Czy jest to zgodne z obowiązującym prawem?Artur z KatowicWiększość towarzystw ubezpieczeniowych nadal odmawia wypłaty tego podatku, wypłacając odszkodowanie z ubezpieczenia sprawcy wypadku. Przepisy i orzecznictwo sądu najwyższe w tym zakresie nie pozwalają jednak na takie postępowanie. Zakłady ubezpieczeń nie wypłacają podatku VAT poszkodowanym, którzy są płatnikami podatku VAT, a co za tym idzie uprawnieni są do rozliczania go. I to niezależnie od tego, czy poszkodowany chce wypłaty odszkodowania na podstawie faktury czy rozlicza szkodę kosztorysowo. Takie postępowanie nie może być kwestionowane. Problem zaczyna się jednak pojawiaćw chwili, kiedy poszkodowanym jest osobą fizyczną, która z takiego uprawnienia nie może skorzystać. Zgodnie ze znowelizowanym przepisem Ustawy o działalności ubezpieczeniowej podmiotom niebędącym podatnikami podatku od towarów i usług zakład ubezpieczeń po przedłożeniu faktury wypłaca pełne odszkodowanie obejmujące także podatek VAT. A co za tym idzie, w wypadku zapłacenia już kosztów naprawy zakład nie ma prawa odmówić wypłaty podatku VAT. Niezależnie od tego jednak całe grono osób z różnych wzglądów likwiduje szkody na podstawie kosztorysów naprawy. W takich wypadkach zakłady ubezpieczeń odmawiają wypłaty zawartego w cenach podatku od towarów i usług. Również takie działanie zakładów ubezpieczeniowych jest sprzeczne z prezentowaną przez Sąd Najwyższy linią orzecznictwa, a co za tym idzie, poszkodowany ma prawo domagać się zapłaty również podatku VAT, rozliczając szkodę nawet kosztorysowo.Zużyte czy do jazdy?Kupiłem używane opony mające jeszcze ok. 2,5 mm bieżnika. Mimo to w czasie przeglądu mechanik kazał mi je zmienić, twierdząc, że są zużyte. Czy miał rację?Andy z WrocławiaWprawdzie przepisy określają minimalną głębokość bieżnika na 1,6 mm, w praktyce to jednak zbyt mało, by zapewnić bezpieczeństwo np. w czasie jazdy po mokrej nawierzchni. Dlatego właśnie w przypadku niektórych modeli wskaźnikizużycia umieszczane na oponach (specjalneznaczki na bieżniku, pojawiające się po starciu go) informują o konieczności wymiany wcześniej. Nawet opony o głębokim bieżniku mogą nadawać się do wymiany, jeśli są np. zbyt stare, mają sparciałą gumę lub są nierównomiernie starte. PSCo popsuło pasek?Po przejechaniu niespełna 2 tys. km od wymiany nowy pasek rozrządu zerwał się. Doszło oczywiście do uszkodzenia silnika. Warsztat, który zakładał pasek, odmawia pokrycia kosztów naprawy, twierdząc, że usługa została wykonana prawidłowo, a winę ponoszą dostarczone przeze mnie części, bo nie da się niewłaściwie założyć paska. Czy rzeczywiście nie ma możliwości popełnienia błędu? Czy nowy, markowy pasek może się zerwać?Michał PikućDo rozstrzygnięcia sporu z warsztatem prawdopodobnie niezbędna będzie opinia rzeczoznawcy. Przyczyną przedwczesnego zerwania paska może być zarówno jego nieprawidłowe zamontowanie (niewłaściwe napięcie paska, błędny montaż lub pozostawienie starych rolek i napinacza, uszkodzenie paska w czasie zakładania), jak i wadliwa część. Z naszego doświadczenia wynika, że w takiej sytuacji najczęściej winęponosi warsztat, który zamontował pasek w nieodpowiedni sposób lub też zignorował usterki mogące doprowadzić do uszkodzenia go, np. wycieki oleju lub zatarte rolki.PSMieszanie olejuMój samochód, mimo że zdaniem warsztatu jest