Problemy z rozruchem i ze zużyciem paliwa w Fordzie Fiesta z silnikiem wysokoprężnym.Mam Focusa z 1999 r., wersja 2.0 16V, o przebiegu 230 tys. km. Samochód ma duży silnik, a ja najczęściej jeżdżę po mieście. Focusa kupiłem niedawno w Szwajcarii w bardzo dobrym stanie i chciałbym nim trochę pojeździć. Niestety, przy obecnej cenie benzyny to raczej niemożliwe. Chciałbym w związku z tym zamontować w aucie instalację gazową, słyszałem jednak, że mogą z tym być trudności z powodu ceramicznych gniazd zaworów. Czy założenie instalacji gazowej wpłynie ujemnie na żywotność silnika? Czy trzeba regulować zawory, bo słyszałem, że regulują się same?Przemek z RadomiaW tym silniku nie ma ceramicznych zaworów, a luz zaworowy należy regulować co 150 tys. km lub co 10 lat. Przy przebiegu 230 tys. km przylgnie zaworowe mogą być już częściowo zużyte i podwyższona temperatura spalania spowodowana zastosowaniem gazu może w bardzo krótkim czasie doprowadzić do całkowitego ich zużycia. Poza tym silnik wyposażony jest w kolektor ssący wykonany z tworzywa sztucznego, które nie jest przystosowane do zasilania silnika gazem, co może spowodować bardzo szybkie jego zniszczenie. Jeżeli zostanie zastosowana mieszalnikowa instalacja gazowa, kolektor taki może zostać rozerwany, nawet jeśli będą w nim zamontowane zawory bezpieczeństwa. Nie polecam do tego samochodu instalacji LPG. Mam Forda Fiestę z silnikiem 1.8 D z 1998 r., przebieg ok. 180 tys. km. W ASO Bosch wymieniłem świece żarowe, filtr powietrza, filtr paliwa, sprawdzono ciśnienie sprężania na poszczególnych cylindrach (25-27 barów), luzy zaworowe silnika oraz szczelność układu paliwowego. Nadal mam problem z uruchamianiem zimnego silnika, który odpala za 5-6 razem i pali w mieście ponad 10 l/100 km. W serwisie rozkładają ręce i mówią, że może należy wymienić linkę urządzenia, które powoduje zwiększenie paliwa przy rozruchu zimnego silnika. Co jeszcze sprawdzić ?Marcin z ŁodziZakładam, że skoro pojazd był w ASO Bosch, to sprawdzono tam ustawienie pompy wtryskowej. Można sprawdzić jeszcze, czy przy zimnym silniku linka sterowania urządzenia rozruchowego jest napięta i czy "ciągnie" dźwignię znajdującą się na pompie wtryskowej. Po rozgrzaniu silnika linka ta powinna być całkiem luźna. Robert Grzelec,specjalista z firmy Ford AutoplazaZa niski indeks? Mam Mercedesa 300E z 1991 roku. Samochód jeździ na takich oponach, jakie zalecała fabryka, czyli w rozmiarze 195/65 R 15. Jedyna różnica polega na tym, że zastosowałem opony o indeksie prędkości T, czyli do 190 km/h. Przyznaję, że np. podczas podróży do Niemiec zdarza mi się jeździć ponad 200 km/h. Czy to niebezpieczne?Paweł z WarszawyTaka jazda grozi katastrofą! Opony mają wprawdzie pewną rezerwę wytrzymałości, ale szczególnie jeśli nie są to produkty renomowanej marki, trzeba się liczyć z tym, że w końcu nie wytrzymają zbyt dużych obciążeń. Efektem może być rozerwanie opony lub np. oddzielenie się bieżnika od opony. Przy wysokiej prędkości oznacza to zawsze utratę panowania nad autem.PSTuning instalacji LPGMam samochód z wielopunktowym wtryskiem gazu IV generacji. Słyszałem, że w przypadku takiej instalacji da się tak wyregulować