W plastikowym kolektorze robią jakąś klapkę i to niby ma załatwić problem wystrzałów. U nich koszt włoskiej instalacji sekwencyjnej to około 4800 zł. Mechanik w moim mieście poleca sekwencyjną za 3800 zł, ale nie pamiętam jaką, na pewno nie tę włoską z ASO. Ostatnio słyszę coś o instalacji na gaz ziemny, ale podobno jest droga i chyba trzeba mieć dom, żeby się podłączyć.bodzio1301W autach wyposażonych w plastikowy kolektor dolotowy jedynym rozsądnym rozwiązaniem jest montaż "sekwencji". Koszty naprawy uszkodzonego kolektora będą większe niż różnica w kosztach montażu instalacji II generacji i sekwencji. Jeśli zaś chodzi o instalacje na gaz ziemny, to w przypadku tak małego auta, jak Punto II, montaż jest właściwie niemożliwy, ponieważ zbiorniki na gaz ziemny zajmują dużo miejsca.OlejdosprężarkiMam Corsę 1.2 16V 2000 r. z "klimą" i nie wiem jak smarować kompresor? Gdzie dolewa się oleju - do sprężarki czy do obiegu "klimy?"speniek Nie ma możliwości samodzielnego uzupełnienia oleju smarującego sprężarkę klimatyzacji. Jedynym sposobem jego uzupełnienia jest wizyta w serwisie zajmującym się klimatyzacjami, ponieważ olej wtłacza się wraz z czynnikiem chłodzącym. W BMW szarpie skrzyniaDolewałem do mojej skrzyni oleju Mobil 320 Dextron 3. Musiałem uzupełnić olej, ponieważ wiatrak chłodnicy uszkodził węża wychodzącego z dołu chłodnicy oleju skrzyni biegów i wylało się z niej trochę oleju. Na skutek awarii skrzynia nie pracowała na niskich obrotach. Pouzupełnieniu oleju w przekładni - weszło ponad 4 litry- auto normalnie jeździło, skrzynia pracowała prawidłowo, ale jedynie do momentu osiągnięcia przez nią temperatury roboczej. Następnie po nagrzaniu przestaje przenosić napęd i przełącza się na tryb awaryjny. Po krótkim postoju znowu działa prawidłowo, ale jedynie do osiągnięcia przez silnik 90 stopni Celsjusza. Natomiast przy zwalnianiu i ponownym dodawaniu gazu skrzynia działa z opóźnieniami i już nie ma takiej płynnej jazdy, jak przed wyciekiem oleju ze skrzyni. Co może być przyczyną? Dodam, że przekładnia ma czarną tabliczkę.Ludwik KPrzyczyna tkwi w uprzednim ubytku oleju. Przy tak dużym niedoborze, ok. 4 litrów, prawdopodobnie wystąpił problem z pompą. Gdy olej jest gęsty, to znaczy zimny, bez problemu przenosi napęd. Po nagrzaniu skrzyni występują duże ubytki ciśnienia. To dość typowe objawy. Bez rozebrania skrzyni nie da się jej naprawić.Jerzy Łokaj, z firmy Autotransmisja"Automat" przypadkowo zmienia biegi i szarpieMam BMW 520 z roku 1995. Mój problem ze skrzynią polega na tym, że podczas ostatniej zmiany biegów wyrzuca mi raz na niższy, potem na wyższy. Co może być przyczyną takiej usterki? Jeżeli chodzi o pierwsze biegi, to wszystko jest w porządku. Nie wiem również, jak sprawdzić poziom oleju w skrzyni? Nie mogę nawet znaleźć bagnetu.sebaTo wrzucanie, o którym Pan pisze - raz na mniejszy, a potem na wyższy bieg - najprawdopodobniej sygnalizuje zapinanie oraz rozpinanie sprzęgła w przekładni hydrokinetycznej. W tej sytuacji przy ok. 2000 obr./min byłyby skoki obrotów rzędu 150-200 obr./min. Ta skrzynia nie ma bagnetu i jest zalewana do przelania na pracującym silniku. Może Pan jedynie dolewać oleju, aż zacznie się przelewać nadmiar. Korek spustowo-wlewowy znajduje się w misce oleju. Tę czynność można wykonać, dysponując kanałem lub podnośnikiem, w tym czasie silnik musi pracować.Jerzy Łokaj, z firmy AutotransmisjaLampy "angel eye"Zastanawiam sie