Piszecie dużo o technice oszczędnej jazdy, a tu bez wysiłku można spalać mniej! Mam jednak pytanie - skoro olej 15W-40 ma o 50 proc. większą lepkość niż 10W-40, to czy oszczędzanie paliwa w ten sposób nie spowoduje przyspieszonego zużycia silnika? I czy to prawda, że olej 10W-30 nie nadaje się na miesiące zimowe?MotorniczyNiestety, znajomość klasyfikacji lepkościowej SAE jest bardzo mała wśród użytkowników - stąd wiele nieporozumień. Oleje wielosezonowe mają w swoim oznaczeniu klasę zimową, mówiącą o możliwości zastosowania w niskich temperaturach. Wspomniana w pytaniu klasa zimowa 15W umożliwia jazdę do -25°C, a klasa 10W jazdę do -30°C. W przypadku klasy letniej mierzona jest tzw. lepkość kinematyczna w temperaturze 100°C. Parametr ten informuje o oporach wewnętrznych oleju w temperaturze zbliżonej do temperatury roboczej (od nich zależy m.in. zapotrzebowanie silnika na paliwo) orazgrubości filmu smarnego (od którego zależy zabezpieczenie współpracujących części przed zużyciem, czyli trwałość silnika). Olej klasy SAE 30 może zapewnić oszczędność paliwa w stosunku do oleju o klasie SAE 40. W Europie olejem porównawczym, względem którego mierzy się ekonomię zużycia paliwa, jest olej 15W-40. Natomiast żadnej korzyści nie stwierdzilibyśmy w testach amerykańskich, gdzie stosuje się do porównań olej SAE 5W-30. Oleje silnikowe SAE 10W-30 są popularne na rynku amerykańskim, m.in. ze względu na przyzwyczajenia użytkowników - pierwsze stosowane tam mineralne oleje wielosezonowe miały właśnie lepkość 5W-30 i 10W-30. W Europie ze względu na ochronę środowiska (i oszczędność paliwa) w nowych samochodach osobowych coraz częściej wykorzystuje się oleje silnikowe o klasach lepkości SAE 5W-30. Natomiast w silnikach pojazdów ciężarowych oleje 5W-30 stosowane są rzadko (głównie w strefach zimnego klimatu), gdyż często korzyści z oszczędności paliwa niwelowane są przez koszty dolewek i zwiększonego zużycia współpracujących części. Dlatego w przypadku aut ciężarowych i autobusów preferowane są oleje o klasach lepkości SAE 15W-40 (mineralne) oraz 10W-40 (syntetyki i półsyntetyki).Andrzej Tippeekspert z firmy Shell PolskaZimowa jazda na gazieMam Opla Astrę 1.6 z instalacją gazową. Po uruchomieniu silnika na benzynie wszystkojest OK. Niestety, po przejechaniu 100 m i przełączeniu na gaz silnik gaśnie. Dopiero po kilkunastu minutach prób, o ile akumulator wcześniej nie "padnie", motor daje się uruchomiç ponownie. Wszyscy radzą, żeby w czasie mrozów jeździć dłużej na benzynie. Czy jest to rzeczywiście konieczne?DARONależy zastosować się do tych rad. Aby instalacja gazowa pracowała prawidłowo, płyn chłodzący w silniku musi być rozgrzany co najmniej do 40-50°C. W przeciwnym razie parownik instalacji nie jest odpowiednio ogrzany, przez co gaz nie zdąży rozprężyć się przed trafieniem do cylindrów. W rezultacie, jeśli zbyt szybko przełączy Pan auto na gaz, dochodzi do zamrożenia silnika! Można go uruchomić, dopiero gdy rozmarznie. Źle dobrany lakierOdebrałem samochód po naprawie blacharsko-lakierniczej. Niestety, pomalowane elementy miały inny odcień niż reszta nadwozia. Lakiernik stwierdził, że źle dobrano lakier (metalik). Za drugim razem wziąłem lakier z innej mieszalni, ale efekt okazał się również niezadowalający. Co zrobić, by w końcu udało się dobrać odpowiedni kolor? Arek z ŁowiczaPrawdopodobnie problemem nie jest dobór lakieru, ale... lakiernik. Używając tego samego lakieru, wprawny fachowiec jest w stanie uzyskać różne odcienie. Efekt końcowy zależy od grubości warstwy, sposobu prowadzenia pistoletu, a nawet temperatury, w której nakłada się powłokę lakierniczą.Tani remont w BMW 750i?Kupiłem okazyjnie BMW 750i (E32) z silnikiem do remontu. Słyszałem, że zastosowana w tym modelu jednostka V12 to tak naprawdę dwa połączone ze sobą sześciocylindrowe silniki BMW 325i. Ponieważ szanse na znalezienie na szrocie dwunastocylindrówki są mniejsze niż silnika do "trójki", chciałbym się dowiedzieć, czy elementy obu motorów, takie jak np. tłoki, korbowody, głowice, są rzeczywiście współzamienne?MarcinStwierdzenie, że silnik V12 to po prostu dwie połączone ze sobą jednostki 6-cylindrowe to spore uproszczenie. Obie jednostki mają zbliżone rozwiązania konstrukcyjne, ale na zamienność elementów nie ma co liczyć. Nawet jeśli części wyglądają podobnie, to zwykle mają inne parametry. Zresztą szanse