zupełnie sprawny, ma spore zapotrzebowanie na olej. Zużywa go przy dynamicznej jeździe ok. 1 l/1000 km. Muszę często dolewać oleju w trasie, a nie na wszystkich stacjach dostępny jest ten, którym zalany jest silnik. Czy mogę używać do dolewek innego oleju? Czy wolno mieszać olej mineralny z syntetykiem?Rafał z CiechanowaMieszanie różnych olejów silnikowych jest generalnie niewskazane. Można to robić tylko w sytuacjach awaryjnych, kiedy nie ma innej możliwości uzupełnienia poziomu oleju w silniku. Wprawdzie producenci często twierdzą, że ich oleje są mieszalne z innymi produktami spełniałącymi te same normy i specyfikacje, jednak nawet wtedy istnieje ryzyko, że np. nie wszystkie zastosowane dodatki uszlachetniające będą ze sobą kompatybilne. Może to skutkować pogorszeniem właściwości smarnych mieszaniny wynikającym np. ze spienienia się oleju. Nie ma przy tym znaczenia, czy chodzi o oleje mineralne czy syntetyczne, bo bazy olejowe są ze sobą mieszalne. Na wszelki wypadek warto więc możliwie szybko wymienić taką mieszaninę na właściwy olej. Subwoofer do fabrycznego radiaNie podoba mi się jakość dźwięku oferowanego przez fabryczny zestaw audio zamontowany w moim samochodzie. O ile z tonami wysokimi i średnimi nie ma żadnych problemów, to basy są bardzo słabe. Czy fabryczną instalację da się rozbudować o dodatkowy głośnik niskotonowy (tzw. subwoofer), czy muszę zmienić całe radio? Z KiełbasińskiWłaściwie każdą fabryczną instalację można uzupełnić o tubę basową (subwoofer). Najprościej da się to zrobić, stosując subwoofer aktywny, niewymagający zamontowania wzmacniacza. Podłącza się go do specjalnego wyjścia w radiu lub też do przewodów z radia do głośników. Do tuby trzeba jeszcze doprowadzić zasilanie i sygnał sterujący włączający ją razem z radiem.PSDroga instalacja do Seicento?Kupiłem prawie nowego Fiata Seicento 1.1 i chciałbym zamontować w tym samochodzie instalację gazową. Jedyny w moim mieście renomowany zakład montujący gaz proponuje mi bardzo drogą instalację z wtryskiem sekwencyjnym (ponad 3 tys. zł) i odmawia założenia prostej instalacji, jaką miałem w moim poprzednim aucie (Fiacie CC 900). Czy te auta różnią się aż tak bardzo, że to, co sprawdzało się w starszym, nie może być zasosowane w nowym?Robert MikulakMimo iż oba auta bazują na zbliżonej konstrukcji, to różnice między nimi wcale nie ograniczają się tylko do wyglądu. Ze względu m.in. na znacznie ostrzejsze normy emisji spalin, którym musi sprostać nowy model, ma on zupełnie inny układ zasilania i sterowania silnika. W związku z tym w Fiacie Seicento nie da się prawidłowozamontować najprostszej i najtańszej instalacji gazowej pierwszej generacji. W przypadku nowego auta wyposażonego w elektronicznie sterowanywtrysk paliwa, katalizator oraz układ diagnostyczny EOBD montaż instalacji wtryskowej to jedyny sensowny i w miarę bezpieczny sposób dostosowania auta do zasilania gazem. Zapewne znajdzie Pan również warsztaty proponujące tańsze rozwiązania, są one jednak albo niezgodne z przepisami, albo obarczone ryzykiem poważnych awarii.PS
Gorąca linia
Bitwa o VATCzy firmy ubezpieczeniowe mogą wypłacać odszkodowanie bez VAT?Rozbito mi samochód, nie zamierzam go jednak naprawiać. Ubezpieczyciel wypłaciłmi odszkodowanie bez VAT, mimo że jestem osobą prywatną i nie prowadzę działalności gospodarczej.