Muszę wymienić żarówkę w przednim reflektorze. Chciałbym wiedzieć, czy i jak mogę wykonać to sam, czy też jedynym ratunkiem jest pojechanie do serwisu?KamilSamodzielna wymiana żarówki w przednim reflektorze tego modelu jest możliwa do wykonania przez użytkownika, lecz wymaga pewnej sprawności manualnej i technicznej. W przypadku kiedy kierowca nie czuje się na siłach, żeby zrobić to samodzielnie, zalecamy wizytę w Autoryzowanym Serwisie Renault, gdzie doświadczony mechanik wykona tę operację sprawnie i szybko. Czynność wymiany żarówki opisana jest w instrukcji obsługi pojazdu, którą właściciel otrzymuje w momencie zakupu samochodu.W moim Scénicu grzeją się tarcze hamulcowe kół przednich i zapala się kontrolka ABS. Później zdarza się, że na chwilę, bez żadnej widocznejprzyczyny gaśnie i zapala się ponownie. Samochód był serwisowany i poza tą wadą jest sprawny. Jak usunąć opisaną usterkę?RafałJeżeli auto było dotychczas prawidłowo serwisowane, to prawdopodobnie wykonano już przegląd układu hamulcowego, oczyszczono klocki, zaciski i nie stwierdzono blokowania się elementów ciernych w zaciskach. Jeżeli tego nie zrobiono, to właśnie od tych czynności należy zacząć. Niestety, z pytania nie wynika, czy opisywane nagrzewanie się tarcz wykracza poza normę i czy występuje tylko w czasie hamowania, czy również podczas jazdy bez używania hamulców. Nie wiemy też, kiedy dochodzi do zapalania kontrolki ABS - czy dzieje się to jedynie w trakcie hamowania? Jeśli tak, to należy skontrolować elektronikę sterującą pracą ABS-u za pomocą komputera. Diagnostyka modułu ABS powinna wykazać parametry wykraczające poza normę, będące przyczyną zapalania się kontrolki. Mogą to być np. uszkodzone przewody połączeniowe, przekazujące informacje z czujników kół pojazdu do modułu ABS. Niesprawności tych elementów mają zwykle charakter eksploatacyjny i wynikają z naderwanych lub skorodowanych połączeń. Inne usterki występują rzadziej, lecz prawidłowo wykonana diagnostyka powinna doprowadzić do jednoznacznego ustalenia przyczyn niesprawności. Ze względu na to, że usterka dotyczy układu hamulcowego, który ma decydujące znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy, radzę powierzyć diagnostykę i naprawę uszkodzeń profesjonalnemu serwisowi samochodowemu, dysponującemu odpowiednim sprzętem oraz wykwalifikowanymi mechanikami.Krzysztof Kotarba specjalista z firmy RenaultDo czego służy EGR?Rozglądam się za jakimś ciekawym autem używanym. Oglądałem m.in. ładną Astrę, ale mechanik odradził mi ten konkretny egzemplarz, mówiąc, że jest to wersja z EGR-em, który się w tym modelu psuje. Co to jest EGR i czy rzeczywiście wyposażone w niego auta są gorsze?MaciekEGR (Exhaust Gas Recirculation) to układ recyrkulacji spalin. Urządzenie to kieruje część spalin z powrotem do układu dolotowego silnika. Dzięki temu temperatura spalania jest niższa, a silnik przy małym obciążeniu emituje m.in. mniej szkodliwych tlenków azotu. W przypadku wielu aut, w tym również niektórych Opli, rzeczywiście mogą występować awarie zaworu EGR. Ograniczanie się przy wyborze samochodu wyłącznie do modeli bez EGR może jednak okazać się bardzo trudne, bo tego typu rozwiązania znajdziemy w większości nowoczesnych aut. Na awaryjność układów EGR wpływ może mieć jakość tankowanego paliwa oraz stan samego silnika.Mycie auta na mrozieCzy można korzystać z myjni automatycznych podczas mrozów? Czy gorąca woda nie spowoduje pęknięcia szyby albo innych nieprzyjemnych konsekwencji?marek z kielcWłaściwie wszystkie myjnie automatyczne są zamykane, gdy jest za zimno, by z nich korzystać. Przy temperaturach nieznacznie poniżej zera nie ma przeciwwskazań do mycia aut. Należy się