właśnie nad zmianą w oświetleniu auta, a nie chciałbym w ten sposób stracić dowodu ani zyskać innych problemów. Szukam prawidłowego oświetlenia i zależy mi też na tym, aby nie oślepiać innych kierujących. Z tego, co się dowiedziałem, nie ma możliwości zamontowania ksenonów w aucie, jak również niezgodne z przepisami są żarówki ksenonowe. Dopuszczalne są jedynie żarówki renomowanych firm z serii blue. Czy w związku z tym mogę zamontować lampy akcesoryjne homologowane w Europie z "ringami", tzw. angel eye?AdrianJeśli lampy akcesoryjne są homologowane w jakimkolwiek kraju Unii Europejskiej, to teoretycznie są zgodne z obowiązującym w naszym kraju prawem i można zamontować je w aucie. Jednak często okazuje się, iż ich jedyna zaleta to efektowny wygląd, a gorzej jest z wydajnością świetlną, która często jest niższa niż w przypadku fabrycznych reflektorów. Jeśli zdecyduje się Pan na tę modyfikację, to proszę brać pod uwagę jedynie produkty uznanych marek.Samochód zarejestrowany za granicąMam auto na angielskich numerach zarejestrowane na siebie. Czy mogę wykupić OC w polskiej firmie ubezpieczeniowej i czy będę mógł jeździć na tym OC w Polsce?czytelnikZgodnie z art. 27 pkt 1 ust. 3 Ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych umowę ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych zarejestrowanych za granicą można zawrzeć na czas krótszy niż 12 miesięcy. Jest to umowa ubezpieczenia krótkoterminowego. Uprawnia ona do poruszania się takim pojazdem po drogach w Polsce. Jerzy Bieda, Inter Partner Assistance Polska S.A.Odszkodowanie bez VAT-uW marcu tego roku miałem kolizję. Firma ubezpieczeniowa sprawcy dokonała oględzin auta i wypłaciła odszkodowanie tzw. do ręki. Z tym że kwota, na jaką wyceniono szkody i jaką wypłacono, była kwotą netto. Moje pytanie brzmi: czy mogę ubiegać się o wyrównanie w wysokości VAT-u i na jakiej podstawie? Dodam, że nie prowadzę działalności gospodarczej.Michał Faucz Z Pana listu wynika, że likwidował Pan szkodę z ubezpieczenia OC sprawcy zdarzenia. W takim przypadku zgodnie z uchwałą Sądu Najwyższego z dnia 17 maja 2007 r. (sygn. III CZP 150/06), nawet gdy nie dokumentuje Pan przeprowadzonej naprawy swojego samochodu fakturami i zakład ubezpieczeń wypłaca należne odszkodowanie z tzw. wyceny czy też, jak Pan to ujął, "do ręki", musi ono zawierać podatek VAT. Zatem może się Pan ubiegać o dopłatę należnego podatku VAT do wcześniej wyliczonej wysokości odszkodowania metodą kosztorysową. Skargę związaną z nieuwzględnieniem podatku VAT w wysokości naliczonego odszkodowania można skierować do zarządu właściwego zakładu ubezpieczeń bądź też do Komisji Nadzoru Finansowego listownie na adres: pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa lub na adres mailowy: dok@knf.gov.plJerzy Bieda, Inter Partner Assistance Polska S.A.Zamiennik czujnika ABSCzy mogę w Toyocie Carinie E 1.6 16V z 95 r. zastąpić lewy przedniczujnik ABS-u innym czujnikiem, powiedzmy z Corolli lub Avensisa albo jakiegoś innego auta wyprodukowanego przez Toyotę?brunetka003W przypadku tego modelu nie ma zamienników czujnika układu ABS. Do tego auta pasują jedynie czujniki stosowane w Toyocie Carinie E. Jeśli zależy Pani na niskiej cenie tej części, to warto poszukać jej na aukcjach internetowych.
Gorąca linia
Jaki gaz do Punto II?Jaka jest najlepsza instalacja gazowa do Punto II 8V z 2002 r.? W autoryzowanym warsztacie proponują II generację za 2800 zł.