8 TDDI. Utrudniony rozruch Escorta 1.6 ZetecPo jakim czasie trzeba wymienić płyn chłodzący w Fordzie Focusie 1.6 Zetec z 2000 r.? Podany w dokumentach okres (co 10 lat) wydaje się niewiarygodnie długi. AndrzejOkres między wymianami płynu chłodzącego podany przez producenta (10 lat) jest jak najbardziej prawidłowy. Należy tylko pamiętać o okresowym sprawdzaniu (raz do roku) temperatury zamarzania płynu. Powinna ona wynosić ok. -35° C. Jeżeli jest niższa, parametry płynu można poprawićprzez dolanie koncentratu po uprzednim spuszczeniu części płynu z układu. Proszę dolewać jedynie taki sam środek, który aktualnie znajduje się w układzie. Nie wolno mieszać różnych płynów. Mam problem z Focusem 1.8 TDDI. Kiedy silnik jest zimny i potem, gdy już się rozgrzeje, wszystko funkcjonuje normalnie, jednak po krótkim postoju i po ponownym uruchomieniu silnik pracuje tak, jakby nie działała turbosprężarka. Bywa też, że w czasie jazdy pojawia się brak mocy. Wtedy po wyłączeniu silnika sytuacja często wraca do normy. Gdzie szukaćprzyczyn usterki? Lesław AdamskiObjawy, a w szczególności to, że usterka pojawia się lub znika po wyłączeniu i ponownym uruchomieniu silnika, wskazują na usterkę sterowania silnika. Zawór upustowy turbiny jest elementem mechanicznym, więc nie powinien mieć wpływu na takie objawy. Należy sprawdzić diagnoskopem przepływomierz i czujnik ciśnienia doładowania (MAP).Mój Escort 1.6 16V z instalacją LPG po długim postoju na dworze zapala, wchodzi na obroty, ale za chwilę gaśnie. Po kilku próbach rozruchu zaczyna pracować, ale opornie reaguje na wciśnięcie pedału gazu. Po przełączeniu na gaz problemy znikają. Nie ma ich też, jeśli samochód stoi przez noc w ciepłym garażu. Co może być przyczyną takiej usterki?CzytelnikOpisywana usterka wskazuje na problem z układem zasilania lub układem dolotowym powietrza. Należy sprawdzić ciśnienie paliwa podczas rozruchu i szczelność układu dolotowego. Prawidłowa praca silnika przy zasilaniu gazem może wskazywać na tzw. "fałszywe powietrze", czyli powietrze dochodzące do silnika, a nie mierzone przez przepływomierz. Robert GrzelecSummit Motors Poland Sp. z o.oDiesel nie gaśnieMam dziwny problem z moim Golfem 1.6 D. Inni kierowcy narzekają, że nie mogą zimą zapalić samochodu, a mój nawet po wyjęciu kluczyka nie chceczęsto zgasnąć. Co jest w nim popsute?Maciek z WarszawyW starszych dieslach pozbawionych elektronicznego sterowania za gaszenie silnika odpowiada zwykle zawór w pompie wtryskowej odcinający dopływ paliwa. W niektórych autach sterowany jest on pneumatycznie, w innych, tak jak we wspomnianym Golfie, elektromagnetycznie. Prawdopodobnie to właśnie ta część lub obwód nią sterujący jest niesprawny.Usterki przekładni automatycznychOd pięciu miesięcy jestem właścicielką Toyoty Yaris z 2003 r. z automatyczną skrzynią biegów. Przebieg 42 tys. km. W listopadzie zaczęły się problemy z ruszaniem. Udaje się wyjechać z parkingu, a po przejechaniu kilkudziesięciu metrów i zatrzymaniu (np. na światłach) samochód zachowuje się, jakby był "na luzie", pomimo włączonego biegu. Nic nie daje wciśnięcie gazu. Problemów nie ma, gdy silnik jest rozgrzany. Gdzie szukać przyczyn takiej usterki?BasiaTego typu objawy mogą świadczyć o niedrożnym filtrze oleju w skrzyni. Przy nierozgrzanym silniku olej jest gęstszy, więc trudniej przechodzi przez filtr. Po rozgrzaniu staje się rzadszy i problemy ustępują. Tak czy inaczej, skrzynię należy sprawdzić w profesjonalnym serwisie, bo diagnoza postawiona "na odległość" może być obarczona błędami.Od niedawna mam Opla Omegę 2.5 V6 z "automatem". Problem polega