Moim zdaniem, warto jednak przed zawarciem umowy sprawdzić wiarygodność i kondycję finansową wybranego przez nas ubezpieczyciela. Należy pamiętać, że zgodnie z przepisami ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych (m.in. OC komunikacyjne) umowa ubezpieczenia ulega rozwiązaniu z upływem 3 miesięcy od dnia ogłoszenia upadłości zakładu ubezpieczeń. Tym, co powinno wzbudzać podejrzenia u klienta, jest np. podejrzanie niska cena polisy. Może ona oznaczać, że zakład ubezpieczeń oferując taki produkt skalkulował go na poziomie niegwarantującym pokrycia wszystkich ewentualnych zobowiązań, które mogą wyniknąć z zawartych umów. To z kolei może spowodować, że taka firma ubezpieczeniowa w przyszłości może mieć problemy finansowe, z zagrożeniem upadłością włącznie. Co to oznacza dla klienta? W momencie rozwiązania umowy ubezpieczeniowej w związku z upadłością ubezpieczyciela, będziemy zobowiązani do zawarcia następnej umowy ubezpieczenia OC. Kupując np. polisę na 12 miesięcy, już po 6 będziemy musieli nabyć następną polisę na cały rok. Czyli podejrzanie okazyjna polisa może okazać się w efekcie bardzo droga. Jest kilka sposobów na sprawdzenie kondycji finansowej ubezpieczyciela. Najbardziej wiarygodne jest uzyskanie informacji w instytucji, która nadzoruje rynek ubezpieczeń, czyli Komisji Nadzoru Finansowego (KNF). Każdy zakład ubezpieczeń, który prowadzi działalność w Polsce ma obowiązek raportowania co kwartał informacji finansowych do KNF (dawniej Komisja Nadzoru Ubezpieczeń i Funduszy Emerytalnych). Jedną z przydatnych informacji są dane o pokryciu rezerw techniczno ubezpieczeniowych aktywami. Oczywiście, można także zapytać o to ubezpieczyciela bezpośrednio i uzyskać jeszcze dodatkowe informacje finansowe, takie jak wynik finansowy czy też wskaźnik stopnia pokrycia marginesu wypłacalności. Często też prasa ekonomiczna oraz dzienniki ogólnopolskie publikują rankingi ubezpieczycieli. Wszystkie niezbędnedanesą też udostępniane na stronach internetowych firm ubezpieczeniowych lub portalach zajmujących się tematyką ekonomiczną i ubezpieczeniową. Jacek Mieczkowskiekspert z firmy BenefiaTrwałość oponChcę już teraz zamontować w samochodzie opony letnie. Robię małe przebiegi, więc jest to jeszcze ogumienie, które dostałem przy zakupie wraz z nowym samochodem. Było to 7 lat temu. Opony w tym czasie przejechały zaledwie 30 tys. km i nie widać na nich żadnego zużycia. Jak długo mogę z nich jeszcze korzystać? MarekWojdakProducenci twierdzą, że w przypadku właściwego przechowywania i eksploatacji opony zachowują parametry wystarczające do bezpiecznej jazdy przez maks. 10 lat od daty produkcji. Radzę sprawdzić datę produkcji opon, bo często nawet w nowych autach montowane są opony wyprodukowane kilka lat wcześniej. Wiek opony pomoże ustalić każdy serwis oponiarski.PSUbytki płynu chłodniczegoPo zamontowaniu instalacji gazowej w moim aucie zaczęło gwałtownie ubywać płynu chłodniczego. Nie widzę nigdzie pod samochodem ani pod maską śladów wycieków, a po każdym 1000 km muszę dolać co najmniej 2-3 litry płynu. Czy instalacja LPG może mieć z tym coś wspólnego?martinica (mail)Ubytki płynu chłodniczego rzeczywiście mogą być związane z montażem instalacji - wymaga on sporej ingerencji właśnie w układ chłodzenia. Źródłem niewielkich wycieków są często przewody, którymi dostarczany jest do reduktora płyn chłodniczy używany do ogrzewania w nim gazu, nieszczelne mogą być też membrany samego reduktora. Ubytki płynu mogą też wynikać np. z wypalenia uszczelki pod głowicą lub też nawet z uszkodzenia głowicy. Obie te usterkibywają związane z montażem gazu. Źle dobrana lub niewłaściwie wyregulowana instalacja gazowa może prowadzić do gwałtownego wzrostu temperatury w komorze spalania, co z kolei sprzyja uszkodzeniom głowicy i jej uszczelki. Radzę nie ignorowaćubytków płynu i udać się do serwisu.PSLitry, metry, kilogramyW jednym