na wykonanie skutecznego remontu silnika przy użyciu części ze złomowiska są znikome. Znacznie lepszym pomysłem byłaby wymiana kompletnej jednostki napędowej. Nie powinno to być aż takie trudne, bo używane silniki do BMW 750i nie są rzadkością na szrotach -problemem może być jedynie znalezienie jednostki w przyzwoitym stanie. Ale ten sam problem może wystąpić przy poszukiwaniu dobrego silnika do BMW 325i.PSSilnik ciepły, wnętrze zimneCo może być przyczyną następującej usterki: mimo że silnik jestgorący (co widać m.in. na wskaźniku temperatury), nie działa ogrzewanie wnętrza? Nawet po dłuższej jeździe w aucie jest cały czas zimno, a z nawiewów leci co najwyżej letnie powietrze.MateoPrzyczyn awarii ogrzewania może być kilka. Poszukiwania usterki warto zacząć od najprostszych czynności, czyli w tym przypadku od odpowietrzenia układu chłodzenia i ewentualnego uzupełnienia poziomu płynu (czasami, np. po wymianie płynu chłodzącego, zdarza się, że w nagrzewnicy powstaje "korek powietrzny" blokujący przepływ cieczy). Jeżeli to nie pomoże, należy sprawdzić drożność nagrzewnicy oraz działanie zaworu sterującego przepływem płynu przez układ ogrzewania. Niestety, w większości przypadków jest to zadanie trudne nawet dla profesjonalnych serwisów. Zwykle elementy układu ogrzewania ukryte są głęboko pod deską rozdzielczą i dostęp do nich jest bardzo utrudniony. Koszt robocizny może w tym przypadku znacznie przekroczyć wartość wymienianych części.PSKłopotyz tankowaniemNie lubię tankować mojego samochodu. Nie udaje się np. zablokować pistoletu do tankowania, bo co chwila "odbija", tak jakby zbiornik był już pełny. Trzeba wtedy odczekać, by po chwili nalać kolejne kilka litrów. Na niektórych stacjach zdarza się to rzadziej, na innych częściej. Co zrobić, żeby tankowało się łatwiej?Marcin z BiałegostokuPrzede wszystkim należy sprawdzić, czy drożny jest przewód odpowietrzający zbiornik paliwa. Jak w przypadku wszystkich prac przy układzie zasilania, ze względów bezpieczeństwa lepiej będzie powierzyć to serwisowi. Jeśli układ jest sprawny, prawdopodobnie będzie się Pan musiał pogodzić z przypadłością samochodu. W niektórych modelach, ze względu na skomplikowany kształt zbiornika paliwa lub jego wlewu, w czasie tankowania paliwo mocno się pieni lub rozpryskuje, i to właśnie powoduje "odbijanie" zaworu dystrybutora. W takiej sytuacji pomaga czasem zmiana pozycji pistoletu.PSUbytek płynu hamulcowegoZaniepokoił mnie niski (w okolicach "minimum") poziom płynu hamulcowego w moim aucie. Podczas przeglądu stan był właściwy, a pod samochodem nie widać wycieków. Czy płyn się zużywa?Rafał Marciniak Niewielki ubytek płynu hamulcowego to normalne zjawisko, wynikające ze zużycia okładzin hamulcowych. Czym są one cieńsze, tym więcej miejsca (np. w cylinderkach) pozostaje na płyn. Komputer nie wystarczySamodzielnie serwisuję swój samochód (Opel Vectra 2.0 z 1999 roku). Niestety, nie potrafię poradzić sobie z elektroniką, dlatego czasem muszę korzystać z pomocy warsztatu wyposażonego w komputer diagnostyczny. Ostatnio w aucie zapaliła się lampka "check engine". Komputer wykazał błąd sondy lambda. Wymieniłem sondę, ale objawy nie zniknęły. Po uruchomieniu nadal zapala się żółta kontrolka, a silnik pracuje nierówno i brak mu mocy. Czy to możliwe, by np. elektronika miała wadę, która spowodowała przepalenie się nowej sondy? Piotr Wskazań komputera diagnostycznego nie można traktować jako wyroczni. Kody błędów odnotowywane w pamięci sterownika silnika i odczytywane później przez komputer lub skaner diagnostyczny pozwalają zwykle jedynie zawęzić obszar poszukiwań usterki. Prawdopodobnie pierwsza diagnoza była niepełna, nieprecyzyjna lub błędna. Kod błędu informujący o niesprawności sondy lambda mógł wynikać zarówno z faktycznej usterki sondy, jak i np. z uszkodzenia dochodzących do niej przewodów czy nawet niesprawności sterownika silnika. Najprostszą metodą sprawdzenia działania samej sondy jest pomiar napięcia na jej przewodach podczas pracy silnika. Odczytana wartość powinna być zbliżona do 450 mV.PS
Gorąca linia
Który olej oszczędza paliwo?Wpływ oleju na zużycie paliwa. Czy oleje energooszczędne są bezpieczne dla silników?Jedno z pism motoryzacyjnych przeprowadziło test, z którego wynika, że zastosowanie odpowiedniego oleju silnikowego (10W-30 zamiast 15W-40) pozwala obniżyć zużycie paliwa o 5 proc.