Lampka ta gaśnie, dopiero gdy silnik się nagrzeje, ale tylko jeśli na chwilę wyłączę i ponownie włączę zapłon. Poza tym skrzynia w czasie jazdy wyrzuca olej, czasem nawet mocno. Czy warto ją naprawiać? Jaki olej powinno się w niej stosować?Krzysiek K. Obawiam się, że naprawa może okazać się zbyt kosztowna. W tym modelu stosowano skrzynię o oznaczeniu AD4. Opisywane objawy mogą wynikać z niedrożności filtra oleju. Być może dopiero rozgrzany olej jest na tyle rzadki, by pod wystarczającym ciśnieniem przejść przez element filtrujący i zapewne dlatego dopiero po nagrzaniu silnika nie zapala się kontrolka. Prawdopodobnie tak silne zabrudzenie filtra wynika z tego, że coś złego dzieje się w skrzyni - wymiana na nowy niewiele pomoże. Jeśli chodzi o olej, to być może warto zastosować Dextron III, który jest nieco rzadszy.Jestem właścicielem Forda Galaxy 1.9 TDI z 2002 roku z 5-biegową przekładnią automatyczną. Jakim olejem zalana jest ta skrzynia? Po jakim przebiegu należy go wymieniać? W ASO Forda, gdzie serwisuję samochód, powiedziano, że jeśli nic się nie dzieje, to lepiej skrzyni nie dotykać. Jestem trochę zdziwiony tą odpowiedzią. Proszę o poradę.Andrzej Jarczak, Poznań Prawdopodobnie w tym serwisie nie ma nikogo, kto znałby się na skrzyniach automatycznych. We wspomnianym samochodzie znajduje się skrzynia JACTO JF 506. Fabrycznie jest ona zalewana olejem mającym wg specyfikacji firmy Volkswagen nr kat.G052990A2. Olej ten można kupić w autoryzowanych serwisach aut grupy VW. Pierwszą wymianę oleju w tej skrzyni należy wykonać przy przebiegu 70 tys. km (ok. 3,5 litra), a kolejne co 30-35 tys. km. Jerzy Łokajwww.autotransmisja.plPoznać policjantaMiałem ostatnio spotkanie z nieumundurowanym policjantem. Zamachał mi przed oczyma "blachą" z napisem POLICJA. Czy funkcjonariusz nie powinien mieć także legitymacji ze zdjęciem? Marek z ŁodziOdznaka (czyli tzw. blacha) stanowi tylko dodatek do legitymacji służbowej.I ten właśnie dokument powinien okazać nieumundurowany policjant podczas wykonywania czynności służbowych.PS Jak sprawdzić zawieszenie?W zakupionym ostatnio samochodzie pojawiają się nieprzyjemne odgłosy z zawieszenia. Chcę je usunąć, ale boję się, że jeśli pojadę do warsztatu z tak ogólnikowym zleceniem, to wymienią wszystko jak leci i zedrą ze mnie ostatnią koszulę. Jak można sprawdzić (najlepiej samodzielnie), co jest do wymiany?RafałSamodzielne zdiagnozowanie usterek zawieszenia wymaga dużego doświadczenia i umiejętności. Jeśli nie ufa Pan warsztatowi, najprostszym i tanim sposobem jest wizyta na najbliższej stacji kontroli pojazdów. Nie trzeba zlecać wykonania kompletnego przeglądu - wystarczy poprosić o sprawdzenie zawieszenia. Każda SKP musi mieć potrzebny do tego sprzęt i personel, a diagnosta nie będzie zainteresowany naciąganiem Pana na dodatkowe koszta.PSWymiana cewekMam problemy z silnikiem mojej Alfy Romeo 156 JTS. Kilka tygodni temu zaczął nierówno pracować i zapaliła się kontrolka elektroniki sterującej. W serwisie zdiagnozowano awarię cewki zapłonowej i została ona wymieniona na nową. Tydzień temu usterka się powtórzyła, warsztat odmawia jednak naprawy gwarancyjnej, twierdząc, że