z ostatnich numerów "Auto Świata" pisaliście o Volkswagenie Caddy na gaz ziemny. Jestem bardzo zainteresowany autami zasilanymi takim paliwem. Zauważyłem, że w różnych źródłach podawane są wartości w litrach, metrach sześciennych i kilogramach. Chciałbym się jednak dowiedzieć, w jaki sposób przeliczać zużycie gazu na zużycie benzyny lub oleju napędowego? Czy gaz ziemny jest paliwem bezpiecznym, przynajmniej w stopniu porównywalnym z benzyną i olejem napędowym?mroowa (mail)Jeśli chodzi o przeliczanie poszczególnych wartości, to można przyjąć, że 1 kg gazu ziemnego ma objętość 1,3 m³. Pod względem wartości opałowej 1 m³ CNG odpowiada1 litrowi benzyny 95-oktanowej. Z kolei litr oleju napędowego stanowi równowartość 1,3 m³ CNG. Ciekawie wygląda porównanie wartości opałowej LPG do CNG. Litr tego pierwszego paliwastanowi równowartość 0,8 m³ CNG.Co do bezpieczeństwa, eksperci są zgodni, że CNG to jedno z niebezpieczniejszych paliw. Jest lżejszy od powietrza, dlatego w razie nieszczelności lub uszkodzenia instalacji po prostu ulatuje w górę.Butle są najsolidniejszymi elementami samochodu!Jak usunąć purchel?Po zimie na progu mojego samochodu zobaczyłem pod lakierem spory, rdzawy purchel. Obawiam się, że jeśli go zdrapię, w progu zostanie dziura. Co zrobić, żeby uszkodzenie nie pogłębiało się? Jak wzmocnić uszkodzony próg?PiotrWychodzące spod lakieru wykwity korozji na zewnętrznych powierzchniach elementów będących profilami zamkniętymi świadczą zazwyczaj o bardzo zaawansowanej korozji wewnątrz tych elementów. Auta korodują od wewnątrz na zewnątrz! Korozję widać najczęściej dopiero wtedy, kiedy jest już bardzo zaawansowana. Radzę udać siędo blacharza, który oceni, czy pod lakierem jest jeszcze wystarczająco dużo zdrowej blachy, żeby uratować próg. W przypadku dużych ubytków najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest wymiana progów. Wszelkie łatki są tylko sposobem na zamaskowanie uszkodzeń karoserii.PSBez termostatu i czujnikaW czasie podróży zagotowała mi się woda w chłodnicy. Mechanik z pomocy drogowej wymontował termostat (podobno się przycinał) i stwierdził, że mogę dalej jeździć. Przy okazji popsuł czujnik- płyn się nie gotuje, ale nie wiem, jaka jest jego temperatura. Czy rzeczywiście mogę tak dalej jeździć?Arek z WarszawyNajwyraźniej była to czysto prowizoryczna naprawa. Usunięcie zablokowanego termostatu pozwala na kontynuowanie jazdy, ale wiąże się z kilkoma problemami. Silnik będzie niedogrzany, co przyspiesza jego zużycie, grozi awariami oraz powoduje wzrost zużycia paliwa. Brak czujnika temperatury to dodatkowy czynnik ryzyka. Radzę jak najszybciej naprawić samochód.PSKto mi naprawi Audi A8?Mogę tanio kupić uszkodzone Audi A8. Słyszałem, że naprawy blacharskie tego modelu są skomplikowane. Znajomy blacharz twierdzi jednak, że nie ma takiego auta, którego by nie mógł naprawić, ale przyznaje, że z tym modelem Audi nie miał nigdy do czynienia. Czy można mu powierzyć taką naprawę? JózefTechnologia napraw blacharskich aluminiowego nadwozia Audi A8 różni się znacznie od sposobu naprawiania aut z karoserią stalową, np. elementy nośne przy naprawie nie mogą być spawane, trzeba je nitować przy pomocy odpowiednich nitów. Są w Polsce warsztaty, które opanowały tę technologię. Nie radzę korzystać z usług blacharza, który będzie się uczył na Pana samochodzie.
Gorąca linia
Jak wybrać dobre OC?Czym należy się kierować przy zakupie ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów?Czym grozi dokonanie złego wyboru?Proszę o odpowiedź, jak optymalnie wybrać polisę OC? Artur Odpowiedź wydawać by się mogła banalnie prosta: powinno się kierować ceną, bo przecież warunki umowy ubezpieczenia są takie same dla każdego, a ponadto jest to ubezpieczenie, z którego może skorzystać tylko potencjalny poszkodowany przez nas w wypadku lub innym zdarzeniudrogowym. Sprawa nie jest w praktyce aż taka prosta.