wartości mojego samochodu i stwierdzono szkodę całkowitą, proponując wypłacenie różnicy między wartością rynkową samochodu w dniu wypadku a wartością pozostałości. Czy mam prawo nie zgodzić się na takie rozwiązanie? Nie mogę również otrzymać do tej pory informacji o ogólnych warunkach ubezpieczenia OC. Po lekturze artykułu w "Auto Świecie" nr 4/07 "Kosztowny pośpiech" rozumiem, że na mocy ustawy o ubezpieczeniach OC mam prawo domagać się wypłaty 100 proc. wartości samochodu w dniu zdarzenia. Kiedy w przypadku likwidacji szkody z OC sprawcy ubezpieczyciel może uznać szkodę całkowitą?Barbara LetachowiczPolskie prawo nie podaje definicjitzw. szkody całkowitej. Towarzystwa ubezpieczeniowe używają tego terminu we wszystkichprzypadkach, gdy koszt naprawy uszkodzonego pojazdu jest ekonomicznie nieuzasadniony. Wyliczenie progu opłacalności naprawy, a więc stwierdzenie tym samym czy szkoda jest całkowita, jest inne w zależności od rodzaju ubezpieczenia, z którego likwidowana jest szkoda. W ubezpieczeniu AC próg opłacalności naprawy pojazdu ustalony jest na poziomie wskazanym w OWU (Ogólne Warunki Ubezpieczenia). Natomiast w ubezpieczeniu obowiązkowym OC było to przedmiotem sporów, na tle których zostało ukształtowane orzecznictwo sądowe stwierdzające, że nieopłacalność naprawy pojazdu będąca przesłanką wystąpienia szkody całkowitej ma miejsce, kiedy jej koszt przekracza wartość pojazdu sprzed wypadku. Potwierdził to Sąd Najwyższy w orzeczeniu z dnia 12 stycznia 2006 r. (sygn. akt III CZP 76/05 ). Ponieważ zgłosiła Pani szkodę z ubezpieczenia OC sprawcy, ma Pani pełne prawo do naprawy pojazdu do jego wartości rynkowej sprzed szkody. Tak więc w tym przypadku uzasadnienie powstania szkody całkowitej faktem, iż koszt naprawy przekracza 70 proc. wartości pojazdu jest niezgodne z prawem. Towarzystwo ubezpieczeniowe mogłoby rozliczyć szkodę Pani samochodu jako tzw. całkowitą tylko wówczas, gdyby koszt naprawy pojazdu przekroczył 100 proc. jego wartości przed szkodą, zgodnie z art. 363§1 kodeksu cywilnego, który stanowi, że "gdyby przywrócenie stanu poprzedniego było niemożliwe, albo gdyby pociągało za sobą dla zobowiązanego nadmierne trudności lub koszty, roszczenie poszkodowanego ogranicza się do świadczenia w pieniądzu." Towarzystwo ubezpieczeniowe wypłaciłoby odszkodowanie w wysokości będącej różnicą pomiędzy wartością rynkową pojazdu przed szkodą a jego pozostałości po szkodzie. Nie jest prawidłowe również, że pracownik ubezpieczyciela nie poinformował Pani o ustalonej wartości rynkowej pojazdu. Każde towarzystwo ubezpieczeniowe jest zobligowane do udzielenia klientom informacji na temat zasad likwidacji szkód. OWU OC zawiera Ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz.U. z dnia 16 lipca 2003 r. ). Jest ona dostępna m.in. w internecie.JERZY BIEDAInter Partner Assistance Polska S.A.Miałem spięcie i... Gdy wymieniałem radio w aucie, na chwilę zetknąłem kabelki plus i minus, robiąc małe spięcie. Potem zauważyłem, że nie świeci kilka lampek, światła awaryjne i nie działa zegarek. Wymieniłem bezpiecznik, ale nadal nie działają. Co może być przyczyną, skoro bezpiecznik jest dobry? andrew99122Płaci Pan za podstawowy błąd: nigdy nie wprowadza się modyfikacji w instalacji elektrycznej przy podłączonym akumulatorze. Pomoc na odległość w tym przypadku jest niemożliwa. Jeśli wymiana bezpiecznika nie pomogła, to przyczyn może być wiele. Proszę sprawdzić poprawność połączeń wiązki prowadzącej do radia, jeśli jest ok, to pozostaje jedynie wizyta w warsztacie.RRBateriaMam Astrę II 2.0 DTi. Czy mogę sam wymienić akumulator?BenJeśli auto nie jest wyposażone w kodowane urządzenia, to - o ile podczas wymiany akumulatora nie pomyli pan zacisków - nie powinno być żadnych problemów. Komputer sterujący silnikiem nie zmieni żadnych ustawień. Jeśli auto jest wyposażone w autoalarm, warto przełączyć go na tryb serwisowy. Zalecana przez producenta pojemność akumulatora wynosi 75 Ah.RRCzy wymienić?Mam 5-letni akumulator Centra 40 Ah w Oplu Astrze I. Jeszcze mnie nie zawiódł, ale mam pytanie