzupełnienia np. innym alarmem?Mirek z WrocławiaTen konkretny typ zabezpieczenia można wprowadzić w stan serwisowy, wciskając na ponad 2 s, po wprowadzeniu kodu, przycisk znajdujący się pod przyciskiem "C". Żeby ponownie aktywować zabezpieczenie, trzeba po raz drugi wprowadzić kod zabezpieczający. Większoć immobiliserów pozwala na deaktywację zabezpieczenia np. na czas naprawy samochodu. Informacji na ten temat należy szukać w instrukcji obsługi samochodu, w dokumentacji zabezpieczenia lub u instalatora, który je montował. Wspomniany przez Pana immobiliser uchodzi za zabezpieczenie stosunkowo trudne do sforsowania.PSAuto pod kątemSzukam dla siebie samochodu używanego. Ostatnio oglądałem kilka aut przywiezionych z Niemiec. Zaniepokoiło mnie jednak to, że handlarz zmodyfikował lawetę w taki sposób, żeby zmieściło się na nią jak najwięcej samochodów, przez co ostani przewożony jest w pozycji niemal pionowej. Czy kilkudziesięciogodzinny transport w takiej pozycji mógł spowodować jakieś uszkodzenie samochodu? Co powinieniem sprawdzić, żeby nie wpakować się "na minę"? Piotr z KielcJeżeli samochód był umieszczony na lawecie pod znacznym kątem, warto przede wszystkim sprawdzić, czy nie wyciekł elektrolit z akumulatora. Grozi to nie tylko uszkodzeniem ogniw, lecz także może spowodować znaczne spustoszenia w aucie. Elektrolit jest roztworem kwasu siarkowego, nawet w niewielkich ilościach powoduje korozję metali, niszczy też niektóre tworzywa i gumę. Warto też skontrolować, czy nie doszło do wycieków oleju np. poprzez odpowietrzniki skrzyni biegów, mechanizmuróżnicowego czy przez korek wlewu oleju. Jeżeli auto było dobrze przytwierdzone, to ryzyko uszkodzeń nie jest duże.PSKontrolki przy starcieKupiłem niedawno swój piewszy samochód. Mam kilka pytań technicznych. Czytałem, że żółta kontrolka ze znaczkiem silnika sygnalizuje problemy z elektroniką sterującą zapłonem i wtryskiem. W moim samochodzie taka kontrolka zapala się zawsze przy uruchamianiu silnika, ale zaraz potem gaśnie. Czy powinienem się tym niepokoić?O jaką ewentualną usterkę może chodzić?Paweł MaciejakProszę się nie martwić na wyrost - to, że kontrolki zapalają się na chwilę przy uruchamianiu silnika nie świadczy o żadnej awarii, ale o prawidłowym działaniu układu diagnostyki pokładowej. Jeżeli kontrolka gaśnie po kilku sekundach od uruchomienia silnika, to wszystko jest w jak najlepszym porządku. Jeżeli jednak kontrolka zapali się w czasie jazdy lub też nie zgaśnie po uruchomieniu silnika, należy udać się do warsztatu w celu zdiagnozowania usterki.PSTrwałość sprzęgłaW mojej 3-letniej Skodzie o przebiegu zaledwie 50 tys. km zużyło się sprzęgło. Serwis twierdzi, że to nic nadzwyczajnego. Jaka powinna być prawidłowa trwałość sprzęgła? M. MajewskiTrwałość sprzęgła jest ściśle uzależniona od sposobu jazdyi generalnie od tego, jak auto jest eksploatowane. Przy "sportowej" jeździe normalne sprzęgło może się zużyć lub popsuć nawet po kilkudziesięciu kilometrach. Przy spokojnej jeździe sprzęgło powinno wytrzymać ponad 100 tys. km. Szczególnie narażone na przedwczesne zużycie są sprzęgła w nowoczesnych, bardzo mocnych dieslach.PSMocniejszy siłownikZa każdym razem, kiedy robi się zimno, mam problemy z zamkiem centralnym. Słychać, że siłowniki pracują, jednak nie są w stanie zamknąć i otworzyć drzwi.Jak można sobie z tym poradzić? Dodam, że zamek nie jest zamontowany fabrycznie, ale "dozbrojony".Rafał MarciniakNa początek radzę zdemontować boczki drzwi i przesmarować mechanizm np. smarem sylikonowym, niekrzepnącym pod wpływm niskich temperatur. Jeżeli to nie pomoże, to radzę wymienić siłowniki na mocniejsze. W sprzedaży dostępne są siłowniki o uciągu od 3 do 12 kg. Te ostatnie poradzą sobiez każdym zamkiem.PS Głowica po tuninguPo zerwaniu paska rozrządu w silniku mojego auta rozsypała się głowica. Mogę tanio kupić część używaną. Sprzedawca twierdzi, że jest ona sprawna. Moje obawy rodzi jedynie fakt, że głowica ta była podobno poddana tuningowi. Czy można będzie ją zamontować do zwykłego, seryjnego silnika? Czy tuningowa głowica nadaje się do samochodu wyposażonego w instalację gazową?Marek PiechnaZależy, jakim zabiegom tuningowym została ona poddana. Jeżeli było to tylko "poprawianie fabryki", czyli wyrównanienie kanałów dolotowych, usunięcie niedoróbek technologicznych, to można ją będzie bez żadnych problemów zamontować do seryjnego silnika, niezależnie od tego, czy został on przystosowany do zasilania gazem, czy też jeździ na benzynie. W przypadku jakichkolwiek poważniejszych modyfikacji,np. znacznego splanowania (obniżenia głowicy), zastosowania tuningowych wałków rozrządu czy też innych głębokich przeróbek, mogą pojawić się poważne problemy z montażem takiej części. Standardowy komputer częstonie radzi sobie z prawidłowym sterowaniem silnika wyposażonego w inny wałek rozrządu, zbyt daleko wysuwające się zawory mogą uderzać w seryjne tłoki - lista potencjalnych zagrożeń jest pokaźna. Jeżeli nie jest Pan w stanie ustalić dokładnie, kto i w jaki sposób zmodyfikował wspomnianą głowicę, to stanowczo odradzam taki zakup. Głowice poddane tuningowi pod kątem ostrej, sportowej jazdy nie nadają się do normalnej, codziennej eksploatacji.PS
Gorąca linia
Kłopotliwe oszczędzanieWzrost obrotów silnika zasilanego gazem. Czy można przełożyć instalację gazowąz silnika gaźnikowego do jednostki z wtryskiem jednopunktowym? Mam Fiata Punto II 1.