Po naprawie podwozie przestało stukać, ale auto kiepsko się prowadzi, tzn. znosi na bok i piszczy na zakrętach nawet przy niezbyt wysokich prędkościach. Mechanik twierdzi, że po naprawie ustawił zbieżność przednich kół. Co jeszcze można poprawić, żeby auto prowadziło się lepiej?ArekJeżeli w wyniku naprawy wyeliminowane zostały wszystkie luzy w zawieszeniu,to wspomniane przez Pana objawy świadczą prawdopodobnie o jego nieprawidłowej geometrii. Samo ustawienie zbieżności kół przednich w tym przypadku nie wystarczy, również zawieszenie tylne może wymagać przeprowadzenia odpowiednich regulacji. Należy zlecić w warsztacie sprawdzenie i ustawienie geometrii całego zawieszenia, a nie tylko zbieżności jednej czy drugiej osi. Radzę skorzystać z usług specjalistycznego serwisu, który dysponuje odpowiednim stanowiskiem pomiarowym i przeszkolonym personelem. Mam problem z BMW serii 5 (model E39, 525 z 2000 roku). Po jednym sezonie (przebieg ok. 20 tys. km) opony z tego auta nadają się do wyrzucenia, bo mają wytarte krawędzie. Dotyczy to zarówno kół przednich (bardziej), jak i tylnych (trochę mniej). Nie jestem piratem drogowym. Choć mam BMW, jeżdżę spokojnie i rozważnie, więc wykluczam, by opony zużyły się z powodu mojego stylu jazdy. Samochód przeszedł ostatnio bez zastrzeżeń badanie na stacji diagnostycznej, więc z zawieszeniem jest chyba wszystko OK. Co robić?karol z WyszkowaTen model BMW znany jest z delikatnego i wymagającego regularnej obsługi zawieszenia. Nawet niewielkie usterki lub nieprawidłowe ustawienie geometrii może powodować przedwczesne zużycie opon. Z naszego doświadczenia wynika, że w tym modelu do najczęstszych usterek należą uszkodzone przednie dolne wahacze oraz zużyte tuleje wahliwe zwrotnic tylnych. Stacje diagnostyczne nie są w stanie wychwycić na rutynowych przeglądach wszystkich usterek w skomplikowanych układach zawieszenia. Radzę wybrać się do specjalistycznego serwisu, który zweryfikuje stan podzespołów.Artur Skwarzyńskiwww.asko.net.plPoprawianie hamulcówMam Golfa IV TDI. Pierwotnie była to wersja 90 KM, ale po tuningu moc wzrosła do 140 KM. Samochód został już wyposażony w usztywnione zawieszenie. Teraz chcę poprawić hamulce. Co warto zmodyfikować?ŁukaszNajprostszym sposobem jest zastosowanie sportowych tarcz i klocków hamulcowych oraz przewodów elastycznych w metalowych oplotach. Znacznie droższym rozwiązaniem będzie zamontowanie kompletnego układu hamulcowego z mocniejszej wersji (np. z Golfa IV z silnikiem 2.8) lub zestawu wyczynowego, obejmującego poza tarczami i klockami również inne, większe zaciski.Za mocno dokręcone?W serwisie, w którym zmieniałem opony, przykręcono koła przy użyciu klucza pneumatycznego. Efekt był taki, że kiedy złapałem gumę, nie udało się mi odkręcić śrub fabrycznym kluczem. Czy stosowanie klucza pneumatycznego jest zgodne z nomami producentów aut?RobertNormy producentów precyzyjnie określają moment obrotowy, z jakim powinny być dokręcane śruby kół. Zwykle wynosi on ok. 100 Nm. Ze względu na to, że niektóre klucze pneumatyczne osiągają wielokrotnie wyższe momenty obrotowe, bezpieczniejsze i pewniejsze są ręczne klucze dynamometryczne - zalecane do dokręcania kół.PSDlaczego nierówno pracuje?Kupiłem używanego Volkswagena Polo (1.4 z 1999 roku). Od początku miałem zastrzeżenia do kultury pracy silnika - pracuje nierówno i się trzęsie. Myślałem, że to wina świec lub przewodów, ale po wymianie nie ma żadnej poprawy. Nie zauważyłem też innych symptomów świadczących o usterce, nie świecą żadne kontrolki, a samochód ma właściwe osiągi. Co powinienem sprawdzić? Andrzej