Serwisant powinien zbadać sprawność cylindrów poprzez dokonanie pomiaru ciśnienia i szczelności. Jednocześnie należy sprawdzić stan wtryskiwaczy i świec żarowych. Właściwy rozruch uzależniony jest również od stanu technicznego osprzętu elektrycznego silnika. Serwis winien dokonać kontroli akumulatora, alternatora i rozrusznika oraz instalacji elektrycznej układu. Przegląd samochodu z silnikiem Diesla powinien być zakończony badaniem dymienia. Samochód ze sprawnie działającą aparaturą wtryskową i sprawnym, zagrzanym silnikiem na postoju w momencie dodania gazu nie powinien emitować nadmiernej ilości spalin o czarnym zabarwieniu. Czynności powyższe nie są zbyt czasochłonne, w związku z tym nie powinny być kosztowne. Czy używanie tzw. samostartera (preparatu wstrzykiwanego do filtra powietrza w celu ułatwienia rozruchu silnika) jest niebezpieczny dla jednostki napędowej?Samostart wspomaga rozruch zimnego silnika, jednak konieczność użycia go wskazuje na występowanie uszkodzenia jednostki lub jego osprzętu. Usterkę należy usunąć w możliwie najkrótszym czasie. Używanie takich preparatów nie jest jednak niebezpieczne dla silnika samochodu. Jest to jedynie krótkotrwały, chociaż bardzo intensywny "doping".Czy prawdą jest, że w silniku Diesla istnieje ryzyko zerwania paska rozrządu podczas odpalania na "popych"?Moim zdaniem, jeśli pasek rozrządu jest prawidłowo eksploatwany, nie jest to sytuacja, w której występuje szczególne ryzyko zerwania go, mimo że w silniku Diesla pasek rozrządu jest nieco bardziej obciążony m.in. działaniem pompy wtryskowej, szczególnie przy wtrysku bezpośrednim. Jak działają dodatki do oleju napędowego ułatwiające rozruch silnika w niskich temperaturach? Dodatki te na ogół obniżają temperaturę wytrącania się parafiny, która zatyka elementy układu zasilania. Ułatwia to eksploatację jednostek wysokoprężnych zimą. Stosowanie zgodnie z instrukcją atestowanych preparatów poprawiających jakość paliwa oraz czyszczących układ zasilania jest bezpieczne. Przestrzegam natomiast przed dodawaniem do paliwa denaturatu, płynu chłodzącego lub innych tego typu przypadkowych środków.Chciałem się dowiedzieć, jakie są możliwości rejestracji samochodu starszego niż 30-letni, który jest wyrejestrowany. Słyszałem, że do niedawna istniała ustawa zabraniająca rejestracji tych pojazdów na białych tablicach. Czy to prawda? Mam "garbusa" z 1961 roku. Czy muszę go rejestrować jako zabytek?Auta w wieku powyżej 30 lat mają białe tablice jedynie wtedy, gdy nigdy nie były wyrejestrowane. Zgodnie z ustawą (Prawo o ruchu drogowym Dziennik Ustaw 58/2003 poz. 515) po wyrejestrowaniu ponownie mogą być zarejestrowane jedynie pojazdy odzyskane po kradzieży, zabytkowe, unikatowe oraz przyczepy i ciągniki rolnicze. Unikat to pojazd mający co najmniej 25 lat, którego model nie jest produkowany od co najmniej 15 lat, uznany przez rzeczoznawcę samochodowego za unikatowy lub mający szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji. W Pańskim przypadku pozostaje jedynie rejestracja auta jako pojazdu zabytkowego. W tym celu konieczne jest uzyskanie wpisu do rejestru pojazdów zabytkowych u wojewódzkiego konserwatora zabytków i przeprowadzenie badań technicznych. Mam Skodę Fabię 1.2 12V. Dowiedziałem się, że tzw. jazda o kropelce polega na tym, że po przekroczeniu 2000 obr./min zmienia się bieg na wyższy. Oszczędza się dzięki temu paliwo, ale czy nie spowoduje to, że silnik z czasem straci dynamikę?Silniki o niewielkiej pojemności źle znoszą niskie obroty. Opisany styl jazdy wpływa niekorzystnie na trwałość zespołu napędowego. Przy zmianie biegu na wyższy przy 2000 obr./min prędkość obrotowa silnika spada prawdopodobnie do ok. 1300-1500 obr./min. W takim momencie silnik i skrzynia biegów są mocno przeciążone, co przyczynia się do ich szybszego zużycia. Podczas przyspieszania zalecam zmianę biegu przy wyższych obrotach, np. 2500-3000 obr./min. Zużycie paliwa jest najniższe właśnie przy takim stylu jazdy, gdyż przeciążony silnik przy minimalnych obrotach potrzebuje więcej paliwa. Wynika to z gorszych warunków spalania. Natomiast przy stałym obciążeniu zespołu napędowego (np. podczas jazdy ze stałą prędkością) utrzymywanie obrotów np. na poziomie 2000 obr./min. jest ekonomiczne i nieszkodliwe. Jeśli chodzi o trwałe osłabienie dynamiki silnika spowodowane ekonomicznym stylem jazdy, to jest to mało prawdopodobne.
Gorąca linia
Jakie są najczęstsze przyczyny utrudnionego uruchamiania diesla w zimie? Jakie czynności obsługowe powinno się wykonać, zanim zrobi się zimno?Samochód wymaga odpowiedniego przygotowania do okresu jesienno-zimowego. Wszelkie zabiegi najlepiej wykonać w wyspecjalizowanym serwisie zajmującym się zarówno aparaturą wtryskową, jak i osprzętem elektrycznym silnika.