na tym, że przy włączeniu D lub R auto strasznie szarpie. Wydawało się, że to z powodu niskiego stanu oleju. Po dolaniu jest jeszcze gorzej! Czy problem może wynikać z użycia nieprawidłowego oleju?AdrianJeśli obroty silnika "na luzie" są prawidłowe, tzn. na poziomie ok. 750 obr./min, to przyczyną objawów może być za wysokie ciśnienie oleju w skrzyni. W warsztacie należy porównać wskazanie zegara do pomiaru ciśnienia z odczytami na skanerze diagnostycznym "Tech". Jeżeli oba urządzenia wskazują zbyt wysokie ciśnienie, to przyczyna może tkwić w elektronice. Jeśli skaner pokazuje wynik prawidłowy, a ciśnienie faktyczne jest za wysokie, to uszkodzony może być jeden z elektrozaworów lub występuje usterka mechaniczna skrzyni.Jerzy ŁokajAutotransmisjaMandat za śniegSłyszałem, że za jazdę nieodśnieżonym autem grozi mandat. Czy dotyczy to również sytuacji, kiedy śnieg zalega tylko na dachu i tylnej szybie samochodu, a światła, rejestracja i przednia szyba są odśnieżone?PawełJazda ze śniegiem na aucie, nawet jeśli nie zasłania on świateł, szyby i rejestracji, może zostać uznana przez policjanta za "używanie samochodu w sposób zagrażający bezpieczeństwu osoby znajdującej się w pojeździe lub poza nim". Według taryfikatora za to wykroczenie grozi mandat w wysokości 200 zł.Wycieki oleju z silnika Mam następujący problem z samochodem (Volvo S70 TDI). Po dłuższej jeździe spod maski śmierdzi spalonym olejem, czasem nawet pojawia się nieco dymu. Powodem jest wyciek z silnika, w wyniku którego olej kapie na wydech oraz turbosprężarkę. Czy wymiana oleju z syntetyku 0W-40, na którym teraz jeżdżę, na mineralny 15W-40 pomoże zatrzymać wyciek?Rafał z Gdańska Zastosowanie gęstszego oleju może pomóc, jeżeli silnik zużywa nieco oleju lub jeśli się lekko "poci". W przypadku wyraźnych wycieków oleju skuteczna może być wymiana uszkodzonych uszczelnień, a czasem nawet konieczny jest remont silnika. W przypadku tego modelu, w trosce o trwałość mechaniki, radziłbym "nie schodzić" poniżej oleju półsyntetycznego 10W-40 klasy jakościowej B3.Poprawianie fabrycznego zawieszeniaMam BMW E36. Używam tego auta na co dzień, ale jeżdżę dosyć ostro. Skutki widać po zawieszeniu, które często wymaga napraw. Czy montaż tuningowych sworzni typu uniball oraz "polibuszów" zamiast "gumek" może poprawić trwałość zawieszenia? Dodam, że auto już jest obniżone i usztywnione.PiotrSztywniejsze, wykonane w całości z metalu sworznie oraz silentblocki z elastomeru polimerowego są na pewno solidniejsze od części fabrycznych. Ich zastosowanie wiąże się jednak z utratą komfortu, trzeba się również liczyć z tym, że po ich zamontowaniu znacząco zwiększą się obciążenia przenoszone przez inne elementy zawieszenia oraz karoserię. W przypadku aut używanych do normalnej jazdy często lepszym rozwiązaniem są standardowe części dobrej jakości.PSProblemy z żarówkamiKolejny raz muszę wymienić w moim aucie żarówki w przednich światłach. Kupuję tylko te lepsze (tzw. +30 proc.), a i tak po kilku miesiącach się przepalają. Co robić, żeby tego uniknąć?Mirek ze ŚląskaWiększość żarówek o podwyższonej wydajności wystarcza na krócej niż standardowe. Wynika to z faktu, że więcej światła uzyskiwane jest - w uproszczeniu - poprzez zastosowanie cieńszego żarnika, który przy takim samym prądzie świeci jaśniej. Takie żarówki są wrażliwsze na wstrząsy czy skoki napięcia. Radzę więc sprawdzić oraz ewentualnie skorygować mocowanie reflektora i napięcie w instalacji, a jeśli to nie pomoże, założyć zwykłe żarówki.PS
Gorąca linia
Eksploatacja FordówWymiana płynu chłodniczego w Focusie. Problem z silnikiem 1.