kołodziejczykPrzyczyn nierównej pracy silnika może być wiele - bardzo często rzeczywiście wynika ona z problemów z układem zapłonowym. Poza świecami i przewodami zapłonowymi warto skontrolować stan kopułki i palca rozdzielacza. Jeśli to nie pomoże, należy sprawdzić kompresję w poszczególnych cylindrach - jeżeli w jednym z nich będzie znacznie niższa, to właśnie ten jest przyczyną nierównej pracy silnika. Nie można też wykluczyć, że winę ponosi niesprawny układ zasilania lub błędne wskazania czujników elektroniki. Użycie komputera diagnostycznego może znacznie ułatwić poszukiwania.PSCzy benzyniak też ma FAP?Mam Peugeota 207 z silnikiem benzynowym 1.6. Ostatnio zaczęły się z nim problemy. Bez widocznego powodu zapaliła się kontrolka awarii silnika oraz pojawił komunikat: "Depollution System Faulty". W warsztacie awarię usunięto - niestety, później wystąpiła znowu. Za drugim razem wystarczyło podobno wykasować błędy z komputera. Od znajomego, który od lat jeździ Peugeotami, dowiedziałem się, że taki komunikat występuje w przypadku awarii filtra cząstek stałych FAP. Czy to oznacza, że mój benzyniak też ma taki filtr? Na czym polega jego uszkodzenie?MariuszKomunikat "Depollution System Faulty" oznacza awarię systemu oczyszczania spalin. Może pojawić się w związku z niemal każdą usterką wpływającą na skuteczność jego pracy. Silników benzynowych nie wyposaża się w filtr cząstek stałych. W ich przypadku powodem takiego komunikatu może być np. usterka zaworu recyrkulacji spalin (EGR). Jedynym sposobem, żeby sprawdzić, co się popsuło w tym konkretnym przypadku, jest podłączenie auta do komputera diagnostycznego.PSAuto bez rejestracjiKupiłem okazyjnie samochód sprowadzony w zeszłym roku z Niemiec. Wraz z samochodem dostałem niemiecką kartę pojazdu. W Niemczech auto zostało wyrejestrowane (przeznaczone do kasacji z powodu uszkodzenia). W urzędzie mówią, że z takimi dokumentami go nie zarejestruję. Jak to możliwe, skoro jesteśmy w Unii?ReadytogoOd 25 grudnia 2007 r. obowiązują przepisy, w myśl których, by zarejestrować w Polsce używany samochód sprowadzony z innego kraju UE, należy przedstawić jego ważny dowód rejestracyjny. W przypadku aut z Niemiec wymagane są obie części dokumentu, tzn. Fahrzeugbrief i Fahrzeugschein.PSKontrola stanu technicznegoZostałem zatrzymany przez policję. Nie popełniłem wykroczenia, ale policjant był zainteresowany stanem technicznym mojego auta. Samochód był świeżo po przeglądzie na stacji diagnostycznej, a funkcjonariusz i tak zatrzymał dowód rejestracyjny. Po co w ogóle jeżdżę na przeglądy, skoro nie mają one dla policji znaczenia? Czy policjant zna się na technice lepiej od diagnosty?Piotr majewskiZgodnie z kodeksem drogowym i ustawą o policji funkcjonariusze są uprawnieni m.in. do sprawdzania stanu technicznego pojazdów. Policjanci mogą też zatrzymywać dowody rejestracyjne, i to niezależnie od tego, czy auto ma ważny przegląd, czy nie. Wystarczy, że funkcjonariusz stwierdzi lub będzie miał uzasadnione przypuszczenie, że pojazd zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego lub że dane w dowodzie rejestracyjnym nie odpowiadają stanowi faktycznemu. Policjanci nie są rzeczoznawcami ani diagnostami - jeżeli kwestia stanu technicznego auta jest dyskusyjna, zostaje ono skierowane na badania do stacji diagnostycznej. Jeśli okaże się, że było sprawne, dowód rejestracyjny wraca do właściciela.PS
Gorąca linia
Problemy z zawieszeniem Mam Nissana Primerę z 1999 roku. Samochód miał przeprowadzony kompleksowy remont zawieszenia (wymiana amortyzatorów, sworzni, prawie wszystkich gumek).