jedynie upewnić, że zamki w drzwiach mają sprawne przesłonki blokujące dostęp wody do wnętrza, a po wyjeździe z myjni trzeba dokładnie osuszyć i zakonserwować uszczelki drzwi i klap. W przeciwnym wypadku następnego dnia może okazać się, że nie będziemy mogli wejść do auta. Wilgoć w instalacji elektrycznejMam kłopoty z instalacją elektryczną mojego auta. Co chwila coś w niej nie działa, zwykle problem wynika z zaśniedziałych styków w wiązce wewnątrz auta pod deską rozdzielczą. Czy jest jakiś sposób, żeby osuszyć samochód i zabezpieczyć styki? RaffPrzede wszystkim radzę dokładnie sprawdzić, którędy woda dostaje się do wnętrza samochodu. Jeśli auto nie jest "popowodziowe", to prawdopodobnie powodem zawilgocenia jest uszkodzona uszczelka przedniej szyby lub sparciałe albo źle zamontowane gumowe "przelotki" między kabiną a komorą silnika. Nieszczelności najłatwiej zlokalizować bezpośrednio po wizycie w myjni automatycznej lub po dłuższej jeździe podczas deszczu. Śladów wody należy szukać pod plastikami deski rozdzielczej oraz pod dywanikami. Żeby uniknąć problemów w przyszłości, po usunięciu przecieków należy osuszyć wilgotne miejsca przy użyciu sprężonego powietrza, usunąć ślady korozji ze styków na złączach i zabezpieczyć je za pomocą odpowiednich preparatów lub po prostu oleju penetrującego w spreju.PSMandat nie tylko za prędkośćSłyszałem, że niektóre fotoradary używane są nie tylko do kontroli prędkości, ale też do wychwytywania innych przewinień, takich jak np. jazda bez pasów. Czy to prawda? Czy prawo pozwala na takie wykorzystywanie tych urządzeń?Karol z WrocławiaW przepisach fotoradaryokreślane są jako "urządzenia samoczynnie ujawniające i rejestrujące naruszenia przepisów ruchu drogowego". Mogą więcsłużyć do rejestrowania różnych typów wykroczeń, a nawet przestępstw drogowych. Na podstawie zdjęć z takich urządzeń nakładane są kary - m.in. właśnie za jazdę bez pasów lub świateł, za złamanie zakazu ruchu czy naruszenie przepisów dotyczących wyprzedzania.PSGłowica nie lubi gazu?Czy to możliwe, żeby po przejechaniu 20 tys. km na gazie doszło do zniszczenia głowicy? Tak twierdzi serwis, który zwala winę na prostą instalację gazową. Gazownik nie chce przyjąć reklamacji, bo jego zdaniem instalacja - choć prosta (tzn. bez komputera) - była założona dobrze. W dodatku od jej zamontowania minęły już prawie trzy lata. Co robić?Kazik z poznania Przede wszystkim przy tak małych przebiegach rocznych po naprawie głowicy radzę nie montować już więcej instalacji gazowej, bo zamiast oszczędności będzie Pan miał znowu tylko kłopoty. W przypadku nieprawidłowowyregulowanej instalacji do awarii głowicy może dojść już po przejechaniu kilkuset kilometrów.PSPęknięcia bieżnika "zimówki"Na moich kilkuletnich "zimówkach" zauważyłem niewielkie pęknięcia na kostkach bieżnika, ale nie wystają z nich żadne druty ani sznurki, a sam bieżnik ma jeszcze kilka milimetrów głębokości. Czy mogę na takich oponach dojeździć do końca sezonu?Piotr CiechowskiPęknięcia gumy bieżnika mogą być spowodowane brutalną eksploatacją albo zestarzeniem się gumy. W pierwszym przypadku, jeżeli uszkodzenia na powierzchni opony widać już gołym okiem, to pod spodem spustoszenia w konstrukcji nośnej opony mogą być jeszcze większe. Jeśli guma popękała ze starości, to niezależnie od głębokości bieżnika opona taka nie zapewni na śniegu odpowiedniej trakcji. Radzimy wymienić ogumienie już teraz - czekanie do momentu, aż z opon zaczną wystawać druty, może skończyć się tragicznie.PS
Gorąca linia
Obsługa aut marki RenaultSamodzielna wymiana żarówek w przednich reflektorach Mégane. Problemy z układem hamulcowym i ABS-em w Renault ScénicuMam Renault Mégane z 2003 r.