popsuła się inna cewka. Objawy są identyczne. Czyżby znów serwis Alfy chciał mnie na coś naciągnąć?Alfista z Krakowa Silnik tego modelu Alfy ma aż cztery cewki zapłonowe. W niesprzyjających okolicznościach może się więc okazać, że jeszcze dwa razy będzie się Pan musiał pofatygować do warsztatu z ich powodu. To, że awarie nastąpiłyjedna po drugiej, może świadczyć o tym, że wszystkie cewki pochodzą z jednej, wadliwejserii. Radzę więc rozważyć profilaktyczną wymianę wszystkich.PSWyważanie tylnych kółKupiłem komplet felg aluminiowych wraz z oponami. W warsztacie oponiarskim zmontowano je, ale tylko dwa koła, które miały iść na przód, zostaływyważone. Pracownik, którego spytałem, dlaczego nie wyważa kół na tył, stwierdził, że przy nowych oponach i tak nie ma to znaczenia, bo nawet gdyby nie były wyważone, to nie poczuję różnicy.Co na to eksperci od opon?jarek09Radzę na przyszłość korzystać z innego serwisu. Po zmontowaniu należy zawsze wyważać wszystkie koła. W samochodach o lepszych osiągach warto nawet dodatkowo doważyć koła już po założeniu na auto. Rzeczywiście, przeciętny kierowca może nie odczuć niewielkiego niewyważenia tylnych kół, jednak będzie ono miało negatywny wpływ na prowadzenie auta oraz trwałość zawieszenia i opon.PSWymiana oleju po 700 km?Mam klasyka (BMW 2002), którego używam tylko do okazjonalnych przejażdżek (w zeszłym roku przejechałem zaledwie 400 km). Od ostatniej wymiany oleju minęły niemal dwa lata, a auto pokonało tylko 700 km. Czy powinienem mimo to wymienić znowu olej? Dodam, że na opakowaniu oleju, którego używam, znajduje się informacja, że nadaje się on do użycia przez 5 lat od daty produkcji, czyli do 2009 roku! MarcinMimo niewielkiego przebiegu od poprzedniej wymiany należy wlać nowy olej! Wprawdzie oleje silnikowe rzeczywiście zachowują swoje właściwości nawet przez wiele lat, ale tylko pod warunkiem przechowywania ich w oryginalnych, szczelnie zamkniętych opakowaniach. Po wlaniu do silnika w oleju zachodzą procesy chemiczne zmieniające jego parametry - część składników utlenia się, inne wchodzą w reakcję z materiałami, z których wykonano silnik oraz z pozostałościami spalonego paliwa. Dlatego najbezpieczniej jest wymieniać olej przynajmniej raz do roku.PSSilnik po 100 tys. kmChcę kupić używane auto. Interesująca mnie Honda Civic jeździła wcześniej jako auto flotowe - ma tylko dwa lata, ale duży przebieg: ponad 100 tys. km. Czy benzynowy silnik po takim przebiegu może już wymagać poważnych napraw? Stefan z WarszawyWszystko zależy od tego, jak pojazd był użytkowany. Z naszych obserwacji wynika, że silniki benzynowe współczesnych aut po przebiegu 100 tys. km właściwie nie wykazują śladów mechanicznego zużycia. Radzę jednak dokładnie je sprawdzić. Samochody służbowe są często traktowane znacznie gorzej od prywatnych, co odbija się na ich stanie technicznym.PS
Gorąca linia
Automaty z problemamiCzy opłaca się naprawiać skrzynię w kilkunastoletnim Renault? Jaki olej jest potrzebny do "automatu" w Fordzie Galaxy?Mam problem z automatyczną skrzynią biegów w moim Renault 19 z 1995 roku. Od niedawna po uruchomieniu silnika zapala się kontrolka skrzyni biegów.