odnośnie napięcia na biegunach baterii: po nocnym postoju wynosiło 12,09 V, a po ok. 2 minutach pracy silnika wzrosło do 12,8 V. Podczas pracy silnika wahało się w granicach 14,20-14,31 V. Czy takie napięcie jest prawidłowe ?Mr. TNapięcie w sprawnym akumulatorze powinno wynosić ok. 12,6 V. Wniosek nasuwa się sam: napięcie jest za małe - zbliża się czas wymiany akumulatora. RRŻarówkiNiedawno opisaliście żarówki Philipsa, które świecą biało-niebieskim światłem i dają nawet o 50 proc. więcej światła. Skąd się bierze większa ilość światła? Czy powodem jest cieńsze włókno żarnika i wyższa temperatura żarówki? Czy mogę zastosować te żarówki w mojej Kii Rio, i czy wyższa temperatura pracy takiej żarówki nie odkształci reflektorów?Gregor7510Żarówki, o których Pan pisze, dają więcej światła, ponieważ wyposażono je we włókna o innej konstrukcji i właśnie z tego powodu świecą one lepiej. Nie ma żadnych przeciwwskazań do stosowania ich w Pańskim samochodzie.RRColt z LPG stracił mocPrzy wyprzedzaniu przy prędkości ok. 120 km/h auto straciło moc. Parę razy strzeliło, przełączyłem silnik na benzynę. Od tej pory auto jest słabe. Przy wciśnięciu gazu sytuacja powtarza się, znów silnik "kicha" i jest słabszy. Instalacja ma ok. 3 lata, i nie pamiętam, jakiej jest firmy. Co z tym zrobić? lukaszTrzeba pozbyć się przyczyny strzałów. Wymiany wymagają świece oraz przewody wysokiego napięcia. Trzeba wykonać gruntowny przegląd instalacji LPG. Jednak te czynności usuną jedynie przyczynę strzałów. Jeśli auto dalej nie będzie miało odpowiednich osiągów,można podejrzewać uszkodzenie przepływomierza spowodowane "strzałem". Wersja pesymistyczna to uszkodzenie także kolektora ssącego lub obudowy filtra powietrza. W tym przypadku naprawa będzie kosztowna. RRGłośniki do Opla CorsyW mojej Corsie chcę wymienić głośniki na jakieś lepsze. Jakie będą pasować? Corsa B jest fabrycznie wyposażona w głośniki o nietypowej średnicy 155 mm, jednak po zastosowaniu specjalnych adapterów bez problemu zamontujemy modele o średnicy 165 mm. Godne uwagi są zestawy dwudrożne, obecnie modele znanych marek są dostępne w cenie od 349 zł.RRMigające kontrolkiPo wyłączeniu zapłonu i wyjęciu kluczyka w Clio II z 1998 r. czasami żarzy się kontrolka oleju, a także zdarza się, że kontrolka od paliwa lub obie mrugają wraz z odgłosem przekaźnika pod deską rozdzielczą. Objawy ustępują po wciśnięciu hamulca lub włączeniu biegu wstecznego. Co może być przyczyną tego zjawiska?GrzesiekPrzyczyną jest usterka instalacji elektrycznej, jednak trudno powiedzieć dokładnie, co się stało. Konieczna będzie wizyta w serwisie, gdzie miejsce zwarcia zostanie zlokalizowane i usunięte.RRDlaczego gaśnie?Mam Renault Scénica 1.6 z 1997 roku z instalacją LPG. Od dłuższego czasu borykam się z problemem: przy rozruchu na benzynie silnik odpala za pierwszym razem, ale po przejechaniu kilku kilometrów, gdy silnik jest jeszcze zimny, ssanie przestaje działać, spadają obroty i silnik gaśnie. Na benzynie i na gazie jest tak samo. Gdy silnik jestrozgrzany, pracuje bez zarzutu. Wymieniłem m.in. silniczek krokowy, przewody zapłonowe i świece, a także filtr powietrza i nic się nie zmieniło. Co może być przyczyną? DarekMontaż instalacji gazowej niewykonywanej przez producenta wiąże się z modyfikacją układu zasilania silnika oraz ingerencją w instalację elektryczną. Częstym przypadkiem jest utrata szczelności kolektora ssącego, co w efekcie może powodować zarówno gaśnięcie, jak też nierówne obroty biegu jałowego. Powyższe objawy najczęściej występują na zimnym silniku (bardziej krytyczne i przejściowe parametry pracy). Oczywiście kontrola układu regulacji wolnych obrotów jest jak najbardziej celowa, lecz musi to być prawdziwa diagnostyka, a nie próbna wymiana silniczka krokowego.Krzysztof kotarbaRenault Polska
Gorąca linia
Kiedy występuje szkoda całkowita?ááDo towarzystwa ubezpieczeniowego kierowcy, który swoim autem wjechał w tył mojego samochodu, zgłosiłam szkodę (pokrywaną z OC sprawcy). Po wstępnej wycenie określono, że koszt naprawy przekracza 70 proc.