in. ze skłonności do awarii głowic. Najczęściej olej przedostaje się do silnika na skutek uszkodzenia uszczelki pod głowicą lub pęknięcia głowicy. Żadnej z tych usterek nie da się prawidłowo naprawić w warunkach polowych. Głowicę trzeba zdemontować, sprawdzić, w razie potrzeby zregenerować. Nawet wymiana samej uszczelki nie jest prosta - trzeba w tym celu splanować głowicę i dokładnie przestrzegać zalecanych momentów dokręcania śrub. Próby prowizoryczego podratowania silnika za pomocą cudownych środków grożą tym, że silnik zostanie zniszczony. Radzę sprawdzić, czy poza olejem w układzie chłodzenia nie ma śladów płynu chłodniczego w oleju silnikowym - takie zjawisko z dużym prawdopodobieństwem świadczy o awarii głowicy. Typowe objawy to biała maź (emulsja płynu chłodniczego z olejem) na bagnecie i pod korkiem wlewu oleju. Płukanie układu chłodzenia polega na wielokrotnej wymianie wody w układzie z dodatkiem specjalnego środka rozpuszczającego tłuszcze, ale takiego, który się nie pieni. Jacek ChojnackiChojnacki Motor SystemHamownia kłamie?Ostatnio po raz kolejny testowaliście jakiś dodatek mający zmniejszyć zużycie paliwa i poprawić osiągi samochodu. Z wiadomym wynikiem - produkt nie zadziałał. Na jednym z forów internetowych czytałem, że zastosowano złą metodę badań. Podobno test na hamowni nie ma sensu, bo nie odzwierciedla rzeczywistych warunków eksploatacji. Zdaniem jednego z forumowiczów można tak zbadać tylko moc maksymalną, z której i tak w normalnych warunkach się nie korzysta. Jak jest naprawdę? Paweł z KrakowaHamownia jest urządzeniem pozwalającym na sprawdzenie w sposób powtarzalny nie tylko mocy maksymalnej, ale także pełnej charakterystyki przebiegu krzywych mocy i momentu obrotowego w różnych warunkach pracy silnika. Dzięki temu doskonale nadaje się do sprawdzania produktów, które rzekomo mają polepszać efektywność procesów spalania. Jeżeli z jakiegoś powodu silnik pracuje wydajniej, to z pewnością znajdzie to odbicie w pomiarach na hamowni. Zarzuty dotyczące metodologii pomiarów powtarzają się regularnie przy wszystkich testach urządzeń i rozwiązań, których skuteczności nie da się udowodnić naukowo.PSNa podwójnym gazieMam samochód z prostą instalacją gazową. Czy da się ją zmodyfikować w taki sposób, żeby samochód mógł pracować jednocześnie na gazie i na benzynie. Chodzi mi o chwilową poprawę osiągów dzięki dostarczeniu do silnika większej dawki paliwa np. w czasie wyprzedzania.robotic (mail)Samo dostarczenie większej ilości paliwa nie spowoduje wzrostu mocy i poprawy osiągów. Silnik nie będzie w stanie zassaćwystarczająco dużej ilości powietrza potrzebnego do spalenia dodatkowej dawki gazu i benzyny. Efekt będzie odwrotny do oczekiwanego. Silnik zaleje się i zamiast przyspieszać, może nawet zgasnąć. Niespalone resztki paliwa dostaną się do układu wydechowego. Jeżeli dojdzie tam do ich zapłonu, to wybuch może zniszczyć nie tylko wydech samochodu, ale również inne jego elementy. Do takiego zjawiska dochodzi czasami nie na skutek przeróbek, ale w wyniku awarii zaworów odcinających gaz przy zasilaniu benzyną i odwrotnie.PSInny rozmiar kółCzy montaż opon o niższym profilu poprawi zachowanie samochodu na drodze?Niedawno kupiłem Hondę Civic z 2002 r. Auto to jest zdecydowanie za miękkie i ma tendencję do "kładzenia się" w zakrętach. Ponieważ z rezerwą podchodzę do przeróbek zawieszenia, zastanawiam się, czy zamiana firmowych opon 185/70 R14 na 195/60 R15 może poprawić prowadzenie w zakrętach. Czy taka zmiana nie wpłynie niekorzystnie na działanie układu ABS?DziadekSugerowana przez Pana zmiana rozmiaru opon powinna spowodować, że samochód będzie mniej podatny na działanie siły odśrodkowej. Opony o niższym profilu lepiej trzymają w zakrętach. Powinny też poprawić się precyzja prowadzenia i reakcje na ruchy kierownicą. W tym