jej parametry, żeby auto na gazie jeździło szybciej niż na benzynie. Czy jest to rzeczywiście wykonalne? Czy są jeszcze jakieś związane z tym ryzyka? Ryszard ZawadaInstalacje gazowe IV generacji często rzeczywiście można wyregulować tak, żeby silnik uzyskiwał nieco większą moc na gazie niż przy zasilaniu benzyną. Wynika to m.in. z faktu, że sterowniki instalacji pozwalają w dużym zakresie regulować ilość wtryskiwanego paliwa. Skutkiem ubocznym takich ustawień jest jednak drastyczne pogorszenie składu spalin. W związku ze znacznym wzbogaceniem mieszanki jej niespalone resztki będą dopalały się jeszcze w układziewydechowym, co z czasem może spowodować wypalenie się katalizatora. Tego typu modyfikacje nie są też obojętne dla trwałości silnika.Sprzęgło mocniejsze od oryginalnegoLatem bardzo często używam samochodu do holowania przyczepy kempingowej lub towarowej. Po ubiegłym sezonie musiałem wymienić sprzęgło, bo oryginalne się spaliło. W tym roku już przy pierwszej próbie holowania poczułem, że nowe sprzęgło (też oryginalne) już zaczyna się ślizgać. Czy da się zamontować mocniejszą część?kangarooDo większości aut można znaleźć mocniejsze zamienniki oryginalnych sprzęgieł. Renomowani producenci oferują np. sprzęgła wzmocnione do wersji użytkowych lub przeznaczone do jazdy sportowej. Uwaga! Te wyczynowe nie nadają się zupełnie do holowania przyczep - nawet przy próbie spokojnego ruszania szarpią. Można też poszukać specjalisty, który regeneruje sprzęgła i poprosić o przygotowanie części zgodnej z potrzebami. Przed wymianą warto jednak sprawdzić, czy przyczyną spalenia poprzednich sprzęgieł nie był zły montaż lub wycieki oleju.Czy auto musi mieć kartę?Oglądałem ostatnio w komisie używane auto. Zaniepokoiło mnie jednak, gdy sprzedawca stwierdził, że nie ma do niego karty pojazdu. Samochód miał już nowe, białe tablice. Czy prawo na to pozwala?miras (mail)Kartę pojazdu muszą mieć wszystkie auta, które zostały w Polsce zarejestrowane po raz pierwszy po 1 lipca 1999 roku. Rodzaj tablic rejestracyjnych nie ma tu znaczenia - przy przerejestrowaniu wydawane są zawsze tablice według aktualnego wzoru.Auto dla majsterkowiczaZamierzam kupić nowe albo prawie nowe auto, najchętniej z silnikiem Diesla. W związku z tym, że prowadzę gospodarstwo agroturystyczne i mieszkam na wsi daleko od serwisów autoryzowanych, chciałbym, żeby podstawowe czynności obsługowe dało się wykonać samodzielnie. Myślałem o Audi TDI lub Mercedesie CDI, bo podobno są one bardzo solidne. Czy to dobry wybór?frank_t (mail)Jeżeli ktoś rzeczywiście chce samodzielnie zajmować się obsługą techniczną swojego pojazdu, to żadne nowoczesne auto, a w szczególności diesel pochodzący od renomowanego producenta, nie będzie dobrym wyborem. Samochody te są już tak skomplikowane, że często nawet do podstawowych czynności, jak wymiana oleju, klocków hamulcowych czy nawet wycieraczek(!), potrzebny jest warsztat wyposażony w specjalistyczny komputer, o innych narzędziach nie wspominając. Radzę poszukać starszego, ale dobrze utrzymanego samochodu.
Gorąca linia
Pytania na temat FordówMontaż instalacji gazowej w używanym Fordzie Focusie z silnikiem Zetec 2.0 16V.