modelu Hondy Civic oba rozmiary są homologowane fabrycznie i uchodzą za współwymienne ze względu na bardzo zbliżony obwód zewnętrzny koła. Oczywiście nie zapominajmy o konieczności wymiany felg na większe, 15 calowe. W tym przypadku zmiana kół nie będzie miała żadnego wpływu na działanie układu ABS. Przed podjęciem decyzji o wymianie opon i felg radzę jednak dokładnie sprawdzić zawieszenie. Nie chodzi tu o żaden tuning i inne dyskusyjne przeróbki, ale o skontrolowanie działania m.in. amortyzatorów. Niesprawne, zużyte elementy tłumiące mogą powodować wrażenie nadmiernej miękkości zawieszenia oraz wspomniane "kładzenie się" samochodu w zakrętach.Robert Puchaławww.motoricus.plBez karty tylko laweta?W czasie przeprowadzki straciłem obie karty (kluczyki elektroniczne) do mojego Renault Mégane. Czy jest jakaś metoda awaryjnego otwarcia i uruchomienia takiego samochodu? Jak zdobyć nowe karty?Robert BieśProcedury awaryjnego otwierania i uruchamiania aut są poufne - informowanie o nich w gazecie mogłoby tylko ułatwić zadanie złodziejom. Jedynym sposobem zdobycia nowych kart jest zamówienie ich u producenta. W tym celu musi się Pan zgłosić do autoryzowanego warsztatu Renault z dokumentami samochodu. Niestety, procedura jest długotrwała - karty są wytwarzane na zamówienie do konkretnego pojazdu. Trwa to ok. dwóch tygodni. Do tego momentu jedynym sposobem przemieszczenia auta jest laweta.PSMasz problem?Zadaj pytanie przez internetPytaj!Tylko na naszych stronach internetowych masz możliwość zadawania pytań najlepszym ekspertom z różnych dziedzin związanych z motoryzacją. Wystarczy wejść na stronę www.auto-swiat.pl/porady-ekspertow i kliknąć link "wyślij swoje zapytanie do eksperta". Pokaże się wtedy formularz, w którym należy wybrać dział i wpisać treść pytania. Zostanie ono automatycznie skierowane do właściwego specjalisty. Eksperci motoryzacyjni do Twojej dyspozycji!Szukaj!Być może informacje, które Cię interesują, są już wśród odpowiedzi wcześniej udzielonych przez ekspertów. Można je przeglądać na stronie www.auto-swiat/porady-ekspertow po wskazaniu jednej z kategorii. Wybór jest duży: car audio, osiągi/dane techniczne, akumulatory/instalacje elektryczne, instalacje gazowe, kosmetyka i pielęgnacja, ogumienie i felgi, paliwa, oleje i płyny eksploatacyjne, porady prawne, technika jazdy, warsztat, zabezpieczenia. W przeciwieństwie do wielu innych serwisów korzystanie z naszej strony jest bezpłatne.Wielka księgaMasz pytania związane z autem i jego eksploatacją? Odpowiedzi na nie czekają na Ciebie w najbliższym kiosku. Wystarczy sięgnąć po "Wielką księgę porad" "Auto Świata". Na 200 stronach zamieściliśmy mnóstwo porad ułatwiających codzienną eksploatację samochodu, pomagających w jego naprawach, a także pozwalających na uniknięcie wielu pułapek czyhających na kierowców. Jeżeli masz problem ze znalezieniem "Wielkiej księgi porad" w kioskach, prosimy o kontakt z Działem prenumeraty i egzemplarzy archiwalnych pod nr. tel. (022) 232 15 17 lub fax (022) 323 55 41.
Gorąca linia
Skąd olej w chłodnicyJak usunąć olej z płynu chłodniczego? Czy da się prowizorycznie usunąć wycieki oleju do układu chłodzenia?Jak mogę w silniku BMW 735i w warunkach polowych, na obczyźnie pozbyć się oleju z układu chłodzenia? Co najlepiej dodać do wypłukania układu chłodzenia? Jeżeli okażesię, że olej przedostaje się do układu, to czy jest szansa, żeby jakimś dodatkiem do silnika lub do płynu chłodniczego uszczelnić ten wyciek na tyle, żeby umożliwić przejazd 500 km do najbliższego warsztatu mieszczącego się w Polsce?Zygmunt CzubanowskiJeśli jest to znacząca ilość oleju w układzie chłodzenia, to usunięcie skutku bez zainteresowania się przyczyną nie gwarantuje bezpiecznego przejechania 500 km. Silnik posiadanego przez Pana modelu samochodu jest wśród mechaników znany m.